حمایت افغانستان از عربستان سعودی در پرونده خاشقجی

وزارت خارجه افغانستان با صدور بیانیه‌ای از تلاش‌های عربستان سعودی برای تامین عدالت قدردانی کرد

وزارت خارجه افغانستان از دولت عربستان سعودی برای تلاش در راستای محاکمه عاملان قتل جمال خاشقچی ستایش کرده است- وزارت خارجه

وزارت خارجه افغانستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد عربستان سعودی تلاش‌های فراوانی برای تامین عدالت در پرونده قتل جمال خاشقجی انجام داده است. 

در این بیانیه آمده است: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان از اقدامات قانونی کشور پادشاهی عربستان سعودی در مورد محاکمه عاملان قتل جمال خاشقجی استقبال می‌کند.» 

وزارت خارجه افغانستان افزود: «عربستان سعودی در روشنی قوانین ملی و تعهدات بین‌المللی‌اش برای پیگیری عدلی و قضایی عاملان قتل آقای خاشقجی و تامین عدالت در این راستا، تلاش‌های فراوان نموده است. ما این تلاش‌ها را به دیده قدر نگریسته، از آن حمایت می‌کنیم.» 

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سعودی ساکن آمریکا، هنگامی که برای تکمیل مدارک ازدواج با نامزد اهل ترکیه خود به کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول رفته بود، کشته شد. برخی حکومت عربستان را به دست داشتن در آن متهم کرده‌اند، اما ریاض اتهام دست داشتن در قتل خاشقجی را رد کرده است. 

اخیرا دولت آمریکا گزارش نهادهای اطلاعاتی خود را درباره پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و ستون‌نویس روزنامه آمریکایی واشینگتن پست در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد. 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دقایقی پس از ارسال گزارش به کنگره، در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از قتل خاشقجی و محکومیت آن، انتشار گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا را در راستای «شفاف‌سازی» پرونده توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهریور ماه گذشته سخنگوی دادستانی عربستان سعودی اعلام کرد که حکم نهایی متهمان به قتل خاشقجی صادر شده است و دادگاه جنایی در ریاض، هشت متهم اصلی پرونده را مجرم شناخته و برای آن‌ها حکم صادر کرده است، که براساس آن، متهمان در مجموع به ۱۲۴ سال زندان محکوم شده‌اند. 

در همین حال، دولت أفغانستان که روابط محکمی با عربستان سعودی دارد، در بیانیه‌ای که سه‌شنبه منتشر کرد، گفت: «با پیروی از احکام و ارزش‌های قانون اساسی کشور و در مطابقت با تعهدات بین‌المللی‌اش، خود را ملزم به دفاع از ارزش‌های حقوق بشری، ترویج آزادی بیان، حفاظت از رسانه‌ها و تأمین مصونیت روزنامه‌نگاران می‌داند. از همین رو، ما از تلاش‌ها برای رسیدگی به پرونده‌ قتل جمال خاشقجی استقبال می‌کنیم.» 

در این بیانیه همچنین آمده است: «ما نقش کشور پادشاهی عربستان سعودی را در راستای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و حمایت از حقوق بشر بی‌نهایت مهم و بااهمیت می‌دانیم.»

بیشتر از جهان