اشرف غنی: ما در لحظه تاریخی حساسی هستیم

رئیس‌جمهور افغانستان در نشست سران کشورهای عضو اکو سخنرانی کرد

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، می‌گوید کشورش در مرحله حساس تاریخی قرار گرفته است - ارگ

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، در چهاردهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی، به بررسی روند صلح در این کشور پرداخت و گفت که افغانستان در لحظه حساس تاریخی قرار دارد.

نشست مجازی سران کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان به میزبانی پاکستان، به عنوان رئیس سیزدهمین نشست سران اکو، برگزار شد. 

گرچه شعار امسال این سازمان «همکاری اقتصادی منطقه‌ای در دوران پساکرونا» تعیین شده است، اما آقای غنی با استفاده از این فرصت و با حضور سران ۱۰ کشور عضو، موضع افغانستان در قبال روند صلح با طالبان را تشریح کرد. او گفت: «ما مردم افغانستان و متحدان بین‌المللی‌مان فوریت برقراری و تامین صلح در کشور خود را احساس می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهور افغانستان افزود: «برای تامین توازن بین تداوم قانونی و تغییر، برگزاری انتخابات معتبر برای انتخاب رئیس‌جمهور آینده افغانستان مسئله حیاتی است. ما به حمایت شما در راستای دستیابی به ضمانت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تامین آینده افغانستان نیاز داریم و روی آن حساب می‌کنیم.»

این سخنان در حالی ابراز می‌شود که زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، طرح تشکیل دولت مشارکتی با طالبان را به کابل ارائه داده است. مذاکرات صلح افغانستان در دوحه پیشرفت زیادی نداشته است و این بار آقای خلیلزاد می‌خواهد نشستی با حضور رهبران برجسته افغان در آنکارا برگزار کند تا در روند صلح، جانی تازه‌ بدمد.

ایجاد دولت موقت یا دولت انتقالی صلح که جایگزین دولت اشرف غنی شود، از مسائل اصلی است.

آقای غنی خطاب به رهبران منطقه گفت: «ما واقعا در یک لحظه تاریخی قرار داریم تا از راه توافق سیاسی به صلح دائمی و عادلانه برسیم که خشونت را از بین ببرد و افغانستان دموکراتیک، متحد و دارای حاکمیت ملی که با خود و جهان در صلح باشد، روی کار آید.»  

او خطاب به پاکستان، که میزبان این نشست است، نیز گفت که اسلام‌آباد نقش ویژه و مهمی در حمایت از روند صلح پایدار در افغانستان دارد چرا که کشوری است که از پیامدهای ناشی از یک روند صلح ناکام، بیشترین تاثیر را خواهد پذیرفت. پاکستان در کشاندن طالبان به پای میز مذاکره، نقشی کلیدی بازی کرده است.

انتظار می‌رود مذاکرات صلح افغانستان در هفته‌های آینده به مرحله جدیدی وارد شود.