کانون مدافعان حقوق بشر خواستار رسیدگی سازمان ملل به کشتار سراوان شد

«خبرهای هولناک و تکان‌دهنده از کشتار بی‌رحمانه مردم بی‌پناه و محروم «سراوان» موجب نگرانی جامعه ایران شده است.»

دست کم ۱۰ شهروند بلوچ با شلیک مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی کشته شده‌اند- عکس شبکه‌های اجتماعی

کانون مدافعان حقوق بشر، با ارسال نامه‌ای به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار رسیدگی فوری این نهاد بین‌المللی به شلیک نیروهای امنیتی و کشتار جمعی از سوخت‌بران و شهروندان سراوان و « سیاست‌های خشونت‌آمیز و کشتار مردم توسط نیروهای امنیتی حکومت جمهوری اسلامی» شد.

کانون مدافعان حقوق بشر کشته شدن دست کم ۱۰ نفر از «مردم بی‌سلاح و بی‌پناه» با شلیک مستقیم گلوله، این اقدام جمهوری اسلامی را « یادآور کشتار بی‌رحمانه مردم معترض به گران شدن بنزین در آبان سال ۹۸ توسط نیروهای امنیتی با شلیک مستقیم» دانسته است. کشته شدند.

کانون مدافعان حقوق بشر در نامه خود «ضمن ضمن اعتراض شدید نسبت به اعمال سیاست‌های تبعیض‌آمیز و فقر و محرومیت‌زای حکومت ایران و برخورد خشونت‌آمیز با تلاش مردم برای امرار معاش خود» خواستار رسیدگی فوری سازمان ملل متحد به « سیاست‌های خشونت‌آمیز، شلیک مستقیم و کشتار مردم توسط نیروهای امنیتی حکومت جمهوری اسلامی ایران» شده است.

رونوشتی از این نامه در اختیار جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران، نیز قرار گرفته است. جمهوری اسلامی در بیش از سه دهه گذشته، هرگز به گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد اجازه سفر به ایران و دیدار و گفت‌وگو با کسانی که حقوق آنها توسط حکومت نقض شده، نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نامه گفته شده است: «خبرهای هولناک و تکان‌دهنده از کشتار بی‌رحمانه مردم بی‌پناه و محروم «سراوان» موجب نگرانی جامعه ایران شده است.»

کانون مدافعان حقوق بشر، در نامه خود به مشکلاتی که شهروندان بلوچ با آن مواجه هستند اشاره و نوشته شده است:«مردم محروم سیستان و بلوچستان که طی ماه گذشته شاهد اعدام بیش از ۲۱ نفر از بلوچ‌های زندانی بوده‌اند، در شرایط تبعیض‌آمیز و فقر و محرومیت طاقت‌فرسایی زندگی می‌کنند. بی‌کاری و گرسنگی موجب شده تا مردم حداقل از طریق سوخت‌بری به امرار معاش خود بپردازند که متاسفانه با خشونت و سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شده‌اند.»

در حالی که گزارش‌ها از قطع و یا اختلال شدید در اینترنت در استان سیستان و بلوچستان حکایت دارد، احمد طاهری، فرمانده نیروی انتظامی این استان گفته است «تمامی ناآرامی‌ها به پایان رسیده است و کل استان در امنیت کامل قرار دارد و اوضاع تحت کنترل کامل ماموران انتظامی است.»

با این حال، براساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، فضای شهرهای مختلف در استان سیستان و بلوچستان به‌شدت امنیتی است و راه‌های ورودی بسیاری از شهرها بسته شده است.

براساس همین گزارش‌ها، در اعتراضات مردم به کشته شدن ۱۰ سوخت‌بر در دو روز گذشته، دست کم دو نفر دیگر کشته شده‌اند.