پس از آغاز مذاکرات صلح افغانستان، تلفات غیرنظامیان افزایش یافته است

در سال گذشته ۳۰۳۵ نفر کشته و ۵۷۸۵ نفر نیز در اثر حملات شبه‌نظامیان در افغانستان مجروح شدند

تلفات غیرنظامیان بعد از شروع مذاکرات صلح بیشتر شده است - AFP

معاون دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که پس از آغاز مذاکرات صلح میان گروه طالبان و دولت افغانستان، تلفات غیرنظامیان افزایش یافته است.

یوناما در اعلامیه خبری که روز سه‌شنبه منتشر کرد، می‌گوید که هرچند در آغاز سال ۲۰۲۰ سطح تلفات غیرنظامیان در افغانستان کاهش یافته بود اما در سه‌ماهه آخر سال این روند افزایش خشونت‌باری یافته است.

دبورا لوینز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت: «سال ۲۰۲۰ می‌توانست سال صلح در افغانستان باشد. در عوض، هزاران غیرنظامی افغان به دلیل درگیری‌ها از بین رفته‌اند. هدف اصلی این گزارش مهم، ارائه حقایق و توصیه‌ها به طرفین منازعه است، تا آن‌ها گام‌های فوری و مشخصی برای جلوگیری از آسیب رساندن به شهروندان عادی بردارند. من از آن‌ها می‌خواهم که در انجام اقدامات فوری برای جلوگیری از رنج بیشتر، حتی یک روز را تلف نکنند.»

خانم لوینز که هم‌زمان رئیس دفتر یوناما در افغانستان نیز هست ادامه داد: «در نهایت، بهترین راه برای محافظت از افراد غیرنظامی، برقراری آتش‌بس بشردوستانه است. طرفین که از آتش‌بس امتناع می‌ورزند باید عواقب ویرانگر چنین وضعیتی را بر زندگی غیرنظامیان افغانستان مشاهده کنند.»

اعلامیه خبری یوناما نشان می‌دهد که برای هفتمین سال پیاپی، تعداد کشته‌شده‌های غیرنظامیان در افغانستان از مرز ۳ هزار نفر گذشته است. به این ترتیب افغانستان در میان کشورهای مرگبار برای غیرنظامیان قرار گرفته است. بر اساس این اعلامیه در سال ۲۰۲۰ در سراسر افغانستان ۸۸۲۰ تن در اثر خشونت‌ها کشته و زخمی شده‌اند. (۳۰۳۵ تن کشته و ۵۷۸۵ تن زخمی). اما مسئله نگران‌کننده در این گزارش افزایش تلفات زنان و کودکان در سال ۲۰۲۰ است که در حدود ۴۳ درصد کل تلفات غیرنظامیان را در بر می‌گیرد. بر اساس گزارش یوناما،  تعداد تلفات کودکان در حدود ۲۶۱۹ تن است که ۳۰ درصد و تلفات زنان ۱۱۴۶ است که ۱۳ درصد کل تلفات را در بر می‌گیرد.

بر اساس این گزارش بیشترین سطح تلفات در سه‌ماهه آخر سال صورت گرفته است که ۴۵ درصد نسبت به سه‌ماهه آخر سال ۲۰۱۹ افزایش نشان می‌دهد. این گزارش مخالفان دولت افغانستان را عامل بیشترین تلفات غیرنظامی (۶۲ درصد یعنی ۵۴۵۹ تن که از جمله ۱۸۸۵ کشته و ۳۵۷۴ زخمی) می‌داند که از این میان مسئول ۴۶ درصد تلفات، طالبان و ۸ درصد دیگر گروه داعش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای دولت نیز مسئول نزدیک به یک‌چهارم تلفات غیرنظامیان هستند. (۲۲ درصد یعنی ۲۲۳۱ تن که از جمله ۸۴۱ کشته و ۱۳۹۰ زخمی) نیروهای امنیتی افغان بر اساس این گزارش ۲۴ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ باعث تلفات غیرنظامیان شده‌اند.

براساس این گزارش، نیروهای بین‌المللی کمترین تلفات غیرنظامیان را باعث شده‌اند. آنان در سال ۲۰۲۰ باعث کشته و زخمی شدن ۱۲۰ غیرنظامی شده‌اند که کاهش ۸۵ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد.

با این حال گزارش یوناما نگرانی خود را از افزایش تلفات غیرنظامیان در سه‌ماهه آخر سال نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش روند قتل‌های هدفمند در سراسر افغانستان باعث افزایش تلفات غیرنظامیان شده است که در برگیرنده خبرنگاران، فعالین جامعه، کارمندان بخش قضایی و کارمندان دولتی است.

دفتر یوناما از سال ۲۰۰۹ به این سو همه‌ساله گزارش خشونت‌ها در افغانستان و تلفات غیرنظامیان را منتشر می‌کند. گرچه به باور این گزارش، سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ خشونت کمتری در افغانستان صورت گرفته است اما با توجه به این که باید سال ۲۰۲۰ سال صلح و آرامش می‌بود این سطح از خشونت‌ها نیز در افغانستان غیرقابل‌قبول است.