وزیر بهداشت وادار به عقب‌نشینی شد

حملات تند به ابراز نگرانی درباره نرخ بالای افسردگی در ایران

عکس از روشنگری 

وزیر بهداشت از وزیرانی است که درباره وضعیت زندگی مردم ابراز نگرانی می‌کند. دکتر سعید نمکی، مدت‌هاست که درباره سلامت روان جامعه هشدار می‌دهد و اطلاع رسانی می‌کند. 

او در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: «ما ۱۴ تولد در شیعه داریم با ۱۳ وفات، اما همیشه دلمان می‌خواهد گریه کنیم و ضجه بزنیم. باید این فضای غم‌انگیز را شکست و آن را تعدیل و تلطیف کرد». نمکی ادامه داد: «بحث سلامت روان نیز موضوعی بسیار مهم است که باید به طور جدی به آن بپردازیم. این موضوع مشارکت بین بخشی می‌طلبد. این افسردگی عامل خودکشی و بسیاری از خشونت‌های اجتماعی است. باید روان‌های پریشان را دریابیم».

سخنان وی با اعتراض گسترده ارزشی‌ها روبرو شد. مجید بنی فاطمه، از مداحان اهل بیت در انتقاد از سخنان اخیر وزیر بهداشت در مطلبی در صفحه اینستاگرامی‌اش نوشت: دوباره نزدیک ایام محرم شد و عده‌ای بی مایه یادشان افتاد برای عقب نماندن از قافله روشن فکری، خزعبلات به هم ببافند. [...] من بنا ندارم درباره مسائل جزئی سیاسی صحبتی کنم، اما وقتی بنا به وهن مقدسات باشد سکوت نمی‌کنیم. اولا به آقای وزیر متذکر می‌شوم که مساله اشک و عزاداری بر مصائب اهل بیت خط قرمز همه مردم ماست و همه می‌دانند این عزاداری‌ها، بهجت آورست نه افسرده کننده و این اشک‌ها عامل شهادت است نه خودکشی».

وی ادامه می دهد: «ثانیا جناب وزیر فراموش نکنند یکی از عوامل افسردگی، هزینه‌های کمرشکن درمان است که مردم عزیزانشان جلوی چشمشان پرپر می‌شوند و توان درمانشان را ندارند. پس اگر خیلی به فکر شادی مردم هستید وظیفه خود را در قبال خدمت به مردم انجام دهید و وارد مسائلی که می‌تواند شما را به قهقرا ببرد نشوید. در آخر هم به ایشان توصیه می‌کنم از این اراجیف توبه کند وگرنه چوبش را میخورد به بد سرنوشتی دچار خواهد شد».

عکس از همشهری آنلاین

این در حالیست که نمکی اذعان داشته: «عامل رنجوری اقتصاد مملکت، اقتصادی نیست، بلکه عوامل مدیریتی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و ... است. نسخه پیچی برای این اقتصاد با دست اقتصادیون میسر نیست. اولین کار برای این اقتصاد که باید انجام شود، شفاف سازی اقتصادی است. تا زمانیکه اعتماد عمومی را برگردانیم و فساد را ریشه کن نکنیم، کسی سرمایه‌گذاری نمی‌کند. دومین کار اجماع نخبگان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حول محور توسعه اقتصادی است و سوم اینکه تکلیف‌مان را با دنیا مشخص کنیم. زیرا اقتصاد در مرزهای بسته توسعه نمی‌یابد. این راهی است که بسیار از کشورها رفته‌اند».

دکتر سعید نمکی، ۶۱ ساله و متولد کاشان است. وی مدرک دکتری داروسازی دارد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. او اولین وزیر بهداشت پس از انقلاب اسلامی است که پزشک نیست و به تازگی به جمع وزرا پیوسته است. او در تاریخ ۱۵ بهمن ۹۷ جایگزین سید حسن قاضی زاده هاشمی شد که در اعتراض به کسری بودجه سال ۹۸ استعفا داد.

نمکی که پیش از این، سرپرست این وزارتخانه بود، در مورد کسری بودجه گفت: «بنده با همه برادری که با دکتر نوبخت دارم، اما در عید امسال به من گفت که نمی‌توانیم اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی شما را تامین کنیم. از طرفی ۱۰ هزار میلیارد تومان هم از سازمان تامین اجتماعی طلب داشتیم و ۴ الی ۵ هزار میلیارد تومان هم از بیمه سلامت می‌خواستیم. بنابراین ما با ۲۰ هزار میلیارد کسری وارد سال ۹۸ شدیم».

حجت الاسلام محمد جواد باقری، امام جمعه اسالم نیز نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت: «وزیر بهداشت باید از اظهارات خود عذرخواهی کند. وای بر وزیر مملکت اسلامی که فرق وفات و شهادت را نمی‌داند. علت خودکشی و خشونت اجتماعی عزاداری و گریه بر مصیبت امام حسین و اهل بیت نیست. علت خودکشی و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی فقر و نداری است که در سایه گرانی و تورمی که آقایان ایجاد کرده‌اند حاصل شده است. روان پریش کسانی هستند که به خاطر زیاده خواهی و انحصار طلبی، با روح و روان و جان مردم بازی می‌کنند و سلامت اجتماعی آنها را قربانی می‌کنند».

در پی اظهارنظرهایی از این دست وزیر بهداشت مجبور به عقب نشینی شد. وی نسبت به اعتراض‌های صورت گرفته چنین واکنش نشان داد: «برخی با کج سلیقگی سعی در ایجاد فضای غم و اندوه و سرخوردگی در جامعه دارند و سعی می‌کنند صحبت‌های بنده مبنی بر ایجاد فضای شاد را با برداشتی نادرست منتشر کنند. در آن نشست گفتم که در تشیع ۱۴ ولادت و ۱۳ وفات و شهادت داریم و گویا یک ولادت برای شادمانی بیشتر شیعه وجود دارد و آن انتظار قائم آل محمد [منظور امام دوازدهم است] برای ایجاد نشاط و امید در جامعه است. این عاشق امام حسین وقتی می‌گوید نگذارید جامعه در غم و اندوه زندگی کند را متهم می‌کنند که بنده گفته‌ام روضه اباعبدالله باعث خودکشی است و ببینید که با چه اندیشه‌های بیمارگونه مغرضی در کشور روبرو هستیم و خدا همه را به راه درست هدایت کند».

علاوه بر افسردگی و میزان بالای خودکشی در جامعه، موضوع افسردگی در میان سالمندان نیز از مواردی است که نمکی بر آن تاکید دارد. وی در همان اجلاس گفت: «سالمندان ما با سالمندان سایر کشورهای دنیا متفاوتند؛ آنها سالمندانی هستند که جوانی نکرده، پیر شدند؛ چرا که در زمانی که می‌توانستند خلق ثروت کنند، زیرساخت برایشان آماده نکردیم و امروز دارند به زمان سرباری سنی هم می‌رسند و این بسیار دوران غم انگیزی است. سالمند ما سالمندی پر دغدغه است».

گزارش سالانه موسسه تحقیقاتی گالوپ ایران را برای دومین سال پیاپی پنجمین کشور غمگین دنیا معرفی کرد. در این نظرسنجی ۴۸ درصد مردم ایران احساسات منفی از جمله خشم، غم و اضطراب را تجربه کرده بودند. گفتنی است تقریبا ۲۰۰۰ مورد مقاله در مورد فواید خنده بر روی انسان منتشر شده است. به گفته علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت ۱۲ میلیون نفر در ایران و در بازه سنی ۱۵ تا ۶۵ سال، به نوعی اختلال روان‌پزشکی از خفیف تا شدید مبتلا هستند. 

بیشتر از