آمریکا هفت مقام روس را تحریم کرد

ایالات متحده می‌گوید آژانس‌های اطلاعاتی روسیه مسئول مسموم کردن ناوالنی بودند

تحریم‌های جدید ایالات‌متحده بر اساس یافته‌های تحقیقات اطلاعاتی امریکا درباره مسموم کردن آقای ناوالنی در ماه اوت ۲۰۲۰ است-KUDRYAVTSEV / AFP

ایالات‌متحده نتیجه گرفته است که آژانس‌های اطلاعات روسی مسئول مسموم کردن الکسی ناوالنی بوده‌اند و تحریم‌هایی را علیه چند مقام ارشد دولت این کشور اعمال کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا، امروز تحریم‌هایی را علیه هفت مقام روس، اعمال کرد. بر اساس این بیانیه، در میان هفت عضو دولت روسیه که تحریم شده‌اند نام‌های آندری یارین، رئیس دبیرخانه سیاست داخلی کرملین، و الکساندر بورتنیکوف، مدیر دستگاه اطلاعات فدرال (اف اس بی) دیده می‌شود. به این ترتیب دسترسی آن‌ها به دارایی‌های مالی‌شان در ایالات‌متحده مسدود خواهد شد.

علاوه بر آن،‌ سی‌ان‌ان به نقل‌ از یک مقام رسمی گزارش داد که وزارت تجارت، ۱۴ طرف دیگر را نیز به فهرست خود که شامل افرادی حقیقی و حقوقی است که «فعالیت‌های آنان در تعارض با امنیت ملی ایالات‌متحده و منافع سیاست خارجه این کشور است» اضافه کرده است. این افراد به نوعی در طراحی و تولید سلاح‌های شیمیایی و زیستی دخیل بوده‌اند. همچنین محدودیت‌های صادراتی تحت قانون تسلیحات شیمیایی و زیستی توسعه خواهد یافت تا موارد مورد استفاده در روند تولید تسلیحات شیمیایی را شامل شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اقدام همسو با تصمیمی است که اتحادیه اروپا و بریتانیا در اواخر سال ۲۰۲۰ اتخاذ کردند و دولت ترامپ از پیوستن به آن سر باز زد. دونالد ترامپ نمی‌خواست حمله به رهبر مخالفان روسی را گردن کسی بیندازد.

اساسا ایالات‌متحده در حال دستیابی به هماهنگی کامل با متحدان خود است تا به اقدامات روسیه واکنشی واحد نشان دهند.

تحریم‌های جدید ایالات‌متحده بر اساس یافته‌های تحقیقات اطلاعاتی امریکا درباره مسموم کردن آقای ناوالنی در ماه اوت ۲۰۲۰ است. آن‌ها با «اطمینان بالا» و همان‌طور که پیش‌تر نیز از طریق آزمایش‌های سم‌شناسی در اروپا تایید شده بود، نتیجه گرفتند که حکومت روسیه، دستور این حمله با استفاده از گاز اعصاب نوویچوک را صادر کرده است.

انتظار می‌رود طی هفته‌های آینده به حملات سولار ویندز به دست هکرهای روسی علیه ادارات دولتی ایالات‌متحده و بیش از ۱۰۰ شرکت خصوصی این کشور هم واکنش نشان داده شود.

مقامات ارشد دولت ایالات‌متحده به خبرنگاران گفتند دولت بایدن به «تنظیم مجدد» روابط با روسیه نخواهد پرداخت و انتظار دارند این روابط «چالشی» باشد.

یکی از مقامات گفت: «این که روابط چقدر چالشی باشد به این بستگی دارد که آیا روسیه به اقدامات خود خارج از هنجارهای بین‌المللی ادامه می‌دهد یا خیر. لحن و موضوع مکالمات ما با روسیه و درباره این کشور، از آنچه در دولت قبل شاهد بودید بسیار تفاوت خواهد داشت.»

آقای ناوالنی بعد از مسموم شدن در آلمان  مداوا شد و بهبود یافت و سپس در اوایل سال ۲۰۲۱ به مسکو بازگشت. او به محض ورود بازداشت و به خاطر نقض شرایط عفو مشروط خود به دو سال زندان محکوم شد؛ اتهاماتی که به گفته طرفدارانش انگیزه‌هایی سیاسی دارد. او کمی بعد از محکومیت، به زندانی جنایی منتقل شد.

© The Independent