بازگشت فرهاد مجیدی، شش ماه بعد از وعده دروغین مدیران استقلال

وزارت ورزش و جوانان، با انتخاب مدیرانی که زیسته‌ای در فوتبال و باشگاه‌داری ندارند، این باشگاه را دچار بحران مدیریت کرده است

پیشتر مدیرعامل باشگاه با وعده کاذب بازگشت استراماچونی، فرهاد مجیدی را مجبور به استعفا کرده بود- عکس از سایت طرفداری.

باشگاه استقلال دچار بحران مدیریت است، اما انتقادات هواداران فقط به تعویض مربیان منجر می‌شود و از بهبود کیفیت مدیریت در این باشگاه خبری نیست. دوباره نوبت به فرهاد مجیدی رسیده است تا دوران بحرانی دیگری را در استقلال تجربه کند.

اخراج محمود فکری یا اجبار به او برای اعلام استعفا، خبری غیرمنتظره از باشگاه استقلال نبود. از هفته‌ها پیش کار محمود فکری در استقلال تمام شده بود، اما باشگاه قدرت و تحلیلی برای تصمیم‌گیری نداشت. هفته به هفته به فکری فرصت می‌دادند تا شاید روند فنی تیم اصلاح شود و انتقادات هواداران فروکش کند، اما محمود فکری و همکارانش راهی برای تغییر پیدا نمی‌کردند و استقلال به "بن‌بست فکری" رسیده بود.

باشگاه استقلال از همان روز انتخاب سرمربی در آغاز فصل جاری با انتقاد مواجه بود. بسیاری از روزنامه‌نگاران و کارشناسان آینده خوبی را برای استقلال با محمود فکری متصور نبودند، اما باشگاه استقلال بی‌توجه به انتقادات، او را انتخاب کرد و نیم‌فصل دیرتر از همه، نتیجه تصمیمش را دید. آنچه باشگاه استقلال را از موفقیت دور می‌کند، همین تشخیص‌های دیرهنگام در انتخاب‌ها و تصمیمات است.

وزارت ورزش و جوانان، مالک باشگاه استقلال، با انتخاب مدیرانی که زیسته‌ای در فوتبال و باشگاه‌داری ندارند، این باشگاه را دچار بحران مدیریت کرده است. اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل باشگاه‌ استقلال حتی در انتخاب سرمربی مستقل نیستند و باید منتظر مقامات بالادستی باشند. اگرچه استقلال این مدیران در تصمیم‌گیری نیز به تصمیمات بهتری منجر نمی‌شود، چون از مهارت و بینش مدیریت ورزشی در باشگاه خبری نیست.

برآیند آخرین اخبار از باشگاه استقلال این است که فرهاد مجیدی سرمربی استقلال می‌شود. باشگاه استقلال گزینه‌های دیگری را نیز روی میز بررسی قرار داده بود: امیر قلعه‌نویی، محمد تقوی، جواد نکونام و حتی علیرضا منصوریان.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قلعه‌نویی سرمربی گل‌گهر است و باشگاه گل‌گهر با جدایی او موافق نیست، مثل جواد نکونام که سرمربی فولاد است و باشگاه فولاد علاقه‌ای به جدایی‌ مربی‌اش ندارد. اما گزینه‌ اول استقلال بازگشت فرهاد مجیدی است که ماجرای جدایی او در پایان فصل گذشته نشان می‌دهد بر مربیان استقلال چه می‌گذرد.

طرح خبر دروغ مذاکره و بازگشت استراماچونی در پایان فصل گذشته، فرهاد مجیدی را به این نتیجه رساند که دیگر نمی‌تواند با مدیران استقلال به کار خود ادامه دهد. بازگشت او به استقلال به معنای پذیرفتن اشتباه توسط مدیران استقلال است، اما باید خوش‌باور باشیم که خیال کنیم اشتباهات در فوتبال ایران تکرار نمی‌شوند.

مدیران باشگاه استقلال در همین دو فصل اخیر همواره مانع پیشرفت فنی تیم شده‌اند. آندره‌آ استراماچونی، سرمربی فصل گذشته استقلال اگرچه سرانجام به دلیل بحران‌های مالی و مسئله نقل و انتقال پول ناشی از تحریم‌های بانکی ایران را ترک کرد، اما پیش از این مشکلات نیز از روند فعالیت خود در استقلال رضایت نداشت و باشگاه استقلال حتی زمین تمرین و ابزار تمرین مناسب در اختیار سرمربی نمی‌گذاشت. استراماچونی بارها به مشکلات ابتدایی استقلال در محل تمرین اعتراض داشت، اما مدیران باشگاه هربار واکنشی جز لاپوشانی مشکلات در رسانه‌ها نداشتند.

فرهاد مجیدی در نیم‌فصل دوم فصل گذشته جانشین استراماچونی شد، اما او نیز چالش‌ها با مدیریت باشگاه را تجربه کرد. مدیران باشگاه آنچنان عرصه را برای فعالیت او تنگ کردند که مجیدی بارها تصمیم به استعفا گرفت و سرانجام مدیرعامل باشگاه با وعده کاذب بازگشت استراماچونی، فرهاد مجیدی را مجبور به استعفا کرد.

استقلال با از دست دادن استراماچونی و مجیدی در فصلی که می‌توانست موفقیتی را جشن بگیرد، اگرچه سرانجام نایب‌قهرمان لیگ و فینالیست جام حذفی شد و پلی‌اف لیگ قهرمانان آسیا را پشت سر گذاشت، اما هرگز مربیانش آرامش را در کار تجربه نکردند و روزها را یکسره در جدل با مدیران پشت سر گذاشتند.

استراماچونی و مجیدی هر دو به اوج اختلاف با مدیران باشگاه رسیدند تا تصویری از سوءمدیریت را در باشگاه استقلال ببینیم. در این میان مجید نامجو مطلق که سرمربیگری موقت استقلال در لیگ قهرمانان آسیا را پذیرفت نیز پس از ناکامی برکنار شد تا استقلال با یکی از چهره‌های ماندگار تاریخ خود -نامجو مطلق- برخوردی ناشایست داشته باشد.

واکنش وزارت ورزش و جوانان به تمام این اتفاقات، افزایش کیفیت مدیریت در باشگاه استقلال نبود، بلکه احمد مددی جانشین احمد سعادتمند شد تا مالک باشگاه نشان دهد که گوش شنوایی در مقابل انتقادات ندارد.

محمود فکری از چهره‌های قدیمی و بازیکنان تاثیرگذار دهه ۷۰ و ۸۰ در استقلال بود. او با ۳۷۷ بازی رکورددار تعداد بازی در استقلال است و همین نشان می‌دهد چه سابقه قابل احترامی در استقلال دارد. اما انتخاب اشتباه او -که محصول هیئت مدیره استقلال بود- چهره یکی دیگر از پیشکسوتان باشگاه را نزد هواداران مخدوش کرد، آنچنان که در شبکه‌های هوادار، هر روز از آرزوی اخراج او می‌نوشتند.

این بی‌اعتباری ناشی از تصمیم بی‌راه مدیران باشگاه است. خوشایند نیست که چهره‌های قدیمی فوتبال در چنین موقعیتی قرار بگیرند، در حالی‌که هنوز برای مربیگری در سطح استقلال آماده و آموخته نشده‌اند.

استقلال با مربی جدید خود نیز راه آسانی را پیش رو ندارد. ۶ امتیاز فاصله با صدرنشین جدول -پرسپولیس- شاید قابل جبران به نظر برسد، اما استقلال دچار آسیب‌هایی فنی و انگیزشی شده است که ترمیم آنها به زمان نیاز دارد.

بیشتر از ورزش