فروش چای «شهوانی» در چین، خشم کاربران در فضای مجازی

این شرکت روی لیوان‌های خود، زنان را «کالای خریدنی» توصیف کرده بود

این شرکت رسماً بابت تبلیغات نامناسبش عذرخواهی کرد و  این محموله لیوان را از بازار جمع کرد - TENGKU BAHAR / AFP

یک فروشگاه زنجیره‌ای چای و دمنوش‌فروشی معروف در چین به علت استفاده از شعارهای جنسیت‌زده تبلیغاتی، شدیداً مورد انتقاد قرار گرفت و به دردسر افتاد. در پی آن اتفاق، این شرکت مجبور شد ضمن عذرخواهی رسمی، این محصولات توهین‌آمیز را از بازار جمع کند.

مردم در رسانه‌های اجتماعی از این فروشگاه موسوم به چای‌فروشی شهوت‌انگیز که در سراسر کشور حدود ۲۷۰ شعبه دارد، به شدت انتقاد کردند، چون روی لیوان‌های خود به زنان به عنوان «کالای خریدنی» اشاره کرده بود و نوشته بود مشتریان می‌توانند دختران جذابی را که به فروشگاه می‌آیند، برگزینند و ببرند.

این اولین بار نبود که این شرکت از تبلیغات حاوی اشاره‌های جنسی در بازاریابی خود استفاده کرده بود. قبلاً هم این فروشگاه چای کیسه‌ای با شعار «ارباب، می‌خواهمت» در کنار تصویر جنین‌‌‌ قورباغه (شبیه به اسپرم) فروخته بود.

این جنجال پس از آن به پا شد که چای‌فروشی شهوت‌انگیز محصولاتش را با طیفی از «لیوان‌های منقش به طرح‌های زبان چنگ‌شا» (زبان استان هونّان در مرکز چین که خاستگاه این نام تجاری است) به بازار فرستاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نام تجاری تعدادی لیوان با طرح شعارهای محلی وارد بازار کرده بود.‍

عبارت «ژی‌آن لو زی» به معنی «سوا کن و بردار» حاوی این شعار مناقشه‌برانگیز بود و زیر آن نوشته شده بود: «دخترهای خوشگل زیادی برای خریدن چای نزد ما می‌آیند. اگر اتفاقی از این دخترها دیدید، می‌توانید یواشکی به رفیق‌تان بگویید «ژی‌آن لو زی» کرده‌اید.»

تصویر این لیوان جنجالی در رسانه‌ اجتماعی چینی ویبو همه‌بین شد و مردم از این نام تجاری به علت به راه انداختن تبلیغات «توهین‌آمیز» و مستهجن به شدت انتقاد کردند.

کاربری نوشت، «خود این عبارت توهین‌آمیز نیست، بلکه مثالی که این شرکت بعدش آورده، اهانت‌آمیز است. مانده‌ام چرا هیچ‌کس در گروه بازاریابی متوجه مشکلش نشده است.»

کسی دلش چای شهوت‌انگیز می‌خواهد؟ به چین «پیشرفته» خوش آمدید. #شهوت‌انگیز #چای  #چای_‌عصرانه ــ الیس ریبنز

کاربر دیگری نوشت: «زنان را کالای خریدنی توصیف کرده‌اند. باورم نمی‌شود هم‌چنان در این دنیا از این تبلیغات استفاده می‌کنند. امیدوارم نام تجاری بی‌فرهنگ و متحجرتان از بین برود.»

این شرکت رسماً بابت تبلیغات نامناسبش عذرخواهی کرد و گفت «شرمگین» است و آن محموله لیوان را از بازار جمع کرد.

این شرکت گفت: «جمله بسیار نامناسبی به کار بردیم که حتی مردم چانگ‌شا هم خوششان نیامد، بسیار شرمگینیم. ابداً قصد اهانت به زنان نداشتیم.»

«فوراً این محموله لیوان‌ با طرح زبان چانگ‌شا را جمع‌آوری می‌کنیم و جداً به این واقعه رسیدگی خواهیم کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان