«میزان کشندگی ویروس جدید کرونا ۳۰ درصد بیشتر است»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید ویروس جهش‌یافته در کشور گردش کرده، اما هنوز جایگزین ویروس قبلی نشده است

به‌طورکلی در اپیدمی‌ها، ویروسی که قدرت سرایت بالاتری داشته باشد، به‌سرعت جایگزین ویروس قبلی می‌شود - Jane Barlow / POOL / AFP

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا موسوم به ویروس انگلیسی گفت بر اساس شواهدی که داریم، ویروس قطعاً در کشور گردش کرده، اما هنوز جایگزین ویروس قبلی نشده است. کانون‌های ویروس انگلیسی را در اهواز، قزوین و تهران و البرز پیدا کردیم اما محدود هستند و به صورت کانون‌های کوچک هستند.

علیرضا رئیسی همچنین در مورد خطر ویروس جهش‌یافته جدید اظهار داشت که میزان کشندگی آن ۳۰ درصد بالاتر رفته است. وی در ادامه و با تأکید بر نیاز به رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت که از زمان شناسایی یک ویروس به شرطی که کنترل هم نشود، حدود سه ماه طول می‌کشد که بتواند جایگزین ویروس قبلی شود.

او افزود به‌طورکلی در اپیدمی‌ها این‌گونه است که ویروسی که قدرت سرایت بالاتری داشته باشد، به‌سرعت جایگزین ویروس قبلی می‌شود، زیرا در یک رقابت با ویروس قبلی است و براین‌اساس به‌سرعت رشد می‌کند و بقیه جامعه را می‌گیرد و فرصتی نمی‌دهد که ویروس قبلی انتقال یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در همین رابطه گفته بود ازآنجایی‌که در پیک اخیر کرونا در کشورمان قدرت سرایت بسیار بالا بود، این احتمال وجود دارد که همین ویروس جهش‌یافته از قبل وارد کشور شده باشد. وی افزود در خردادماه یک جهش در ویروس پیدا شد. قدرت سرایتش خیلی بالا رفت. ما با این دفعه با ویروسی طرف بودیم که به طرز وحشتناکی تعداد بیماران زیاد شد. همه ایران قرمز بود. این همان ویروس انگلیسی بود.

آرش علایی، کارشناس بین‌المللی بهداشت و مدیر انستیتو جهانی آموزش و سلامتی در نیویورک آمریکا در همین رابطه و در گفتگو با ایندیپندنت فارسی اظهار داشت: «در حال حاضر، ایران باتکیه ‌براین نکته که ویروس جدید می‌تواند گسترش بیشتری داشته باشد، درصدد بهره‌برداری از جریان شناسایی این ویروس جدید در انگلستان است. چون در طول تابستان، ایران نتوانست مدیریت خوبی برای کنترل ویروس اولیه داشته باشد، می‌خواهند با بیان احتمال وجود ویروس جهش‌یافته در ایران در آن دوران، بر ناکارآمدی خود سرپوش بگذارند. ابتدا مردم را مقصر آمار بالای مرگ‌ومیرها معرفی کردند و حالا نوبت به نقش ویروس جهش‌یافته رسیده است. این در حالی است که حتی در صورت جهش‌یافته بودن ویروس، هرجا که مدیریت درست باشد، ویروس هم کنترل شده است. در صورت رعایت مسائل اولیه مربوط به پیشگیری، امکان مدیریت این شرایط فراهم می‌شود.»