طرح ده میلیارد دلاری بنیانگذار آمازون برای مقابله با تغییرات اقلیمی

جف بزوس گفته است در طول ده سال، ده میلیارد دلار به مقابله با تغییرات اقلیمی اختصاص خواهد داد

جف بزوس، مدیرعامل شرکت آمازون- EMMANUEL DUNAND / AFP

جف بزوس، مدیرعامل شرکت آمازون که به زودی این سمت را ترک می‌کند، قصد دارد به مدت ده سال، سالانه یک میلیارد دلار را برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی به صندوق بزوس ارت (Bezos Earth Fund) در کنترل خودش تخصیص دهد.

سال گذشته، آقای بزوس، ثروتمندترین فرد جهان‌، از تاسیس این صندوق ۱۰ میلیارد دلاری خبر داد. گذشته از اعطای کمکی ۷۹۱ میلیون دلاری به سازمان‌های مهم زیست‌محیطی در سال گذشته که آقای بزوس آن را «فقط آغاز کار» خواند، جزئیات زیادی درباره نحوه کار این صندوق وجود ندارد.

سه شنبه گذشته، اندرو استیر، رئیس پیشین موسسه منابع جهانی، خبر تخصیص سالانه یک میلیارد دلار به  صندوق بزوس ارت را همزمان با اعلام انتصاب خود به سمت مدیر عاملی آن اعلام کرد.

وی در توییتر خود نوشت: «صندوق زمین (بزوس ارت) بر روی پروژه‌های دانشمندان، سازمان‌های غیردولتی‌، فعالان محیط زیستی و بخش خصوصی سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا به پیشرفت فن‌آوری‌های جدید، ایجاد سرمایه‌گذاری‌های نو و تغییر سیاست‌ها و رفتار مصرفی مردم کمک کند. عدالت اجتماعی مورد تأکید ما خواهد بود، زیرا تغییرات اقلیمی اثر مخرب بیشتری بر جوامع فقیر می‌گذارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای استیر افزود که تعیین یک جدول زمانی فشرده تنها راه برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار تعیین شده توسط سازمان ملل درباره توسعه جهانی و حفاظت از محیط زیست است.

در ماه نوامبر، این صندوق اولین دریافت‌کنندگان کمک مالی خود را اعلام کرد که شامل ۱۰۰ میلیون دلار به سازمان‌های بزرگ و اصلی محیط‌زیست مانند صندوق دفاع از محیط زیست، شورای دفاع از منابع طبیعی، حفاظت از طبیعت، موسسه منابع جهانی و صندوق جهانی حیات وحش بود.

آقای بزوس که تاسیس صندوق را در فوریه گذشته اعلام کرد، در سال‌های آخر حضور خود در آمازون پایداری زیست محیطی را در اولویت‌های اصلی این شرکت قرار داده است. وی چند ماه دیگر از سمت مدیرعاملی کناره‌گیری خواهد کرد. این شرکت برای خود یک صندوق اقلیمی ۲ میلیارد دلاری دارد و قصد دارد تا سال ۲۰۴۰، یک دهه قبل از اهداف توافق نامه‌ آب و هوایی پاریس، به انتشار خالص صفر گازهای گلخانه‌ای برسد.

فعالان اقلیمی و کارمندان آمازون خود از برنامه‌های پایداری زست‌محیطی این شرکت انتقاد کرده و خاطرنشان کرده اند که این شرکت همچنان به تجارت با شرکت‌های سوخت فسیلی ادامه می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان