اخراج وزیر بهداشت اردن در پی درگذشت بیماران به علت کمبود اکسیژن

درگذشت هفت بیمار باعث خشم گسترده مردم اردن شده است

حدود ۱۵۰ نفر از بستگان خشمگین این هفت شهروند به خیابان آمدند و قصد ورود به بیمارستان را داشتند-KHALIL MAZRAAWI / AFP

وزیر بهداشت اردن روز شنبه اخراج شد. این در پی آن بود که هفت بیمار مبتلا به ویروس کرونا به علت کمبود اکسیژن در یک بیمارستان جان سپردند. حدود ۱۵۰ نفر از بستگان خشمگین این هفت شهروند به خیابان آمدند و قصد ورود به بیمارستان را داشتند که با مانع پلیس مواجه شدند. تعداد این مردم خشمگین به مرور افزایش یافت و به چند صد نفر رسید.

خبرگزاری رویترز خبر از اخراج وزیر بهداشت، نذیر عبیدات توسط نخست‌وزیر، بشر الخصاونه، داد در حالی که برخی منابع از استعفای او گفتند.

کمبود اکسيژن روز جمعه در سه بخش مراقبت‌های ویژه، زایمان و کرونای بیمارستان دولتی جدیدی در شهر سلط در نزدیکی پایتخت، امان، صورت گرفت.

الخصاونه ضمن عذرخواهی از مردم گفت مسئولیت کامل را در این مورد می‌پذیرد. نخست‌وزیر گفت: «این اشتباه بزرگی است که نمی‌تواند مورد توجیه یا پذیرش قرار بگیرد. من از آن احساس شرم می‌کنم و آن‌را توجیه نمی‌کنم.» او در ضمن دستور به انجام تحقیقات قضایی در این مورد داده است.

آقای عبیدات با برگزاری نشستی خبری گفت «مسئولیت اخلاقی» این واقعه را می‌پذیرد. او در ضمن گفت مساله اکنون حل شده و اکسیژن به تمامی بیمارها داده شده است.

کمبود اکسیژن بین یک تا دو ساعت (از حدود شش تا هشت صبح) به طول انجامید و منجر به مرگ این هفت بیمار شد. بیمارستان سعی کرد از آمبولانس‌ها و تیم‌های دفاع مدنی کمک بگیرد اما برای این بیماران دیگر دیر شده بود.

ملک عبدالله، پادشاه اردن، برای آرام کردن خانواده‌ها از بیمارستان دیدار کرد. احتمال این‌که این اعتراضات به ناآرامی مدنی گسترده‌تر در جامعه بدل شود هست و کارشناسان حضور پادشاه را با هدف آرام کردن جامعه می‌دانند.

پادشاه اردن هنگام ورود به بیمارستان چند میلیون دلاری که حدود هشت ماه پیش افتتاح شده است گفت: «چطور امکان دارد چنین اتفاقی در چنین بیمارستانی بیافتد؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش تلویزیون «المملکه»، پادشاه، که با لباس نظامی وارد شده بود، در ضمن دستور به تعلیق مدیر بیمارستان داده است. به گزارش خبرنگار تلویزیون «الجزیره» در سلط، ولیعهد اردن هم به همراه پدرش در صحنه حضور داشت و به حرف‌های مردم گوش می‌داد.

بعضی سیاستمداران گفتند این واقعه خبر از سوءمدیریت عمده در بیمارستان‌های دولتی می‌دهد.

اردن در روزهای اخیر شاهد افزایش مبتلایان به ویروس کرونا بوده است که عموما بخاطر نشر گونه‌ای از این ویروس که ابتدا در بریتانیا مشاهده شده بود دانسته می‌شود. در چند روز گذشته اقدامات شدیدتری برای جلوگیری از گسترش ویروس اعمال شده‌اند از جمله ممنوعیت خروج از منازل در روز جمعه.

اردن روز پنجشنبه خبر از ۸۳۰۰ مورد جدید ویروس کرونا را داده بود که بالاترین میزان روزانه از زمان آغاز همه‌گیری کرونا در اردن (حدود یک سال پیش)‌ بود.

اردن با جمعیت ده میلیونی طبق آخرین آمارها ۴۶۹ هزار مورد ابتلا  و ۵۲۸۵ مورد مرگ ناشی از ویروس کرونا داشته که باعث می‌شود از نظر سرانه مرگ در جایگاه شصت و سوم جهان قرار داشته باشد.

روند واکسیناسیون در این کشور از اواسط ماه ژانویه آغاز شده است و برنامه این کشور این است که در سال جاری به حدود چهار میلیون نفر واکسن بزند.

اردن روز جمعه ۱۴۴ هزار دوز واکسن آسترازنکا-آکسفورد را از طریق شبکه جهانی «کوواکس» دریافت کرد. این شبکه قصد دارد به حدود ۹۰ کشور با درآمدهای پایین و متوسط واکسن برساند.

اتحادیه اروپا هشت میلیون یورو (حدود ده میلیون دلاٰر) به اردن جهت خرید واکسن کمک کرده است. محموله بعدی واکسن‌های «کوواکس» ماه آینده به این کشور می‌رسند.

بیشتر از جهان