تهدید به قتل یک کارآفرین تراجنسی در مالزی

او سه سال پیش به جرم توهین به اسلام با پوشیدن لباس زنانه متهم شد

نور ساجات، صاحب یک فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی در مالزی است- Nur Sajat/Instagram

فعالان حقوق بشری می‌گویند كه مقامات و رهبران مذهبی مالزی باید تهدیدهای ابراز شده علیه یک کارآفرین برجسته تراجنسی مسلمان در این کشور را جدی بگیرند.

پس از آن که نور ساجات، صاحب یک فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی، در جریان یک پخش مستقیم از حساب اینستاگرام خود که اکنون غیرفعال شده است، اظهار داشت که قصد دارد از اسلام خارج شود، مورد تهدید واقع شد.

پیش از این پخش مستقیم اینستاگرامی در تاریخ ۱ مارس، اداره امور دینی اسلامی در ایالت سلانگور اعلام کرد که به دلیل غیبت خانم ساجات از جلسه دادگاه شرع، به حدود ۱۲۲ از ماموران انتظامی برای یافتن و دستگیری او ماموریت داده است.

او سه سال پیش به جرم توهین به اسلام با پوشیدن لباس زنانه متهم شد و قرار بود ۱۶ فوریه در دادگاه عالی سیاریه حاضر شود. دادگاه بعداً حکم بازداشت خانم ساجات را صادر کرد. گمان می‌رود که او اینک مخفی شده باشد.

بسیج گروه بزرگی از ماموران برای یافتن خانم ساجات فعالان حقوق بشر و مردم را نگران کرده است و لفظ «جادوگرکشی» در توصیف آن استفاده شده است.

سازمان عدالت برای خواهران، یک گروه مدافع حقوق ترنس‌ها، واکنش دادگاه شرع را «افراطی» خواند و خواستار لغو فوری کلیه پیگردهای قانونی علیه خانم ساجات شد.

این گروه در بیانیه‌ای گفت: «حجم عظیم منابع مالی و انسانی که برای این عملیات جستجو و دستگیری علیه ساجات تخصیص داده شده است، مایه حیرت ما است.»

«اقدامات اداره امور دینی اسلامی بسیار افراطی است و نشان‌گر اشتیاق بیش از اندازه آن‌ها را در دستگیری و بازداشت ساجات به صِرف بیان نظر و هویت جنسیتی خود است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهار نظر خانم ساجات درباره تغییر بالقوه دین با واکنش شدید سایر مسلمانان روبرو شد و باعث شد وزیر پیشین امور اسلامی خواهان برخورد محتاطانه‌تر با موضوع شود.

کاربران رسانه‌های اجتماعی سیل توهین‌ را به سوی خانم ساجات روانه کرد‌ه‌اند و او را به صِرف بیان احتمال تغییر دین، تهدید به خشونت و قتل کرده‌اند.

مجاهد یوسف روا به روزنامه انگلیسی‌زبان فری مالزیا تودی گفت که مسلمانان مالزی «نباید بیش از حد واکنش نشان دهند.» افزود: «ما که هستیم که درباره او قضاوت کنیم؟ به جای مجازات کردن، باید با ظرافت او را متقاعد کنیم که به دین دیگری در نیاید. واکنش مناسب این است.»

با این حال، او از خانم ساجات را به خاطر طرح احتمال تغییر مذهب به بهانه ضعف نهادهای مذهبی انتقاد کرد و گفت این «برای اسلام منصفانه نیست.»

سازمان خواهر در اسلام (Sister in Islam)، که گروهی برای حمایت از حقوق زنان مسلمان است، تهدیدهای مرگ علیه خانم ساجات را محکوم کرد و گفت اقلیت‌های جنسی «اغلب قربانی خشونت، تهدید و حملات لفظی احزاب مختلف، از جمله عموم مردم هستند.» این گروه هشدار داد که تهدید به مرگ طبق ماده ۵۰۶ قانون مجازات مالزی جرم است و مقامات و رهبران مذهبی باید آن را جدی بگیرند.

این گزارش افزود: «خیلی نگران کننده است وقتی رهبران و مقامات مذهبی تصمیم می‌گیرند در مورد مسئله تهدید به مرگ، این طور سکوت کنند. سازمان خواهر در اسلام از مردم می خواهد که آرامش خود را حفظ کنند، نفرت‌پراکنی نکنند، تهدید نکنند و به طور کلی اقدامات خشونت‌آمیز علیه نور ساجات یا جامعه تراجنسیتی را تشویق نکنند.»

اسلام در مالزی مذهب اکثریت است. اما طبق قانون اساسی، مالزی کشوری سکولار به حساب می‌آید. قوانین فدرال روابط‌ همجنسگرایانه را جرم تلقی می‌کند و مقامات مذهبی ایالتی معمولاً اقلیت‌های جنسی را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

© The Independent

بیشتر از جهان