انتقاد شدید دختر بروس لی از تارانتینو

«مشاهده خنده‌های مردم به پدرم خیلی ناراحت کننده بود»

GABRIEL BOUYS / AFP

دختر بروس لی از کوئنتین تارانتینو به خاطر نحوه تصویر کردن پدرش در فیلم جدید او، «روزی روزگاری در هالیوود»، انتقاد کرده است.

 شانون لی می‌گوید، از این که این کارگردان و نویسنده، بازیگر افسانه‌ای (بروس لی) را «یک احمق ازخودراضی گزافه‌گو» تصویر کرده متاسف شده است.

چنان که در تیزر فیلم دیده می‌شود، «بروس لی»، برخورد تندی با بازیگر نقش بدل، «کلیف بوت» (که در فیلم تارانتینو، «برد پیت» نقش او را بر عهده دارد) می‌کند، زیرا بوت، به حرف بروس لی که می‌گوید دست‌هایش در حکم «سلاح کشنده» است، می‌خندد.

شانون لی می‌گوید که پدرش در سازوکارهای هالیوودی آدم متکبری نبود، بلکه به عنوان یک آسیایی - آمریکایی در اواخر دهه شصت، باید بسیار بیشتر از بوت و امثال او تلاش می‌کرد.

«یاهو» به نقل از لی گزارش می‌دهد: «من منطق آنچه را که در این فیلم تصویر شده، درک می‌کنم. می‌فهمم که هردو کاراکتر، شخصیت‌های ضد قهرمانند و این تصویر، کاریکاتوری از درگیری‌هایی است که رخ می‌داد... و دارند مقطعی از زمان را نشان می‌دهند که به‌وضوح، نژادپرستی و محدودیت‌های بیشتری (در جامعه) وجود داشت».

لی می‌افزاید: «می‌فهمم که می‌خواهند از کاراکتر برد پیت یک قهرمان بسازند که می‌توانست بروس لی ر ا شکست دهد. اما لازم نبود با او همان رفتاری را بکنند که هالیوود سفیدپوست پرست، در زمان حیات او در پیش گرفت».

شانون لی گفت، جای تاسف است که پدرش به عنوان «...شخصی که می‌بایست سه برابر دیگران بجنگد تا به چیزهایی دست یابد که برای دیگران به راحتی میسر بود»، تصویر نشده است. او تجربه تماشای فیلم را «ناراحت کننده» خواند، زیرا باید به «صدای خنده مردم به پدرش» گوش می‌داد. 

او ضمن تحسین استعداد بازیگری «مایک مُوه»، از تارانتینو به خاطر آن که او را به عنوان یک «کاریکاتور» کارگردانی کرده است انتقاد کرد، و پرسید چرا با  شخصیت‌های سفیدپوست هالیوود، از جمله استیو مک کوئین (دیمیان لوئیس)  چنین رفتاری نشده است.

فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» روز چهاردهم اوت در بریتانیا روی اکران خواهد رفت.

© The Independent

بیشتر از زندگی