قطع اینترنت در سیستان‌وبلوچستان؛ مقام‌ها از پایان «ناآرامی» خبر می‌دهند

سازمان‌های حقوق بشری درمورد سرکوب خونین در سیستان‌وبلوچستان هشدار دادند و خواستار بررسی نهادهای بین‌المللی شدند

گرافیتی روی جعبه تقسیم برق در حمایت از اعتراض‌های سیستان‌وبلوچستان- تصویر از رسانه‌های اجتماعی

درحالی‌که گزارش‌های مردمی از قطع کامل اینترنت در سیستان‌و بلوچستان خبر می‌دهند، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند «ناآرامی‌ها» در این استان به پایان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد طاهری، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان، صبح روز پنجشنبه هفتم اسفندماه، از پایان تمام «ناآرامی‌ها» خبر داد و گفت: «کل استان در امنیت کامل قرار دارد و اوضاع تحت کنترل کامل ماموران انتظامی است.» 

روز دوشنبه، چهارم اسفند، درپی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران در پاسگاه مرزی شمسر در نزدیکی شهرستان سراوان استان سیستان‌وبلوچستان به‌سمت گروهی از سوخت‌بران، دست‌کم ۱۰ نفر از آنان کشته شدند. یک روز پس از آن، مردم سراوان در اعتراض به این کشتار، مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند که با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. پس از آن تجمع‌های اعتراضی در شهرهای دیگر استان نیز برقرار شد که بنابر گزارش‌ها همچنان ادامه دارد. روز چهارشنبه گزارش‌هایی از اعتصاب در بازار شهرهای مختلف این استان نیز منتشر شده بود.

از بعدازظهر دوشنبه خبرهایی از قطعی و اختلال در دسترسی کاربران شهر سراوان به اینترنت منتشر شده بود. با گسترش اعتراض‌ها به دیگر شهرهای استان، هم‌زمان با ایجاد فضای امنیتی، دسترسی به اینترنت نیز در آن‌شهرها با اختلال شدید همراه شد.

صبح روز پنجشنبه گزارش‌‌ها از قطع گسترده اینترنت در این استان و درنتیجه نبود امکان اطلاع‌رسانی درمورد وضعیت شهرهای این استان خبر می‌دهد.

پیش از این در آبان ماه ۱۳۹۸ نیز هم‌زمان با اعتراض‌های مردمی در سراسر ایران، حکومت جمهوری اسلامی با قطع سراسری اینترنت به‌‌مدت حدود یک هفته، مانع اطلاع‌رسانی دقیق درمورد سرکوب اعتراض‌ها شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی شمس‌‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان، روز پنج‌شنبه، بدون اشاره به کشته‌ یا مجروح‌شدن معترضان، از کشته شدن یک مأمور امنیتی و زخمی شدن یک مأمور دیگر در اعتراض‌های اخیر خبر داد؛ این درحالی است که گزارش‌های مختلفی از تیراندازی مأموران امنیتی به‌سوی معترضان و کشته و زخمی شدن آن‌ها منتشر شده است.

ابوذرمهدی نخعی، فرماندار زاهدان نیز اعلام کرد که در حمله روز چهارشنبه معترضان به پاسگاه‌ کورین و قلعه‌بید در این شهرستان، یک مامور نیروی انتظامی کشته شده است.

مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که هیئتی از نمایندگان هفته آینده برای «دلجویی از مردم و بررسی اتفاق‌های اخیر» به استان سیستان‌وبلوچستان سفر خواهند کرد. 

بنابر آخرین گزارش‌ها، صبح روز پنج‌شنبه اعتراض‌ها در زاهدان ادامه دارد و بالگردهای نظامی نیز برفراز این شهر در پروازند.

نگرانی سازمان‌های حقوق بشری از سرکوب خونین در سیستان‌وبلوچستان

«کانون مدافعان حقوق بشر» ایران در نامه‌ای به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره به رویدادهای چند روز اخیر در سیستان‌و‌بلوچستان، خواهان رسیدگی این نهاد به «سیاست‌های خشونت‌آمیز و کشتار مردم توسط نیروهای امنیتی حکومت جمهوری اسلامی ایران» شد.

این سازمان حقوق بشری در نامه خود با اشاره به فقر و بیکاری در سیستان‌وبلوچستان و نیز اعدام ۲۱ بلوچ زندانی در یک ماه اخیر، شلیک مستقیم به مردم سراوان و کشتار دست‌کم ۱۰ نفر را یادآور سرکوب آبان ۹۸ دانست.

سازمان حقوق‌بشر ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای «کشتار مردم بلوچ» را محکوم کرده و درمورد سرکوب خونین در بلوچستان هشدار داده است.