«جلو سربازان را در نوشیدن خون مار و خوردن رتیل زنده بگیرید»

گروه حمایت از حقوق حیوانات پیتا: استفاده از حیوان‌ زنده در رزمایش‌ نظامی خطر شیوع همه‌گیری‌هایی مانند کرونا را به همراه دارد

هرسال در بخش آموزش‌های میدانی رزمایش‌ نظامی «کبری گلد» در تایلند، سربازان در تمرین «بقا» به حیوان‌های زنده آسیب می‌زنند- Lillian SUWANRUMPHA / AFP

فعالان یک کمپین حمایت از حقوق حیوان‌ها هشدار داده‌اند سربازانی که در جلسه‌های آموزشی خون مار می‌نوشند و مارمولک و عقرب زنده می‌خورند، در خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مشابه کرونا و حتی ایجاد یک همه‌گیری جدید قرار دارند.

هرسال هزاران سرباز از سراسر جهان، در رزمایش‌های نظامی مشترک «کبری گلد» در تایلند شرکت می‌کنند. آن‌گونه که گروه حمایت از حقوق حیوانات موسوم به «پیتا» (بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران) اعلام کرده‌ است، این سربازان در تمرین‌های «بقا» در رزمایش‌های مذکور، به کشتن و خوردن موجودات زنده ترغیب می‌شوند.

ویدیویی از سربازان آمریکایی در رزمایش سال گذشته، آن‌ها را در حالی نشان می‌دهد که پوست مارمولک‌های زنده را می‌کنند، خون ماری سربریده را می‌نوشند و عقرب‌ها و مارمولک‌ها را گاز می‌زنند. آن‌ها سپس جسد حیوانات را دست‌به‌دست به یکدیگر می‌دادند تا دیگران نیز از آن لقمه‌ای گاز بزنند و به بعدی بدهند. بنابر اعلام سازمان پیتا، برخی شرکت‌کنندگان نیز در ویدیو درحال کشتن مرغ با دست خالی و یک نفر دیگر در حال خوردن رتیل دیده می‌شود.

دولت بریتانیا اعلام کرده است که هیچ سربازی از این کشور در آموزش‌های میدانی «کبری گلد»‌ شرکت نمی‌کند و هیچ‌یک از نیروهای بریتانیایی در رزمایش سال گذشته مشارکت نداشته‌اند.

اما پیتا در نامه‌ای که برای بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا نوشته است، او را ترغیب می‌کند تا با استفاده از نفوذ خود، از سازمان‌دهندگان رزمایش بخواهد تا قسمت مربوط به حیوانات زنده را حذف و آن‌ را با روش‌های آموزشی «موثرتر و اخلاقی‌تر»‌ و بدون استفاده از حیوانات جایگزین کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه می‌گوید چنین روش‌هایی خطر انتشار بیماری‌های ناشی از حیوانات مانند کرونا را درپی دارد و جان سربازان شرکت‌کننده در آموزش و عموم مردم را به خطر می‌اندازد.

پیتا همچنین ضمن محکوم کردن کشتن و خوردن «آیینی»‌ و «وحشیانه» حیوانات، می‌گوید که این اقدام گونه‌هایی از جانوران را که در حال حاضر در معرض خطر قرار دارند، بیش از گذشته به‌سوی انقراض پیش می‌برد.

مارهایی که در جریان آموزش نظامی سال گذشته مصرف شدند، از نوع «شاه کبری»‌ بودند که در فهرست حیوان‌های آسیب‌پذیر «اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت» قرار دارد، به این معنی که این جانور «در معرض خطر بالای انقراض در طبیعت در آینده نزدیک» است.

جوليا بینِز، مدیر سیاست‌گذاری علمی سازمان پیتا، می‌گوید:‌ «انتقال پرسنل نظامی به تایلند برای نوشیدن خون مارهای سربریده، اقدامی پوچ و بی‌معناست که ممکن است جرقه شروع یک همه‌گیری دیگر شود.»

او گفت:‌ «کشتار وحشیانه حیوانات در این تمرین سالانه نه‌تنها سلامت عامه و گونه‌های در خطر انقراض از جمله شاه‌کبری‌ها، را به خطر می‌اندازد، بلکه بی‌احترامی به سربازان ماست.»‌

پیتا در نامه خود به آقای والاس یادآوری می‌کند که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده اعلام کرده است، حدود ۷۵ درصد از بیماری‌های عفونی نوظهور موثر بر انسان، ابتدا به‌عنوان بیماری‌های حیوانات شروع شده‌اند.

بیماری‌های عفونی جدید در نیم قرن اخیر چهار برابر بیشتر از پیش شده است.

تخمین زده شده که از دهه ۱۹۷۰ به این سو، بیش از ۳۵ نوع بیماری عفونی از دخالت انسان در حوزه حیوانات ناشی شده است، از جمله سارس، مرس، ابولا، آنفلوانزای مرغی، آنفلوانزای خوکی و ویروس زیکا.

دانشمندان گمان می‌کنند که منشاء ویروس عامل کووید-۱۹ از خفاش‌ها باشد که از طریق دیگر حیوانات به انسان منتقل شده باشد.

در این نامه آمده است: «کشتار بی‌رحمانه حیوان‌ها در این رزمایش نظامی سالانه برای سربازان رسوایی به‌بار می‌آورد و درضمن، سلامت عام  و همچنین گونه‌های در خطر انقراض را به خطر می‌اندازد.»

یک سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا گفت:‌ «مشارکت بریتانیا در تمرین‌های کبری‌گلد تنها به حضور چند برنامه‌ریز نظامی محدود می‌شود.»

او افزود:‌ «ما به بخش آموزشی رزمایش نظامی نیرو نمی‌دهیم و هیچ‌یک از نیروهای بریتانیایی در بخشی که کارزار گروه پیتا برجسته کرده است، مشارکت نداشتند.»

گمان می‌شود که در رزمایش سال گذشته، دو سازمان‌دهنده نظامی بریتانیایی شرکت داشته‌اند، و یک نفر هم در ماه اوت به رزمایش امسال خواهد رفت.

© The Independent