مگان مارکل‌:‌ خانواده سلطنتی نگران تیرگی پوست فرزندم بودند

مگان مارکل و همسرش، شاهزاده هری، در گفتگوی دو ساعته با اپرا وینفری پرده از رویدادهای خانواده سلطنتی برداشتند

شاهزاده هری و مگان مارکل در مصاحبه تلویزیونی با اُپرا فینفری - Joe PUGLIESE / HARPO PRODUCTIONS / AFP

مگان مارکل، بازیگر ۳۹ ساله‌ای که بیش از دو سال پیش با شاهزاده هری، پسر ملکه الیزابت دومِ بریتانیا، ازدواج کرد تا لقب «دوشس ساسکس» را بگیرد به همراه همسرش در گفتگوی تلویزیونی دو ساعته‌ای در شبکه «سی‌بی‌اس» آمریکا ظاهر شد. این گفتگو که توجه بسیاری در سراسر جهان به آن جلب شده بود توسط اپرا وینفری، یکی از مشهورترین مجری‌های تلویزیونی آمریکا انجام شد.

خانم مارکل و همسرش از سال گذشته در توافق با قصر باکینگهام به وظایف خود به عنوان اعضای ارشد خانواده سلطنتی پایان داده‌اند و به جنوب ایالت کالیفرنیای آمریکا نقل مکان کرده‌اند؛ یعنی همان جایی که مارکل در آن متولد شده است.

دو مورد از گفته‌های مارکل در این مصاحبه بیش از هر چیز تکان‌دهنده بودند: یکی این‌که رفتار خانواده سلطنتی با او طوری بوده که تا پای خودکشی پیش رفته است. دیگری این‌که برخی اعضای خانواده در زمان بارداری خانم مارکل به او و هری گفته‌اند که نگرانند که پوست فرزندشان زیادی تیره باشد و این احتمال را مطرح کرده‌اند که به این کودک لقب شاهزاده داده نشود. خانم مارکل متولد لس آنجلس از مادری سیاه‌پوست و پدری سفیدپوست است. فرزند مارکل و هری، با نام آرچی، در بهار سال ۲۰۱۹ به دنیا آمد و اکنون نزدیک دو سال دارد. این نوزاد در حال حاضر،‌ بلافاصله پس از پدرش، هفتمین نفر در فهرست اولویت رسیدن به تاج و تخت بریتانیا است.

این گفته خانم مارکل به قدری بهت‌آور بود که اپرا وینفری بلافاصله گفت:‌ «چه؟» رسانه‌ها در سراسر دنیا به سرعت این‌ گفته را به تیتر خود تبدیل کردند.

مارکل در مورد فکرهایی که راجع به خودکشی داشته گفت: «شرمگین بودم که به هری اعتراف کنم. می‌دانستم که اگر راجع به موضوع حرف نزنم دست به خودکشی خواهم زد. دیگر نمی‌خواستم زنده باشم.»

این گفتگو در حالی پخش شد که بسیاری از آفریقایی‌تباران و سیاه‌پوست‌ها در بریتانیا، آمریکا و سایر کشورها از خانم مارکل به عنوان شخصیتی نمادین که مورد تبعیض قرار گرفته دفاع کرده‌اند. در عین حال پخش عمومیِ‌ ماجراهای درونی خانواده سلطنتی به مذاق بسیاری از چهره‌های این نهاد خوش نیامده است؛ بخصوص که این روزها خانواده سلطنتی درگیر بستری شدن شاهزاده فیلیپ، همسر ۹۹ ساله ملکه الیزابت است.

خانم مارکل گفت همسرش در طول مشکلاتی که در روزهای پس از ازدواج داشته همیشه از او حمایت کرده است اما مقامات نهاد سلطنتی به او اجازه دریافت کمک دریافت مشاوره درمانی نداده‌اند چون نگران تاثیر آن بر نهاد سلطنتی بوده‌اند. او گفت در قصر سلطنتی کنزینگتون در لندن عملا مثل یک زندانی زندگی می‌کرده و بر زندگی خود کنترل نداشته است. مثلا یک بار وقتی می‌خواسته با دوستانش نهار بخورد یکی از دستیارانش به او گفته زیادی در چشم عموم است و نباید بیرون برود با این‌که در طول چهار ماه فقط دو بار قصر را ترک کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از دیگر گفته‌های خانم مارکل این بود که جاری‌اش،‌ کیت میدلتون، همسر دیگر فرزند ملکه بریتانیا، شاهزاده ویلیام، در مشاجره بر سر ترکیب لباسِ دختربچه‌هایی که در مراسم ازدواج گل‌افشانی می‌کنند او را به گریه کردن انداخته است. این ماجرا پیش از این در رسانه‌ها برعکس گزارش شده بود و گفته بود این مگان بوده که کیت را به گریه انداخته است.

هری و مگان در ضمن نزد رسانه‌ها اعلام کردند که فرزند دوم‌شان که تابستان امسال به دنیا می‌آید دختر است.

خانم مارکل با شوخ‌طبعی و لحنی خودمانی صحبت می‌کرد و گفت پیش از ازدواج از تشریفات خانواده سلطنتی بریتانیا خبر نداشته و حتی در مورد شوهرش در اینترنت هم جستجو نکرده است.

شاهزاده هری، که از نیمه دوم گفتگو به همسرش پیوست، گفت عدم پشتیبانی و تفاهم از سوی خانواده سلطنتی باعث شده این زوج بریتانیا را به مقصد آمریکا ترک کنند. هری بخصوص گفت خانواده سلطنتی توجهی به نژادپرستی گسترده‌ای که در پوشش خبری از همسرش به چشم می‌خورد نداشته است.

هری، که همچنان ششمین نفر در فهرست اولویت رسیدن به تخت سلطنت بریتانیا است، گفت:‌ «هیچ یک از خانواده من در طول این سه سال حرفی نزد.» او در ضمن گفت وقتی با مگان تصمیم گرفته‌اند به وظایف سلطنتی خود خاتمه دهند، نهاد سلطنت حمایت مالی‌اش از آن‌ها را خاتمه داده است. هری تاکید کرد که بخصوص با پدرش، شاهزاده چارلز، که در صورت درگذشته ملکه الیزابت ۹۴ ساله، پادشاه بریتانیا می‌شود، رابطه خوبی ندارد و با او صحبت نمی‌کند.

گفتگوی چهره‌های این مشهورترین خانواده سلطنتی جهان با شبکه‌های تلویزیونی سابقه‌ای طولانی دارد. مثلا در سال ۱۹۹۵ که مادر هری، شاهدخت دایانا، به مجری پاکستانی‌تبار شبکه «بی‌بی‌سی»، مارتین بشیر، گفت که همسرش، شاهزاده چارلز، با زن دیگری رابطه دارد. چارلز هم در گفتگویی تلویزیونی به این رابطه اعتراف کرد و بعدها با همان زن، کامیلیا پارکر بالز، ازدواج کرد.

بسیاری خانم مارکل را با شاهدخت دایانا مقایسه می‌کنند که او هم دوران خوشی را در خانواده سلطنتی تجربه نکرد. دایانا در آن گفتگوی تاریخی با آقای بشیر گفته بود که نهاد سلطنت او را «نوعی تهدید» محسوب می‌کند.

شاهزاده هری با به یاد آوردن درگذشت دلخراش مادرش در سانحه‌ای رانندگی در پاریس که در طی آن مورد تعقیب عکاس‌های خبری قرار داشت، گفت: «بزرگترین نگرانی من این بود که تاریخ خودش را تکرار کند.»

خانم مارکل در این گفتگو دستبندی از الماس که متعلق به شاهدخت دایانا بود به دست داشت و لباس سیاه زیبا و فاخری به طراحی جورجیو آرمانی، طراح ایتالیایی، پوشیده بود که مورد توجه گسترده قرار گرفت.

در روزهای گذشته، رسانه‌های بریتانیا این اتهام را مطرح کرده بودند که خانم مارکل با برخی خدمه کاخ باکینگهام بدرفتاری کرده است. مارکل این اتهامات را رد کرده اما قصر باکینگهام گفته در موردشان تحقیق می‌کند.

این باعث شده بسیاری به دفاع از مگان مارکل بیایند و از قصر باکینگهام بپرسند که چرا حاضر به همکاری با مقامات آمریکایی در پرونده‌ای بسیار بزرگ‌تر نیست:‌ پرونده آزار جنسی کودکان توسط جفری اپستاین، میلیاردر آمریکایی که شاهزاده اندرو، فرزند ملکه الیزابت، از دوستانش بود. این شاهزاده حتی حاضر به صحبت با مقامات آمریکایی در این مورد هم نشده است.

این گفتگو از ساعت هشت تا ده شب به وقت شرق آمریکا پخش شد، یعنی زمانی که در لندن از نیمه‌شب گذشته بود. شبکه «آی‌تی‌وی» بریتانیا با حدود ۲۴ ساعت تاخیر دوشنبه شب آن‌را پخش می‌کند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در همین مورد به شوخی گفت: «فکر کنم به زمان ما زیادی دیر است و احتمالا تماشایش نمی‌کنم.»

منتقدین می‌گویند توجه بریتانیا باید جلب مسائل مهم‌تری از دعواهای خانواده سلطنتی باشد: مثلا بازگشایی مدارس در روز دوشنبه و ادامه کارزار تزریق واکسن برای ویروس کرونا.

بیشتر از فیلم