وام یک میلیاردی چین به کشورهای‌ آمریکای لاتین برای خرید واکسن کرونا

کمپانی فناوری زیستی چینی «سینوواک» فاز سه واکسن آزمایشی خود را در برزیل آغاز کرده‌ است

در مکزیک ۳۷۸ هزار و ۲۸۵ نفر نفر مبتلا شده‌اند- Claudio CRUZ / AFP

بنا براعلام دولت مکزیک، چین یک وام یک میلیارد دلاری به کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب برای خرید واکسن کرونا اختصاص داده است.

دولت مکزیک، پس از دیدار مجازی وزیر امور خارجه این کشور با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، در روز چهارشنبه هفته گذشته این خبر را اعلام کرد.

در بیانیه‌ دولت مکزیک آمده‌ است: «وزیر امور خارجه چین گفته‌ است که واکسنی که کشورش تولید کرده، برای منافع عمومی در دسترس همه دنیا قرار می‌گیرد و کشورش وام یک میلیارد دلاری برای حمایت از دسترسی ملت‌های این منطقه به واکسن اختصاص خواهد داد.»

علاوه بر مکزیک، وزرای امور خارجه کشورهای آرژانتین، باربادوس، شیلی، کلمبیا، کستاریکا، کوبا، جمهوری دومینیکن، اکوادور، پاناما، پرو، ترینیداد و توباگو و اروگوئه در این دیدار مجازی حضور داشتند.

کمپانی فناوری زیستی چینی «سینوواک» فاز سه واکسن آزمایشی خود را در برزیل آغاز کرده‌ است. فاز سوم آزمایش واکسن دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا هم در حال انجام است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برزیل دومین آمار بالای مبتلایان به ویروس کرونا را در دنیا دارد.

بر اساس آماری که دانشگاه آمریکایی جانز هاپکینز ارائه کرده، تا صبح روز شنبه، دو میلیون و ۲۸۷ هزار و ۴۷۵ نفر در برزیل به این ویروس مبتلا شده‌ بودند. تنها آمار آمریکا از برزیل بالاتر است.

در آمریکا چهار میلیون و ۱۳۰ هزار و ۷۸۳ نفر مبتلا شده‌اند. کشورهای هند، روسیه، آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین از جمله کشورهایی هستند که بدترین شرایط را دارند. در مکزیک ۳۷۸ هزار و ۲۸۵ نفر، در پرو ۳۷۵ هزار و ۹۶۱ نفر و در شیلی ۳۴۱ هزار و ۳۰۴ نفر مبتلا شده‌اند.

چین در چارچوب ابتکار کمربند و جاده میلیاردها دلار به کشورهای فقیرتر وام داده‌ است که این اقدام در راستای گسترش نفوذ جهانی‌اش انجام می‌شود. بیشتر این پول برای پروژه‌های زیرساختی همچون بنادر، جاده‌ها و راه‌آهن هزینه می‌شود.

ماه گذشته پکن اعلام کرد که حدود یک پنجم وامی که در چارچوب ابتکار کمربند و جاده می‌دهد تحت تاثیر بحران اقتصادی ناشی از کرونا قرار گرفته‌ است.

این گزارش با همکاری رویترز تهیه شده است

© The Independent

بیشتر از جهان