«ترامپ در کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه در سال ۲۰۲۴ پیروز خواهد شد»

میت رامنی: رئیس‌جمهور سابق همچنان نفوذ خود را در حزب جمهوری‌خواه حفظ خواهد کرد

آقای ترامپ از زمان خروج از کاخ سفید از تایید این که آیا برای انتخابات سال ۲۰۲۴ نامزد خواهد شد یا نه، خودداری کرده است-ALEX EDELMAN / AFP

میت رامنی، سناتور ایالت یوتا، پیش‌بینی کرده است که دونالد ترامپ در صورت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴، نامزدی حزب جمهوری‌خواه را به دست خواهد آورد.

آقای رامنی که خود در سال ۲۰۱۲ ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری بود، عصر سه‌شنبه در گفت‌وگو با اندرو راس سورکین از نیویورک‌تایمز در پروژه سیاست دیل‌بوک دی سی، به اظهارنظر در مورد این موضوع پرداخت.

دونالد ترامپ که در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر شکست خورد، پس از آن که شماری از شرکت‌کنندگان در سخنرانی او به کنگره آمریکا یورش بردند، در مجلس نمایندگان استیضاح شد. در آن سخنرانی، وی هواداران خود را به «محکم بودن» و «قدرت نشان دادن» تشویق کرده بود. در جریان آن حادثه پنج نفر کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند؛ اما چند هفته بعد، آقای ترامپ در مجلس سنا از اتهام «تحریک به شورش» تبرئه شد؛ اگرچه یک اکثریت دو حزبی ۵۷ در برابر ۴۳، به محکومیت وی رای داد. برای محکومیت او، رای حداقل ۶۷ سناتور لازم بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود شکست آقای ترامپ در انتخابات و استیضاح دوم او در مجلس، آقای رامنی روز سه‌شنبه به نیویورک‌تایمز گفت که او «مطمئن» است رئیس‌جمهور سابق همچنان نفوذ خود را در حزب جمهوری‌خواه حفظ خواهد کرد. سناتور یوتا درباره آقای ترامپ گفت: «او صاحب بلندترین صدا و بیشترین نفوذ در حزب من است.» وی افزود: «درباره این که اعضای خانواده وی بخواهند در حزب نقش‌آفرینی کنند، اطلاعی ندارم اما انتظار دارم که خود وی به ایفای نقش ادامه دهد.»

آقای رامنی که در محاکمه آقای ترامپ در سنا به محکومیت وی رای داد و نسبت به ادعاهای دروغین کلاهبرداری گسترده در انتخابات سال گذشته، انتقاد کرد‌ه بود، در ادامه اظهارات خود ادعا کرد که رئیس‌جمهور سابق در صورت تصمیم به شرکت در انتخابات ۲۰۲۴، نامزدی حزب جمهوری‌خواه را به دست خواهد آورد.

این سناتور گفت: «من کاملا مطمئنم که او نامزدی حزب را کسب خواهد کرد. من به نظرسنجی‌ها نگاه می‌کنم و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اگر نام رئیس‌جمهور ترامپ را در میان اسامی مدعیان بالقوه سال ۲۰۲۴ قرار دهید، او با فاصله زیاد از دیگر رقبا، پیروز و نامزد حزب خواهد شد.»

با این حال، آقای رامنی به سرعت یادآوری کرد: «تا سال ۲۰۲۴ اتفاقات زیادی خواهد افتاد.» وی در پاسخ به این سؤال که آیا او خود دوباره برای نامزدی حزب کاندیدا خواهد شد و علیه آقای ترامپ کارزار انتخاباتی به راه خواهد انداخت یا نه، گفت که ترجیح می‌دهد از نامزد دیگری حمایت کند: «من دیگر به رئیس‌جمهور ترامپ رای نمی‌دهم. در گذشته نیز به او رای ندادم. احتمالا از کسی پشتیبانی خواهم کرد که فکر می‌کنم بهتر از من از آن جناح کوچک حزب جمهوری‌خواه که من نماینده آن هستم، نمایندگی می‌کند.»

آقای ترامپ از زمان خروج از کاخ سفید در ۲۰ ژانویه، از تایید این که آیا برای انتخابات سال ۲۰۲۴ نامزد خواهد شد یا نه، خودداری کرده است. شایعاتی هم مبنی بر این که ممکن است وی برای ورود به مبارزات انتخاباتی، حزب خود را تشکیل دهد، وجود دارد. با این حال، او با افتخار از «حمایت فوق‌العاده» حزب از خود سخن گفته و اظهار داشته است: «من تنها کسی هستم که استیضاح می‌شود و شمار طرفدارانش افزایش می‌یابد.»

آقای ترامپ به احتمال زیاد به نظرسنجی پولیتیکو-مورنینگ کانسالت اشاره دارد که هفته گذشته منتشر شد. آن نظرسنجی نشان داد ۵۹ درصد پاسخ‌دهندگان جمهوری‌خواه می‌خواهند رئیس‌جمهور سابق همچنان به ایفای نقش برجسته در حزب ادامه دهد. ۵۴ درصد نیز از او در انتخابات مقدماتی در سال ۲۰۲۴ حمایت خواهند کرد.

اگرچه محبوبیت آقای ترامپ در میان جمهوری‌خواهان پس از یورش به ساختمان کنگره کاهش یافت، اما در پی برائت او، هواداری از او دوباره افزایش یافته است.

در آن نظرسنجی، مایک پنس، معاون سابق رئیس‌جمهور، نفر دوم بود و ۱۲ درصد اعلام کردند که در انتخابات مقدماتی از آقای پنس حمایت خواهند کرد. دونالد ترامپ جونیور و نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی و همچنین سفیر سابق سازمان ملل، هر دو با کسب شش درصد، در جایگاه سوم نظرسنجی هستند.

این شایعه وجود دارد که همه آن‌ها قصد دارند برای انتخابات سال ۲۰۲۴ نامزد شوند اما هنوز هیچ‌یک تایید نکرده‌اند که به کارزار انتخاباتی وارد خواهد شد یا خیر.

© The Independent