افتتاح سفارت کوزوو در بیت‌المقدس

اسرائیل و کوزوو در اوایل فوریه روابط دیپلماتیک برقرار کردند

کوزوو، کشوری که اکثریت آن جمعیت مسلمان هستند، سومین کشوری خواهد بود که سفارت خود را در بیت‌المقدس افتتاح می‌کند-Armend NIMANI / AFP

به گزارش اسرائیل هایوم، مراسم افتتاح سفارت کوزوو، فردا، دوشنبه در بیت‌المقدس برگزار خواهد شد.

کوزوو، کشوری که اکثریت آن جمعیت مسلمان هستند، سومین کشوری خواهد بود که سفارت خود را در بیت‌المقدس افتتاح می‌کند.

اسرائیل و کوزوو در اوایل فوریه روابط دیپلماتیک برقرار کردند. درخواست رسمی کوزوو برای افتتاح سفارت در اورشلیم نیز در آن زمان تأیید شد.

در ماه سپتامبر، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده، اعلام کرد کوزوو و اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار می‌کنند. در آن زمان، مقامات صربستان نیز گفتند از واشنگتن در انتقال سفارت خود به بیت‌المقدس پیروی خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط جدید بین اسرائیل و کوزوو صربستان را که از به رسمیت شناختن اعلامیه کوزوو خودداری کرده است، خشمگین کرده است.

اتحادیه اروپا پیش‌تر با اظهار تأسف از تصمیم کوزوو برای افتتاح سفارت در بیت‌المقدس این امر را به معنی دوری از مواضع اتحادیه اروپا دانست.

مصوبات شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا، مقرر کرده است که کلیه سفارتخانه‌های کشورهای اتحادیه اروپا در اسرائیل و همچنین نمایندگان اتحادیه اروپا باید در «تل‌آویو» مستقر باشند.

تصمیم انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس در سال ۲۰۱۸، منجر به اعتراضاتی در مناطق اشغالی شد که در آن دستکم ۶۰ فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی کشته شدند.

اندکی پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل مقامات گواتمالا نیز اعلام کردند سفارت خود را به بیت‌المقدس منتقل می‌کنند.

در قطعنامه ۴۷۸ شورای امنیت مصوب سال ۱۹۸۰، از کلیه کشورها خواسته شد هیئت‌های دیپلماتیک و سفارتخانه‌های خود را از بیت‌المقدس خارج کنند.

بیشتر از جهان