اسکی‌باز زن ایرانی: می‌توانیم قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان را تغییر بدهیم

مربی زنان ایران به دلیل مخالفت همسرش با خروج او از کشور، تیم خود را از راه دور و با تلفن هدایت کرد

سمیرا زرگری، مربی تیم اسکی آلپاین زنان ایران- عکس از شبکه‌های اجتماعی

وقتی همسر مربی تیم اسکی آلپاین زنان ایران با استناد به قانونی که در ایران حاکم است نگذاشت سمیرا زرگری کشور خارج بشود، خانم زرگری تلفن‌اش را برداشت و از راه دور به مربی‌گری ادامه داد.

او روز پنجشنبه که شاگردانش در مارپیچ بزرگ زنان در مسابقات قهرمانی جهان مسابقه داشتند، سه بار به آنها زنگ زد – پیش از مسابقه، بین مراحل مسابقه، و پس از پایان مسابقه.

زرگری در پیامکی که با خبرگزاری اسوشییتد پرس مبادله کرد گفت: «همیشه به دختران ایرانی افتخار می‌کنم. دوست‌شان دارم.»

خانم زرگری سی و هفت ساله گفت که همسرش اکنون با بهترین دوست او رابطه دارد و درخواست طلاق داده‌است.

زرگری گفت: «من موافقت نکردم و او هم نگذاشت از کشور خارج بشوم.» او افزود که شوهرش همیشه به شغل او تیمش می‌خندید.

زرگری که از پیست اسکی شمشک پیامک می‌زد افزود که پنج سال پیش با همسرش که متولد آمریکا و شهروند دوتابعیتی است ازواج کرده است.

او گفت: «خیلی ناراحتم. باورم نمی‌شود،» و در ادامه از فدراسیون بین‌المللی اسکی (اف‌آی‌اس) کمک خواست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اف‌آی‌اس در پاسخ به اسوشییتدپرس گفت که «با هر ورزشکاری که قادر به سفر به مسابقات جهانی نباشد همدردی می‌کنیم. اما اف‌آی‌اس در موقعیتی نیست که بتواند با قوانین داخلی هیچ کشوری به مخالفت برخیزد.»

فروغ عباسی، یکی از اسکی‌بازهای تیم زرگری، در باره گرفتاری مربی‌اش گفت: «این اولین بار نیست. قبلا هم این مشکل را داشتیم. ولی امیدوارم بتوانیم وضع را عوض کنیم. همه زنان ایران با هم بتوانیم وضع را تغییر بدهیم. داریم تلاشمان را می‌کنیم. مطمئنم که زنان نیرومند می‌توانند این قوانین را تغییر بدهند. ما واقعا به او افتخار می‌کنیم.»

عباسی ۲۵ ثانیه پس از نفر اول مسابقه یعنی میکائیلا شفرین آمریکایی از خط پایان گذشت، ولی از همین که مسابقه را به آخر رسانده بود ابراز شادمانی کرد.

زرگری اولین ورزشکار متاهلی نیست که شوهرش مانع خروج او از کشور شده. در سال ۲۰۱۵، نیلوفر اردلان، بازیکن فوتسال ایران، نتوانست در مسابقات آسیایی شرکت کند، زیرا همسرش گذرنامه او را گرفت.