علی خامنه‌ای: رعایت حجاب در انیمیشن هم لازم است

جمهوری اسلامی، مخالفت با حجاب اجباری را در حکم مخالفت با کلیت نظام می‌داند.

زنان ایرانی علیه حجاب ایرانی، اعتراضات مدنی گسترده‌ای راه انداخته‌اند - عکس از شبکه اجتماعی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پاسخ به سؤالی در مورد الزام رعایت حجاب در ساخت فیلم‌های انیمیشنی گفته است: «اگرچه حفظ حجاب فی‌نفسه لازم نیست، لکن به لحاظ تبعات ترک آن، رعایت حجاب در پویانمایی هم لازم است.»

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله علی خامنه‌ای در پاسخ به این سؤال که «آیا رعایت حجاب برای شخصیت‌های فیلم‌های پویانمایی (نقاشی سه‌بعدی ساخته ذهن هنرمند) لازم است؟»، رعایت حجاب را لازم دانسته است.

او پیش‌تر نیز در فرصت‌های مختلف با انتقاد از حامیان حجاب اختیاری و فعالان حوزه زنان، بر ضرورت رعایت حجاب تأکید کرده است.

خامنه‌ای پیشتر در این مورد گفته بود: «آنچه بنده را حسّاس می‌کند، این است که ناگهان شما می‌بینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب می‌شوند، مسئله «حجاب اجباری» مطرح می‌شود ... در بین اینها روزنامه‌نگار هست، در بین اینها روشنفکرنما هست، در بین اینها آخوند و معمّم هست. [می‌گویند] «امام که فرمودند باید زن‌ها باحجاب باشند، همه زن‌ها را نگفتند»! حرف بی‌خود! ما بودیم آن‌وقت، ما خبر داریم؛ چطور این‌جور است؟ امام در مقابل یک منکر واضحی که به‌وسیله پهلوی و دنباله‌های پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد.»

به گفته او: «اینکه شما می‌بینید در اسلام، حجاب و روگیری و عدم معاشرت زن و مرد و این چیزها هست، و یک عده آدم کوته‌بین و کوته‌نظر خیال می‌کنند اینها یک حرفهای قشری است، نه! اینها عمیق است.»

رهبر جمهوری اسلامی در جایی دیگر و در واکنش به حجاب اجباری که از سوی اغلب زنان و حتی زنان ملتزم به حجاب نیز مورد انتقاد گرفته، گفته است: «اینکه شما می‌بینید در اسلام محرم و نامحرم و جدایی زن و مرد و اینها مطرح است. اینها مسائل ارتجاعی نیست. اینها جزو دقیق‌ترین مسائل انسانی و بشری است.»

 زنان در ایران صورتی‌که در معابر و اماکن عمومی بدون روسری حضور یابند طبق قانون مجازات اسلامی به ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شوند. در سال‌های گذشته زنان ایرانی اعتراضات مدنی گسترده‌ای برای مقابله با این قانون در جمهوری اسلامی برگزار کرده‌اند.

برخورد حکومت با نقض قانون حجاب اجباری تنها به ۷۴ ضربه شلاق محدود نیست. مقام‌های قضایی و سیاسی جمهوری اسلامی، مخالفت با این قانون را در حکم مخالفت با کلیت نظام می‌دانند.

سال گذشته صبا کردافشاری، یکی از زنانی که مخالفت خود را با حجاب اجباری اعلام کرده بود در دادگاه انقلاب تهران به مجموعاً ۲۴ سال زندان محکوم شد. زنان دیگری که در کمپین «دختران انقلاب» در سال‌های گذشته مخالفت خود را با حجاب اجباری علنی کرده‌اند، نیز به حبس‌‌های طویل‌المدت محکوم شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درهرصورت تبلیغات و هزینه‌های گسترده حکومت در مورد حجاب اجباری این مسئله را به موضوعی سیاسی تبدیل کرده است.

در همین راستا خامنه‌ای مدعی شده است که چادر یک حجاب ملی و ایرانی است. او در این مورد گفته است: «من می‏‌گویم چادر بهترین نوع حجاب است؛ یک نشانه‏ ملى ماست؛ هیچ اشکالى هم ندارد؛ هیچ منافاتى با هیچ نوع تحرکى هم در زن ندارد. اگر واقعاً بناى تحرک و کار اجتماعى و کار سیاسى و کار فکرى باشد، لباس رسمى زن مى‏تواند چادر باشد و – همان‏طور که عرض کردم – چادر بهترین نوع حجاب است.»

وی همچنین با نادیده گرفتن اعتراضات و یا حتی احکام قضایی که علیه فعالان حقوق زنان و مدافعان حجاب اختیاری صادر شده، گفته:«زنان ما می‏‌خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملی ماست. چادر، پیش از آنکه یک حجاب اسلامی باشد، یک حجاب ایرانی است. مال مردم ما و لباس ملی ماست.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که شواهد میدانی دست‌کم در شهرهای بزرگ و پرجمعیت نشان می‌دهد که اکثریت چادر استفاده نمی‌کنند و از قضا طی سال‌های اخیر افراد چادری از اینکه با واکنش منفی مردم مواجه می‌شوند، گلایه‌مند هستند.

پیش‌تر و در همین رابطه، مهدی نصیری، مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که ۷۰ درصد مردم در ایران با حجاب اجباری مخالف‌اند و سالانه حدود ۵ درصد از شمار کسانی که ملتزم به حجاب هستند کاسته می‌شود.

او گفت که در جریان نظرسنجی‌های ۱۵ سال گذشته شورای فرهنگ عمومی کشور قرار دارد و نتایج آخرین نظرسنجی که وزارت ارشاد انجام داده نشان می‌دهد حتی در شهرهای مذهبی مانند قم نیز اکثریت مردم با حجاب اجباری مخالف‌اند.
او همچنین گفت که وقتی اکثریت افراد جامعه با قانون حجاب اجباری مخالف‌اند، حکومت باید این قانون را کنار بگذارد.