سازمان بهداشت جهانی: ویروس کرونا زودتر از آنچه تصور می‌شود در چین شیوع پیدا کرده بود

تا دسامبر ۲۰۱۹ بیش از ده گونه مختلف ویروس کرونا در ووهان وجود داشته است

در سراسر جهان، شهر ووهان به‌عنوان «نقطه صفر» شیوع این بیماری شناخته می‌شود- HECTOR RETAMAL / AFP

بر اساس یافته‌های جدید تیم دانشمندان سازمان بهداشت جهانی که در حال تحقیق روی ریشه بیماری همه‌گیرکووید-۱۹ هستند، تا دسامبر سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۳ نوع مختلف ویروس کووید در شهر ووهان در چین وجود داشته است.

به گفته پیتر بن امبارک، سرگروه یکی از تیم‌های محققان سازمان بهداشت جهانی در ووهان، ۱۳ توالی ژنتیکی مختلف ویروس سارس-کوو-۲ در استان هوبِی پیدا شده است و هزاران نمونه خون دیگر در انتظار آزمایش هستند. این امر نشان می‌دهد که بیماری مزبور، زودتر از آنچه تصور می‌شد، در چین شیوع پیدا کرده بود؛ هر چند آقای امبارک به این مقوله وارد نشد.

در سراسر جهان، شهر ووهان به‌عنوان «نقطه صفر» شیوع این بیماری شناخته می‌شود اما منشأ دقیق و بازه زمانی آن همچنان مورد بحث و بررسی است. برخی گزارش‌ها حاکی از آنند که این بیماری از اوایل ماه اکتبر در اروپا وجود داشته است.

آقای امبارک در مصاحبه‌ با شبکه سی‌ان‌ان، كه روز دوشنبه منتشر شد، گفت: «ویروس در ماه دسامبر به طور گسترده در ووهان شیوع پیدا کرده بود. این خود یافته جدیدی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای امبارک گفت که مقامات چینی اطلاعات ۱۷۴ مورد از مبتلایان ویروس کرونا در ووهان و اطراف آن در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ را به تیم وی ارائه داده‌اند که حدود ۱۰۰ مورد آن در آزمایشگاه تایید شده و بقیه از طریق تشخیص بالینی علائم در بیماران شناسایی شده بودند.

به گفته وی، این نشان می‌دهد که احتمالا تا ماه دسامبر، هزار مورد ابتلا به بیماری در ووهان وجود داشته است: «ما از آن زمان تا حال الگو تهیه نکردیم، اما طبق آمار تقریبی می‌دانیم که از کل جمعیت مبتلا به بیماری، حدود ۱۵ درصد در وضعیت حاد و اکثریت عظیمی به نوع خفیف بیماری مبتلا شدند.»

آقای امبارک گفت که بررسی ۱۳ سویه در کنار سایر اطلاعات بیماران در سراسر چین در سال ۲۰۱۹، می‌تواند سرنخ‌های حیاتی در مورد ریشه این بیماری ارائه دهد. وی افزود: «منشا برخی از سویه‌ها، بازارها هستند… اما برخی دیگر ربطی به بازار‌ها ندارند. این جزو یافته‌های ماموریت ما و تعاملی است که همگی با هم داشتیم.»

اظهارات آقای امبارک پس از آن مطرح شدند که یکی از دانشمندان بریتانیایی مامور در ووهان، از رد احتمال درز ویروس منشأ بیماری از آزمایشگاه، امتناع ورزید؛ که با یافته‌های پیشین در تناقض بود.

به گفته پروفسور جان واتسون، معاون سابق افسر پزشکی ارشد، در حالی که چین «منبعی بسیار بسیار ممکن» است، گزارش‌های حاکی از احتمال شیوع ویروس در سایر نقاط جهان، به ویژه در شمال ایتالیا، در اوایل سپتامبر و اکتبر، نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر است.

او در برنامه « دِ اندرو مار شو» در شبکه بی‌بی‌سی وان گفت: «به نظر من دلایل مختلفی برای فرض آغاز شیوع این بیماری در ووهان و انواع اطلاعات جزئی در مورد نحوه‌ رشد سویه‌های ویروس در بدن حیوانات مختلف وجود دارد که نشان می‌دهند منشأ آن به احتمال بسیار زیاد، چین بوده است اما جهش ویروس از حیوان به انسان به هیچ وجه لزوما در چین صورت نگرفته و به عقیده‌ من ما باید علاوه بر چین، کشور‌های دیگر را هم مورد مطالعه قرار دهیم.»

در مطالعه‌ای که انستیتوی ملی سرطان (آی‌ان‌تی) میلان در ماه نوامبر منتشر کرد، نشان داده شد که ویروس کرونا در ماه سپتامبر ۲۰۱۹ در ایتالیا شیوع پیدا کرده بود.

© The Independent

بیشتر از جهان