درخواست برای برکناری فرماندار نیویورک به دلیل اتهام آزار جنسی

آندرو کوئومو می‌گوید حاضر به کنار رفتن نیست

آندرو کوئومو، فرماندار نیویورک - Seth WENIG / POOL / AFP

آندرو کوئومو، فرماندار نیویورک، در حالی با فراخوان وسیع به استعفا بخاطر اتهامات گسترده به آزار جنسی روبرو است که همچنان بر مقام خود پافشاری می‌کند و می‌گوید حاضر به کنار رفتن نیست. روز جمعه در حالی در نیویورک به پایان رسید که بسیاری از چهره‌های شاخص هم‌حزبی آقای کوئومو، حزب دموکرات، از او خواستند استعفا دهد.

چهره‌های قانونگذار ایالت نیویورک (از جمله هر دو سناتور این ایالت) خواهان کنار رفتن کوئومو شده‌اند اما او می‌گوید می‌خواهد در مقابل «فرهنگ لغو» (اصطلاحی در مورد فرهنگی که باعث شده خیلی افراد یا محصولات تجاری یا هنری به دلایل مختلف کنار گذاشته شوند و یا به اصطلاح «لغو» شوند) بایستد.

آقای کوئومو روز جمعه در نشستی خبری گفت: «سیاستمدارانی که یک نکته از واقعیات ماجرا را هم نمی‌دانند اما حاضرند به نتیجه و نظر برسند به نظر من بی‌مبالات و خطرناکند.»

شبکه لیبرال‌ماب «سی ان ان» در تحلیل حرکت کوئومو او را با رئیس‌جمهور سابق، دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان مقایسه کرد که معمولا درباره «فرهنگ لغو» گلایه می‌کنند و آن‌را «تحرکی پرمخاطره برای فرماندار دموکراتی که هر روز بیشتر منزوی می‌شود» خواند.

چندین زن در چند هفته گذشته پیش آمده‌اند و از تجربه آزار جنسی توسط کوئومو گفته‌اند. او از جمله متهم است که در جلسات کاری سعی می‌کرده با برخی لاس بزند، یک نفر را به زور بوسیده و از یکی از مشاورین جوان خود سوال‌های غیرمناسبی درباره شرکای جنسی او پرسیده و پرسیده که آیا او علاقمند به برقراری رابطه با مردهای مسن‌تر هست یا نه. آقای کوئومو مدعی است که رفتارش را درست نفهمیده‌اند و او هیچ کار اشتباهی انجام نداده و در عین حال اما گفته اتهامات زنان باید شنیده شوند.

فرماندار اعتراف کرده که بعضی حرف‌هایش سر کار «شاید غیرحساس و یا زیادی شخصی» بوده‌اند و از این بابت از کسانی که با «سوتعبیر» حرف‌هایش را «لاس زدن ناخواسته» دانسته‌اند معذرت‌خواهی کرده است.

اما قانونگذاران متعددی توضیحات فرماندار دموکرات را قبول ندارند و به نظر نمی‌رسد به هیچ وجه حاضر به پذیرش او باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هر روز که می‌گذرد اتهامات بیشتری علیه فرماندار مطرح می‌شوند و موقعیت او سست‌تر می‌شود. روز جمعه یکی از گزارشگران سابق مجلس ایالتی نیویورک مقاله‌ای در مجله «نیویورک» نوشت و گفت زمانی که خبرنگار ۲۵ ساله‌ای بوده و کوئومو را پوشش می‌داده این سیاستمدار به «دست‌ها، شانه‌ها، پشت و جلوی کمر» او دست زده است. جسیکا بیکرمن، که اکنون خبرنگار شبکه‌ای در میامی آمریکا است، در ضمن ماجرای یک مهمانی‌ آخر سال در سال ۲۰۱۴ را تعریف کرده که در آن کوئومو هنگام عکس گرفتن به او بدون خواست خودش دست زده است.

دو تحقیق مجزا در چند هفته گذشته در مورد رفتار کوئومو آغاز شده‌اند. یکی تحقیق مستقل دادستان کل ایالتی، لتیشیا جیمز و دیگری تحقیق به قصد استیضاح که فراکسیون دموکرات مجلس ایالتی نیویورک آغاز کرده است. در عین حال پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) و دفتر دادستانی فدرال در بروکلین مشغول تحقیق در مورد شیوه گزارش دولت کوئومو درباره مرگ بر اثر ویروس کرونا در خانه‌های سالمندان هستند. خانم جیمز در ماه ژانویه گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد این مرگ‌ها ۵۰ درصد پایین‌تر از حد واقعی گزارش شده‌اند. آقای کوئومو به تاخیر در داده‌ها اعتراف کرده اما گفته دولتش هیچ کار خطایی انجام نداده است.

در میان این فشارها بر کوئومو، ده‌ها عضو مجلس ایالتی نیویورک در چند هفته گذشته از او خواسته‌اند استعفا دهد. این شامل آندریا استوارت کازینز می‌شود که رهبر اکثریت و ارشدترین قانونگذار دموکرات مجلس سنای ایالتی است. صبح جمعه بیش از ده نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت نیویورک خواهان استعفای کوئومو شدند. چند ساعت بعد نوبت چاک شومر، رهبر اکثریت سنا و کریستین گیلیبرند، دیگر سناتور نیویورک بود که با انتشار بیانیه‌ای مشترک از «اعمال شجاعانه افرادی که با اتهامات جدی در مورد سواستفاده و سورفتار پیش آمده‌اند» تقدیر کردند.

شومر و گیلیبرند گفتند: «با توجه به اتهامات متعدد و معتبر آزار جنسی و سورفتار روشن است که فرماندار کوئومو اعتمادِ شرکای خود در کار حکمرانی و مردم نیویورک را از دست داده است. فرماندار کوئومو باید استعفا دهد.»

این دو در ضمن تاکید کردند که رسیدگی به بحران ویروس کرونا نیاز به ثبات در فرمانداری دارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، هنوز فراخوان به کنار رفتن کوئومو، که سه دوره در سمت خود بوده و از مقامات عالی حزب دموکرات در سطح کشور محسوب می‌شود، نداده است. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه در پاسخ به این سوال که بایدن با فراخوان هم‌حزبی‌هایش به کنار رفتن کوئومو موافق است یا نه گفت رئیس‌جمهور باور دارد صدای تمام زن‌هایی که جلو آمده‌اند باید شنیده شود و از تحقیقات مستقل دادستان کل ایالت نیویورک پشتیبانی می‌کند. سخنان خانم ساکی البته پیش از موضع‌گیری شومر و گیلیبرند بود. تا پایان جمعه، کاخ سفید واکنش جدیدتری نشان نداد و به سوال‌های خبرنگاران در این مورد پاسخ نداد.

آقای کوئومو در طول روز جمعه در گفتگو با خبرنگارها بارها از خود دفاع کرد و گفت کسی بهتر از او برای رهبری نیویورک در طی مذاکرات بودجه و مدیریت تزریق واکسن موجود نیست.

بیشتر از جهان