دب هالند؛ نخستین زن از بومیان آمریکا به کابینه راه یافت

دب هالند، با ۵۱ رای موافق در برابر ۴۰ رای مخالف در مجلس سنا، به عنوان وزیر کشور جو بایدن تایید شد

دب هالند، وزیر کابینه از بومیان آمریکایی -  Sarah Silbiger / AFP / POOL

در لحظه‌ای تاریخی برای افرادی که به دنبال داشتن نمایندگان متنوع‌تری در دولت هستند، دب هالند به عنوان اولین وزیر کابینه از بومیان آمریکایی تایید شد. 

این خانم نماینده ۶۰ساله از حزب دموکرات، که اولین حوزه انتخاباتی ایالت نیومکزیکو را نمایندگی می‌کند، به عنوان وزیر کشور جو بایدن با ۵۱ رای موافق در برابر ۴۰ رای مخالف در مجلس سنا تایید شد. 

چاک شومر، رهبر اکثریت در مجلس سنا گفت: «تایید هالند حاکی از قدمی بزرگ رو به جلو در ایجاد دولتی است که نماینده طیف کاملی از غنا و تنوع این کشور باشد. بومیان آمریکا اکنون زمانی خیلی طولانی است که از کسب مناصبی در هیات دولت و بسیاری جاهای دیگر باز مانده‌اند.» 

خانم هالند، که حوزه انتخاباتی‌اش شامل اکثر شهر البوکرکی، بزرگ‌ترین شهر نیومکزیکو می‌شود، پیش‌تر نیز نام خود را در کتاب‌های تاریخ سیاسی ثبت کرده بود؛ وقتی که به همراه شریس دیویدز تبدیل به اولین زنان بومی آمریکایی شدند که به کنگره ایالات متحده راه یافتند.  

در سال ۲۰۲۰، ایوت هرل، خانم بومی آمریکایی سومی نیز که جمهوری‌خواه است برای نمایندگی در مجلس ایالات متحده انتخاب شد. او نماینده حوزه دوم انتخاباتی نیومکزیکو است. 

آقای بایدن وعده داده بود که کابینه‌ای متنوع‌تر از هر کابینه‌ای در گذشته را نامزد مناصب هیات دولت کند. تاکنون نیز او برای انتخاب‌هایش برای پست‌های وزارت مورد تمجید فراوان قرار گرفته است گرچه مجلس سنا در تایید برخی از آنان کند عمل کرده است. 

در میان مناصب ارشد که هم‌اینک نیز به افرادی رنگین پوست رسیده‌اند می‌توان از سرلشکر لوید اوستین، وزیر دفاع، لیندا توماس گرینفیلد به عنوان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، و الهاندرو مایورکاس، اولین وزیر لاتین امنیت میهن یاد کرد. همچنین زنان بیشتری از هر کابینه دیگری در این دولت مشغول به کار هستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکاییان بومی چیزی کمتر از دو درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می‌دهند. کنشگران اشاره داشته‌اند که آن‌ها در میان فقیرترین شهروندان ایالات متحده قرار دارند و اکنون دیرزمانی است که از سوءاستفاده و نژادپرستی رنج می‌برند. بسیاری از مورخان اعتقاد دارند آن چه طی قرن‌ها بعد از ورود اروپاییان به قاره آمریکا بر سر بومیان آمریکایی رفته چیزی کمتر از نسل‌کشی نبوده است. 

طی شیوع بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا نیز بومیان آمریکایی در میان افرادی بودند که بیشتر تحت تاثیر آن قرار گرفتند. 

بعد از رای روز دوشنبه، فاون شارپ، رئیس مجمع ملی سرخ‌پوستان آمریکایی، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سازمان قبیله‌ای کشور، به آسوشیتدپرس گفت: «خیلی پیش‌تر نوبت این رسیده بود که فردی بومی آمریکا به وزارت کشور منصوب شود. ملت ما به رهبری و بصیرت او نیازمند است تا واکنش ما به تغییر اقلیم را هدایت کند، تا از سرزمین‌ها و منابع فرهنگی ما پاسداری نماید و مطمئن شود در سراسر دولت فدرال ایالات متحده این کشور به تعهدات قراردادی خود با ملت بومی و شهروندان خود وفادار خواهد ماند.» 

جاناتان نز، رئیس قبیله ناواهو در آریزونا، نیومکزیکو و یوتا، تایید خانم هالند را «روزی بی‌سابقه و به یادماندنی برای اولین ساکنان این کشور» نامید و گفت: «کلمات نمی‌توانند خوشحالی و افتخار ما را توصیف کند که می‌بینیم یکی از افراد ما برای منصبی عالی در کشور تایید شده است.» 

او افزود: «این امر ما را در مسیر بهتری قرار می‌دهد تا اشتباهات گذشته دولت فدرال را جبران کنیم و مایه الهام مردم ما، به ویژه جوانان ما خواهد شد.» 

چهار سناتور جمهوری‌خواه، یعنی لیندسی گراهام از ایالت کارولینای جنوبی، سوزان کالینز از ایالت مین، دن سالیوان و لیسا مرکوفسکی از ایالت آلاسکا، در رای تایید او به تمام سناتورهای دموکرات مجلس اعلی پیوستند. 

دیگر جمهوری‌خواهان نگران دیدگاه‌های «افراطی» خانم هالند در زمینه محیط زیست و انرژی بودند. او حامی لوایحی نظیر «معامله جدید سبز» و مخالف خط لوله نفتی کی‌استون اکس‌ال است. سی‌ان‌ان گزارش کرد طی رسیدگی به صلاحیت او، خانم هالند به تاریخی بودن نامزدی خود برای این منصب اشاره کرد. 

او گفت: «ماهیت تاریخی تایید من از نظرم مخفی نیست، ولی این را می‌گویم که این مساله درباره من نیست. بلکه امیدوارم تایید من به معنی الهامی جدید برای آمریکاییان باشد تا کنار یکدیگر به عنوان ملتی متحد رو به جلو حرکت کنیم و فرصت‌هایی برای همه ما بسازیم.» 

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

© The Independent