عروس و داماد با توله‌شیر، اعتراض عمومی در پاکستان

پناهگاه حیوانات به دنبال اقدام حقوقی علیه استودیوی عکاسی است

این توله بیچاره را که به او دارو خورانده‌اند و به عنوان بالش از او استفاده کرده‌اند- JFK Animal Rescue and Shelter

انتشار تصویر یک توله شیر تحت‌تاثیر داروی آرام‌بخش، در عکس یک عروسی در لاهور، به نحوی که به عنوان بالش زیر دست عروس و داماد دیده می‌شود، اعتراض‌های عمومی را به دنبال داشته است و فعالان حقوق حیوانات به آن معترض شده‌اند.

ویدیو و عکس‌های مربوط به عروسی را استوديو عکاسی و برگزاری مجالس «افضل»‌ در فضای آنلاین منتشر کرد. حساب اینستاگرمی این استوديو تقریبا ۱۲۰ هزار دنبال‌کننده دارد. پست‌های آن با هشتگ #شردی‌رانی (ملکه شیر) منتشر شد تا بر حضور عجیب و غیرعادی شیر تاکید کند.

پس از آن که شماری از گروه‌های مدافع حیات وحش این عکس‌ها را بازنشر کردند، اعتراض‌ها به سرعت برانگیخته شد و انتقادها علیه استودیوی عکاسی و عروس‌ و داماد، در فضای اینترنت شدت گرفت. این تصاویر حالا پاک شده‌اند.

«نجات حیات وحش»‌، سازمان غیرانتفاعی که برای حفاظت از حیات وحش پاکستان از «تهدیدهای شکار و از بین رفتن زیستگاه‌ها» تلاش می‌کند، در توییتی نوشت که این کار، بی‌رحمی علیه حیوانات است.

این نهاد در هشداری خطاب به ادار‌ه حفاظت از حیات‌وحش و جنگل‌های پنجاب، اعلام کرد:‌ «آیا مجوز شما مجاز می‌داند که یک توله شیر برای مراسم کرایه داده شود؟ این توله بیچاره را که به او دارو خورانده‌اند و به عنوان بالش از او استفاده کرده‌اند، نگاه کنید. این استودیوی عکاسی در لاهور، محل نگهداری توله شیر است. خواهش می‌کنیم نجاتش دهید.»

پناهگاه و سازمان نجات حیوانات جی‌اف‌کی، گروه دیگری که تصاویر فوق را در رسانه‌های اجتماعی خود ضبط و منتشر کرد، نیز نوشت که بنا بر تحقیقات آن‌ها، توله شیر در خود استودیوی عکاسی نگهداری می‌شود. بر اساس گزارش‌های رسانه‌های محلی، این پناهگاه حیوانات به دنبال اقدام حقوقی علیه استودیوی عکاسی است.

زلفشان انوشای، موسس جی‌اف‌کی (نامی که به معنای عدالت برای کی‌کی، سگ متعلق به بنیانگذار سازمان است)‌، به ایندیپندنت گفت:‌ «مدیریت استودیوی عکاسی به ما گفت که توله شیر را یکی از دوستانشان که صاحب حیوان است، به آنجا آورده و به گفته آنان، همزمانی آورده شدن شیر به استودیو و آمدن عروس‌وداماد برای گرفتن عکس عروسی، کاملا اتفاقی بوده است و آنان در همان جا تصمیم گرفتند که با توله‌شیر عکس بگیرند.»

فيصل امین خان، یک کاربر توییتر، در واکنش به انتشار فراگیر عکس‌ها نوشت: «مردم را چه شده است؟ یک توله‌شیر دارو خورانده شده را بالش کرده‌اند. زوجی که یک زندگی جدید را آغاز می‌کنند و استوديویی که این کار را کرده، باید خجالت بکشند. وقتش رسیده که دولت پنجاب سیاست «پرورش در اسارت»‌ حیوانات را، از استفاده از آن‌ها در راهپیمایی‌های سیاسی گرفته تا عکاسی عروسی و استفاده از حیوانات به عنوان بالش و تکیه‌گاه، تغییر دهد. این رفتار سالم نیست.»

کاربر دیگری نوشت:‌ «استوديو افضل عکس‌های وحشتناکی را از آزار حیوانات در اینستاگرام منتشر کرده، که در آن‌ها یک توله‌شیر که با دارو آرام شده، در یک عکاسی عروسی، به عنوان تکیه‌گاه استفاده شده است. این یک موجود زنده است، این رفتار کاملا بیمارگونه است.» 

سید حسنین رضا، فیلمساز حفاظت از حیات‌وحش و حیوانات، در توییتی نوشت:‌ «به جزئیات این خشونت علیه حیوانات نیاز دارم. این اتفاق در کجا افتاد؟ عروس و داماد چه کسانی هستند؟ عکاس عروسی چه کسی بود؟ مهمتر از همه، چه کسی توله‌شیر را در اختیارشان گذاشت؟ ما باید این شبکه مافیای زیرزمینی که شیرها را در اسارت پرورش می‌دهند، رسوا کنیم.»

ایندیپندنت با استودیو افضل و اداره حیات وحش پنجاب تماس گرفته است، اما تا زمان انتشار این گزارش، پاسخی از آنان دریافت نکرده است.

سازمان حمایت از حیات وحش پاکستان گفت: «احتمال این که گروه‌های حمایت از طبیعت بتوانند توله شیر مورد نظر را نجات دهند، اندک است.»

حماد ناقی خان، دبیرکل این سازمان، به ایندیپندنت گفت:‌ «این توله شیر یک گونه نادر است و تحت حمایت قوانین حیات وحش قرار نگرفته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت:‌ «شیرهای بی‌شماری که در آمار نیامده‌اند، مالک خصوصی دارند و متاسفانه، خرید و فروش حیوانات نادر در این کشور، مجاز و قانونی است و شیر یکی از این حیوانات است. بنابراین، گیر آوردن توله شیری برای عکسبرداری، کار چندان دشواری نیست.»

با آن که واقعه اخیر اعتراضاتی را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخته است، اما تجارت غیرقانونی حیات وحش در پاکستان و «باغ‌وحش‌های شخصی»‌ به شدت در فضای آنلاین رونق دارد و تقریبا هیچ قانون و مقرراتی در این زمینه وجود ندارد.

سازمان غیرانتفاعی جی‌اف‌کی اعلام کرد: «در مراسم عروسی و در میانه همهمه بلند موسیقی، از طاووس و پرندگان نادر گرفته تا این توله‌شیر، استفاده می‌شوند»‌ و کاربرد این حیوانات وسیله‌ای برای نشان دادن ثروت و مکنت در جامعه پاکستان است. انوشای گفت که تنها با پرداخت ۱۰۰ هزار روپیه پاکستان (حدود ۴۶۰ پوند) می‌توان مجوز مالکیت ببر یا شیر را به دست آورد.

این سازمان غیرانتفاعی افزود:‌ «مشکل، از تجارت حیات وحش و این مجوزهای دولتی برای مالکیت آن‌ها شروع می‌شود. حیوانات وحشی به طبیعت تعلق دارند! این عکاسی‌ها متاسفانه به مد جدید تبدیل شده است.»

این نهاد از دولت خواست تا صدور این قبیل مجوزها برای شهروندان خصوصی را متوقف کند، و افزود: «وقتی که در پاکستان مجوز بگیرید، می‌توانید با این توله‌های بینوا هر گونه می‌خواهید رفتار کنید.»

خان گفت که سازمان حفاظت از حیات وحش پاکستان، «خواستار ممنوعیت مالکیت خصوصی بر حیات وحش شده است.» وی ادامه داد: «در عین حال، نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که اعضای بدن این حیوانات نیز در چارچوب تجارت غیرقانونی حیات وحش مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر، مزارع پرورش حیوانات وحشی در پاکستان مجاز هستند و با این مجوزها، حیواناتی که فروخته می‌شوند، شامل هیچ‌ قانون حفاظتی نیستند.»

خان گفت: «هیچ بند قانونی برای نجات توله شیر موجود در عکس عروسی نیست. این به شدت تاسف‌برانگیز است و بنابراین ما باید در حقوق حیات وحش تغییرات قانونی ایجاد کنیم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی