احیای روابط دولت یمن با قطر

طرفین بر اتخاذ مواضع مشترک درباره مسائل منطقه تاکید کردند

دولت قانونی یمن قصد دارد روابط خود با قطر را بهبود ببخشد - عکس از وزارت خارجه یمن

وزارت امور خارجه یمن روز یکشنبه اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را با قطر از سرمی‌گیرد. هر دو طرف توافق کردند روابط دوجانبه را از سر بگیرند و مواضع مربوط به تحولات سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی را هماهنگ کنند.

آنها همچنین قرار است که مواضع دیپلماتیک در مورد یمن را نیز هماهنگ و برای دستیابی به صلح و ثبات در منطقه تلاش  کنند. این اعلامیه پس از گفتگوها در دوحه ، بین احمد عواد بن مبارک ، وزیر امور خارجه یمن  و شیخ محمد بن عبدالرحمن ، همتای قطری وی انجام شد.

به گزارش رویترز، بن مبارک با ارسال پیامی از سوی عابد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن به شیخ تمیم، امیر قطر، از دوحه به دلیل حمایت‌های بشردوستانه به یمن تشکر کرد.

عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر پس از اجلاس خلیج ‌فارس در شهر تاریخی العلای عربستان در ژانویه، به اختلافات سه ساله با قطر پایان دادند.

در این دیدار، شیخ محمد بر لزوم راه حل سیاسی برای پایان‌دادن به جنگ شش‌ساله در یمن تاکید کرد. وی همچنین بر حمایت قطر از وحدت، امنیت و تمامیت ارضی یمن را از جمله حمایت از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل مارتین گریفیتس برای ایجاد صلح و ثبات، تاکید کرد.

کویت ماه گذشته میزبان گفتگوهای دوجانبه با قطر و مصر و قطر و امارات متحده عربی با هدف حل‌وفصل مسائل بین طرفین بود.

دولت پیشین یمن مورد حمایت عربستان بود و حوثی‌ها در سال ۲۰۱۴ آن را برکنار کردند و قدرت را در دست گرفتند. عربستان، آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر، حوثی‌ها را وابسته به ایران می‌دانند و معتقدند جمهوری اسلامی حمایت‌های نظامی و اقتصادی بسیاری از حوثی‌ها می‌کند. 

شبه‌نظامیان شیعه حوثی از سال ۲۰۱۴ کنترل بخش‌های بزرگی از شمال یمن را در اختیار دارند. در مقابل نیروهای وفادار به دولت قانونی یمن در برابر آنها مبارزه می کنند.

بیشتر از جهان