رئیس‌جمهور ونزوئلا واکسن روسی زد

ونزوئلا پیش از این واکسن چینی «سینوفارم» را هم دریافت کرده است

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا‌، در حال دریافت واکسن کرونا- Miraflores Palace/Jhonander Gamarra/Handout via REUTERS

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا‌، و بانوی اول این کشور، سیلیا فلورس، اولین دوز واکسن اسپوتنیک روسیه را دریافت کردند. تلویزیون دولتی ونزوئلا روز شنبه این خبر را در حالی اعلام کرد که محموله دوم این واکسن وارد این کشور شد.

تلویزیون دولتی تصاویر آقای مادورو و خانم فلورس هنگام دریافت واکسن را منتشر کرد. مادورو گفت پس از دریافت واکسن با مشکلی روبرو نشده است. او در ضمن به شوخی گفت حالا می‌تواند به زبان روسی صحبت کند.

مادورو گفت: «در سراسر دنیا پژوهش‌ها نشان داده که واکسن روسیه واکسنی عالی برای ایجاد مصونیت است. ما دریافت واکسن را برای تمام مردم ونزوئلا تضمین می‌کنیم.»

وزارت بهداشت ونزوئلا روز شنبه گفت محموله دوم شامل ۱۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسیه، در پرواز هواپیمایی دولتی کونویاسا از مسکو وارد کشور شده است.

ونزوئلا کمتر از یک ماه پیش (در روز ۱۳ فوریه) اولین محموله ۱۰۰ هزار دوزی این واکسن را دریافت کرده بود. آقای مادورو گفت مقامات این کشور ۶۰ درصد آن محموله را تزریق کرده‌اند. در دور اول خدمه پزشکی و همچنین مقامات و نمایندگان مجلس ونزوئلا واکسینه شدند.

ونزوئلا حدود ۲۸ تا ۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد و ۲۰۰ میلیون دلار به روسیه پرداخت کرده تا از این کشور ۱۰ میلیون دوز واکسن دریافت کند. میلیون‌ها نفر از مردم این کشور در سال‌های گذشته به کشورهای همسایه همچون کلمبیا، برزیل و یا سایر کشورها مهاجرت کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این عضو اوپک در سال‌های گذشته با بحران شدید اقتصادی و ناآرامی‌های مداوم سیاسی روبرو بوده است. آمریکا و حدود ۵۰ کشور از جمله بسیاری کشورهای منطقه، دولت مادورو را به رسمیت نمی‌شناسند و خوآن گوآیدو، از چهره‌های مخالف دولت ونزوئلا، را به عنوان رئیس‌جمهور به رسمیت می‌شناسند. این در پی آن است که پیروزی مادورو در انتخابات فوریه ۲۰۱۸ عموما به عنوان نتیجه تقلب گسترده تلقی شد. این اما باعث شده که برخی منابع مالی ونزوئلا در آمریکا و سایر کشورها در اختیار مخالفان دولت باشد و استفاده از آن‌ها برای خرید واکسن ممکن نباشد.

ونزوئلا چند روز پیش ۵۰۰ هزار دوز واکسن چینی «سینوفارم» را نیز دریافت کرد. تزریق این واکسن به گفته مادورو از روز دوشنبه آغاز می‌شود. این کشور در ضمن حداقل ۱.۴ میلیون دوز واکسن آسترازنکا (آکسفورد) را از طریق برنامه «کوواکس» سازمان جهانی بهداشت رزرو کرده است اما به دلیل مشکلاتی که در زمینه پرداخت داشته، تحویل این واکسن هنوز قطعی نشده است.

طبق آخرین آمارها ونزوئلا بیش از ۱۴۰ هزار مورد ابتلا به کرونا و ۱۳۷۱ مرگ داشته است که به نسبت سایر کشورهای منطقه آمریکای جنوبی بسیار پایین محسوب می‌شود. اما بسیاری چهره‌های مخالف دولت و کارشناسان پزشکی صحت این آمار را زیر سوال برده‌اند و می‌گویند میزان واقعی احتمالا خیلی بیش‌تر است.

بیشتر از جهان