شهرهای پرجمعیت آفریقا با کمبود شدید دستشویی مواجهند

کامپالا، پایتخت اوگاندا، با یک میلیون و نیم جمعیت تنها چهارده دستشویی عمومی دارد


Brian OTIENO / AFP زنان پناهنده اتیوپیایی در انتظار دریافت کمک از هلال احمر کنیا، مارچ ۲۰۱۸

شهرهای در حال ترقی آفریقا با بحران دستشویی های کهنه ای روبرویند که زیر بار میلیون ها جمعیت از هم می پاشد. در این میان، آمار سازمان ملل متحد نشان می دهد که حدود یک میلیارد و پانصد میلیون نفر به دستشویی دسترسی کافی ندارند.

و آینده چندان درخشان نمی نماید. جمعیت نقاط شهرنشین آفریقا در حال حاضر چهارصد و هفتاد و دو میلیون نفر است که انتظار می رود تا بیست و پنج سال دیگر دو برابر شود.

کامپالا، به عنوان یکی از رو به رشدترین شهرهای جهان، هرچند یک میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد، اما روزانه بیش از سه میلیون نفر، عمدتا در جستجوی کار، از آن عبور می کنند.

با وجود این، کامپالا تنها دارای هشتصد دستشویی پولی و چهارده دستشویی رایگان است که کهنه و دیوارهای آن اغلب آلوده به مدفوع است.

در حومه کامپالا که هزار و دویست نفر جمعیت دارد، دستشویی عمومی وجود ندارد. فاضلاب ها برای ساکنین این مناطق یک عذاب است و در فصل بارندگی گل و لای همراه با مدفوع به خانه های مردم سرازیر می شود.

مقامات محلی می گویند سیستم فاضلاب شهری تنها شامل ده درصد کل جمعیت می شود. 

آنجلو کیوتندا، یک کارشناس فاضلاب که در استخدام دولت است، می گوید: «کمتر از نیمی از مدفوع شهر کامپالا به مراکز پالایش می رسد. بقیه آن در خانه های مردم است».

چاه های دستشویی ها و مخازن فاضلاب که به درستی بنا نشده باشند، بهداشت عمومی را به خطر می اندازند. آن ها عامل نشت مدفوع به مرداب ها و دریاچه ویکتوریا هستند که منبع اصلی آب شهر به ویژه در فصول بارانی است.

بروز بیماری های ناشی از آب آلوده از قبیل وبا معمول است.

سال هاست که دولت کامپالا حتی یک دستشویی عمومی نساخته است، اما طرح هایی برای ایجاد دویست دستشویی تا سال دوهزار و بیست و پنج وجود دارد که هزینه آن را بنگاه های خیریه از جمله آژانس توسعه آلمان (جی آی زد) پرداخته است. 

شرکت های خصوصی نیز در تلاش یافتن راه حل در محله های فقیرنشین مثل «ماکین دیه-لوکولی» هستند که مدفوع در اطراف زاغه ها انباشته شده است.

یک برنامه بهداشتی که هزینه آن از طرف بیل و ملیندا گِیتس (صاحبان شرکت مایکروسافت) تامین می شود، به روی تخلیه مخازن فاضلابی متمرکز است که کامیون های تخلیه موسسات خصوصی به آن ها دسترسی ندارند.

طرح های جدید مشابهی در دیگر نقاط آفریقا در دست تهیه است. در بورکینا فاسو در غرب آفریقا که گفته می شود فاضلاب های باز در بسیاری از دهات آن معمول است، موسسه ای موسوم به «واتر اِید» در تلاش جمع آوری وجوهی از ساکنین مرفه تر محله هاست که در مناطق خود دستشویی عمومی ایجاد کنند.

یاسین جیبو، از موسسه خیریه «اسپیک آپ افریکا» (آفریقا حرف بزن) می گوید در سنگال که پایتخت آن، داکار، در معرض سیل است، بنگاه های خیریه دستشویی هایی ایجاد کرده اند که مدفوع را در محل تجزیه کرده و آن را به  کود و منبع انرژی پایدار تبدیل می کند. هدف «اسپیک آپ افریکا» که در سنگال مستقر است، بهبود وضع بهداشت در سراسر قاره آفریقاست. 

دیگر دست اندکاران بهداشت عمومی در آفریقا در جریان ایجاد دستشویی هایی هستند که در عوض پرداخت وجه برای هربار استفاده، بتوان تنها پنج سنت برای استفاده تمام روز برای آن پرداخت.

© The Independent

بیشتر از جهان