تصویب بودجه‌ای که «مطلوب مجلس شورای اسلامی» نیست

بودجه ۱۴۰۰ درحالی تایید شده است که به نظر می‌آید مجلس و دولت، بیشتر برسر «اختلاف با هم» تفاهم کرده‌اند

نمایندگان معترض به بودجه و کمیسیون تلفیق پیش‌تر گفته بودند سیاست‌های دولت  کسری بودجه را درنهایت به ۴۰۰هزار میلیارد تومان خواهد رساند- AFP

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، یکشنبه سوم اسفندماه، در نطق پیش از دستور خود با اشاره به اصلاح بودجه در دولت و بررسی آن در کمیسیون تلفیق، گفت: «آنچه امروز پیش ‌روی ما است، بودجه مطلوب مجلس نیست، ولی با توجه‌ به ظرفیت‌های اجرایی و در تعامل با دولت، حداکثر اصلاحات ممکن به نفع معیشت مردم در آن اعمال شده است.»

او پیش‌تر و پس از پذیرفته‌نشدن لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس که به اعتقاد نمایندگان با افزایش ۲۳ درصدی وابستگی به نفت و نزول ۲۰۰ درصدی تراز عملیاتی و کسری حداقل ۳۰۰هزار میلیارد تومانی، اقتصاد کشور را در سال پیش ‌رو دچار آشوب می‌کرد، گفته بود: «همه مردم آگاه هستند که نمایندگان و اقتصاددانان حاضر در کمیسیون تلفیق و نخبگان، تلاش کردند تا لایحه بودجه اصلاح شود. لایحه بودجه ارائه‌شده دولت، دارای مشکلاتی اعم از برآورد غیرواقعی، کسری بودجه و وابستگی به نفت بود که در کمیسیون تلفیق تلاش شد در آن اصلاح صورت گیرد. دولت در مواجهه با اصلاح ساختار بودجه به نفع معیشت مردم، که کمیسیون تلفیق انجام داد، تعامل مناسبی نداشت و امروز نیز در این نشست شاهد آن بودیم.»

حالا رئیس مجلس پس از یک مجادله چندماهه با دولت درباره بودجه، مدعی شده که مجلس در مسیر تعامل است. او با بیان این‌که «دولت یک ‌قدم برداشته و ما هم چند قدم برداشته‌ایم»، اضافه کرد: «بودجه کل کشور وارث چند دهه عملکرد اقتصادی دولت‌ها است و بخش قابل‌ توجهی از اشکالات ساختاری در اقتصاد کشور به‌علت در اولویت نبودن اصلاح ساختار بودجه است.»

قالیباف با تاکید بر وارد بودن انتقادهای قبلی مجلس به بودجه سال پیش رو، گفت: «لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ طبق عادت دیرینه دولت‌ها و حتی بیشتر از اشکالات ساختاری مرسوم، دارای اشکالات جدی بود و معیشت مردم را در معرض آسیب قرار می‌داد. کمیسیون تلفیق اصلاحات مهمی در لایحه بودجه اعمال کرد و راه تحول بودجه به نفع مردم را به مردم نشان داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس مجلس به این‌که چرا بودجه اصلاح‌شده کمیسیون تلفیق مجلس که اتفاقا مورد اعتراض دولت هم بود و گفته می‌شد ربطی به آنچه مدنظر دولت است ندارد، در صحن علنی رد شده است، اشاره‌ای نکرد؛ آن هم در روزی که گفته شد محمدباقر نوبخت به نمایندگی از دولت به صحن علنی مجلس آمده بود تا به وضعیت اصلاح بودجه اعتراض کند و آن را حاصل کار دولت نداند.

محمدباقر قالیباف تنها به طرح این موضوع قناعت کرد که «نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند تا اصلاحات بودجه بعهده دولت گذاشته شود و مسئولان اجرایی با توجه ‌به توان و اراده فعلی دولت، تغییرات لازم را در لایحه اصلاحی اعمال کنند.» اما این موضوعی نیست که نمایندگان معترض به بودجه و کمیسیون تلفیق در روزهای گذشته مدعی شدند. آنان گفته بودند سیاست‌های رییس دولت تدبیر و امید، کسری بودجه را درنهایت به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رساند و این موضوعی است که مجلس با آن مخالف است.

حالا ظاهرا مناقشه آخرین بودجه ارائه‌شده دولت به مجلس شورای اسلامی فیصله پیدا کرده و به همین دلیل هم رییس مجلس امروز در نطق خود چنین تاکید کرده است: «در نتیجه رایزنی‌های صورت ‌گرفته، خوشبختانه دولت نیز بخشی از این اصلاحات مورد نظر را اعمال کرد. دولت یک گام در تعامل با مجلس به نفع مردم برداشت و مجلس نیز چندین گام برداشت و از بخشی از راهکارها و اصلاحات مدنظر خود چشم‌پوشی کرد تا در این شرایط اختلافات مانع از شنیده ‌شدن صدای واحد ما برای حل مشکلات مردم نشود. »

سال گذشته، پس از آنکه مجلس لایحه بودجه را رد کرد، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در اقدامی کم‌سابقه با حکم حکومتی، لایحه دولت را تصویب و آن را به قانون تبدیل کرد.