آزادی شهروند آمریکایی از زندان سوریه با میانجی‌گری لبنان

سام گودوین می خواست به همه کشورهای جهان سفر کند و گفته می‌شود به اشتباه از یک ایست بازرسی عبور کرده است

Delil SOULEIMAN / AFP

یک مقام امنیتی لبنان گفت که «یک شهروند آمریکایی که توسط دولت سوریه بازداشت شده بود با میانجی‌گری بیروت آزاد شد.

سام گودوین ۳۰ ساله در ماه مه در حالی که ظاهرا اشتباهی از یک ایست بازرسی دولت رد شده بود، در شهر شمالی قامیشلو بازداشت شد.

طبق گزارش‌هایی که از زمان ناپدید شدن آقای گوودوین منتشر شده‌ است، او برنامه داشت که به همه کشورهای جهان سفر کند و در چارچوب همین برنامه به سوریه رفته است.

شهر قامشلو در شمال شرقی سوریه تحت کنترل نیروهای کرد مخالف دولت است و نسبت به مناطق دیگر این كشور، امن‌تر تلقی می‌شود.اما دولت سوریه تعدادی ایست بازرسی در این شهر حفظ کرده است و  تنها فرودگاه شهر را در کنترل خود دارد.

این مقام لبنانی به رویترز گفت که عباس ابراهیم، رییس اداره کل امنیت عمومی لبنان، برای آزادی او با دولت سوریه تماس گرفته و میانجی‌گری کرده است.

این مقام امنیتی گفت: «لبنان از طریق عباس ابراهیم برای این آزادی یک شخص آمریکایی میانجی‌گری کرده است و هم‌اکنون این شخص نزد خانواده‌اش بازگشته است».

خانوده آقای گودین اندکی پس از آزادی او به ای.بی.سی نیوز گفتند که «او سالم است و نزد خانواده‌اش است. ما تا آخر عمر مدیون ژنرال عباس ابراهیم لبنانی و همه افراد دیگری هستیم که به آزادی پسرمان کمک کردند. ما در آینده در این مورد بیشتر حرف خواهیم زد.»

یک سخن‌گوی دولت در هنگام ناپدید شدن این شخص به ایندپندنت گفت: «سلامت و امنیت شهروندان ایالات متحده برای ما مهمترین اولویت است و در حال حاضر به دلیل محرمانه بودن برخی اطلاعات و ملاحظات امنیتی نمی‌توانیم اطلاعات بیشتری بدهیم.»

از آغاز جنگ سوریه در ٢٠١١ تاکنون چند شهروند ایالات متحده در سوریه بازداشت شده‌اند، از جمله افرادی که توسط گروه‌های جهادی مانند دولت اسلامی به اسارت گرفته شده‌اند.

مسئولان معتقدند آستین تایس، روزنامه‌نگاری که در سال ٢٠١٢ در سوریه ناپدید شد، توسط دولت بازداشت شده‌ است. سال گذشته، خانواده یک شهروند آمریکایی دیگر به اسم مجید کمالماز به نیویورک تایمز گفتند که او سال ٢٠١٧ در یک ایست بازرسی دولت ناپدید شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان