حکم جدید قاضی آمریکایی در پرونده پیچیده علی صدر هاشمی‌نژاد

استراس جانشین دادستان قبلی، جفری برمن، شده که پرونده صدر را کنار گذاشت و گفته بود دنبال کردن آن «به نفع عدالت» نخواهد بود

دافنه کاروآنا گالیتزیا، روزنامه‌نگاری که اطلاعاتی درباره بانک پیلاتوس مالت با مدیرعاملی علی صدر هاشمی‌نژاد منتشر کرده بود با انفجار بمب در خودرو‌‌اش کشته شد -عکس از فایندز 

پرونده پر ماجرای علی صدر هاشمی‌نژاد، بانکدار ثروتمند ایرانی مقیم مالت که متهم به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران بود، با حکمی جدید مواجه شد. یک قاضی فدرال آمریکایی روز چهارشنبه حکم داد که هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد دادستان‌های فدرال در منهتنِ نیویورک عامدانه شواهد کلیدی پرونده را از وکلای هاشمی‌نژاد پنهان کرده باشند.

الیسون نیتان در عین حال از دادستانی بخاطر عملکرد ضعیف در دنبال کردن این پرونده انتقاد کرد. او رسما از «دفتر مسئولیت حرفه‌ای» وزارت دادگستری آمریکا خواست در مورد سوء رفتار احتمالی دادستانی در پرونده هاشمی‌نژاد تحقیق کند.

صدر هاشمی‌نژاد متهم بود که ۱۱۵ میلیون دلار را از طریق نظام بانکی آمریکا در رابطه با یک پروژه ساخت و ساز در ونزوئلا به ایران رسانده است. او در ماه مارس سال گذشته در این موضوع مقصر شناخته شده و محکوم شد. اما دادستانی چند ماه بعد در اقدامی غافلگیرکننده خواهان پس گرفتن اتهامات علیه این بانکدار ثروتمند شد و اعلام کرد برخی اسناد مهم در اختیار طرف مقابل گذاشته نشده بود.

قاضی نیتان در ماه سپتامبر سال گذشته به دادستانی دستور داد که ماجرا را به طور مفصل به توضیح دادگاه برساند. او گفت دادستانی در زمینه «مسئولیت حرفه‌ای، عدول جدی» از خود نشان داده است.

این قاضی اما در ضمن افزود که «دادگاه به این نتیجه نرسیده است که هیچ یک از دادستان‌ها عامدانه اطلاعات مبراکننده را پنهان کرده بودند و یا عامدانه واقعیاتی غلط به اطلاع دادگاه رسانده بودند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود:‌ «با توجه به این واقعیت و با توجه به ماهیت نظام‌مند خطاها و سوءرفتاری که در این پرونده صورت گرفته این دادگاه به تلاش خود برای یافتن واقعیات ادامه نخواهد داد.»

سخنگوی آدری استراس، دادستان فدرال منهتن، به سوال‌های خبرنگاران در مورد این حکم جدید پاسخ نداد.

استراس جانشین دادستان قبلی، جفری برمن، شده که تصمیم مهم کنار گذاشتن پرونده صدر را گرفت و گفته بود دنبال کردن آن «به نفع عدالت» نخواهد بود.

خانم نیتان در حکم دیروز خود در ضمن دستور داد تمامی اسناد مربوطه دادستانی منتشر شوند و گفت در این موضوع منفعت عموم مهم‌تر از حریم خصوصی طرفین درگیر است.

دفتر دادستانی منهتن از معتبرترین‌ نهادهای قضایی در آمریکا است و در مواردی گسترده از مسائل مربوط به وال استریت تا پرونده‌های اقتصادی تا پرونده‌های تروریستی ایفای نقش کرده است. این‌که یک قاضی این‌طور علنا آن‌را به انتقاد بکشد اتفاقی نادر در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

آقای هاشمی‌نژاد فرزند محمد صدر هاشمی‌نژاد، یکی از ثروتمندترین مردان ایران و یکی از بنیانگذاران بانک اقتصاد نوین، اولین بانک خصوصی ایران پس از انقلاب ۵۷ است. این رئیس هیات مدیره سابق این بانک در ضمن چهره اصلی هلدینگ «استراتوس» است که در جای جای اقتصاد ایران حضور دارد و در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد پروژه‌های ساختمانی ایران در ونزوئلا را پیش می‌برد.

اما حساس‌ترین موضوع مربوط به هاشمی‌نژاد به جزیره مالت بازمی‌گردد. جایی که او سال‌ها است در آن فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۱۷ بود که دافنه کاروآنا گالیتزیا، روزنامه‌نگار و کنشگر اجتماعی در موضوع مبارزه با فساد اقتصادی، در این کشور به قتل رسید. او گزارش‌های متعددی درباره بانک پیلاتوس مالت منتشر کرده بود که علی صدر هاشمی‌نژاد مدیر اصلی آن بود. گالیتزیا، که بر اثر انفجار بمبی که در خودروی او کار گذاشته شده بود کشته شد، دولت جوزف موسکات، نخست‌وزیر مالت از ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰، را بخاطر فساد اقتصادی مورد انتقاد شدید قرار داده بود. موسکات رابطه نزدیکی با هاشمی‌نژاد داشت و به همراه بسیاری از نزدیکان خود در مراسم عروسی این بانکدار ایرانی در سال ۲۰۱۵ حاضر شده بود.

خانواده گالیتزیا خواهان استرداد علی صدر هاشمی‌نژاد به مالت هستند و تحقیقات در مورد او را بخشی مهم از روشن شدن حقیقت درباره او می‌دانند.

بیشتر از جهان