تازه‌ترین دهن‌کجی به اتحادیه اروپا؛ مجارستان واکسن چینی خرید

مجارستان پیش از این دو میلیون دوز واکسن اسپوتنیک-وی هم از روسیه خریده بود

این محموله بخشی از برنامه بوداپست برای خرید واکسن از خارج از اتحادیه اروپا است - WANG ZHAO / AFP

با رسیدن اولین محموله واکسن کرونای تولید چین به مجارستان، این کشور اولین عضو اتحادیه اروپا شد که از چین واکسن خریده است.

به گفته دکتر اگنس گلگوژی از بخش همه‌گیرشناسی مرکز ملی سلامت عمومی، این محموله حاوی ۵۵۰ هزار دوز از این دارو از سینوفارم، غول دولتی داروسازی چین است و برای تزریق دو دوز به ۲۷۵ هزار نفر کافی است.

این محموله بخشی از برنامه بوداپست برای خرید واکسن از خارج از اتحادیه اروپا است. ماه گذشته نیز کاسه صبر نخست وزیر مجارستان ویکتور اوربان از وضعیت تجاری این اتحادیه لبریز شد و او دو میلیون دوز واکسن اسپوتنیک-وی از روسیه خرید.

به حکم دولت مجارستان، برای تایید هر نوع واکسن کافی است که آن واکسن دست کم به یک میلیون نفر در سراسر جهان تزریق شده باشد و در چنین صورتی، آن واکسن بدون نیاز به بررسی نهادهای بهداشتی مجارستان قابل استفاده خواهد بود. بدین ترتیب، سازمان‌های بهداشتی اروپایی از فرایند تایید واکسن کنار گذاشته شده‌اند و همین امر، انتقادهایی را به همراه داشته است.

طی چهار ماه آینده بوداپست در نهایت قرار است ۵ میلیون دوز واکسن سینوفارم دریافت کند، واکسنی که طبق اعلام سازنده‌اش ۸۰ درصد کارایی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صربستان اولین کشور اروپایی بود که با این شرکت چینی وارد معامله شد، اما این کشور عضو اتحادیه اروپا نیست. آقای اوربان هفته پیش در سخنانی راجع به این قرارداد با سینوفارم گفت مجارستان تا پایان ماه مه قرار است نسبت به هر کشور اروپایی دیگر با همین تعداد جمعیت، به افراد بیشتری واکسن زده باشد.

او در مصاحبه با یک ایستگاه رادیویی ملی و با اشاره به دو و نیم میلیون مجارستانی (از جمعیت ۱۰ میلیون نفری این کشور) که برای دریافت واکسن کووید- ۱۹ ثبت نام کرده‌اند گفت:«اگر شروع به استفاده از واکسن چینی کنیم که به زودی این کار را می‌کنیم، تا عید پاک همه کسانی که تا کنون ثبت نام کرده‌اند واکسن خواهند زد.»

نخست وزیر در ادامه گفت:«با توجه به شرایط فعلی تا پایان ماه مه یا اوایل ژوئیه این تعداد به شش میلیون و ۸۰۰ هزار نفر خواهد رسید.»

او گفت:«در مقایسه برنامه واکسن‌زنی مجارستان با اروپا، مجارستان تا پایان ماه مه نسبت به هر کشور اروپایی با همین ابعاد و جمعیت به سه و نیم میلیون نفر بیشتر واکسن زده است. فکر می‌کنم تفاوت چشمگیری است.»

در مجارستان از آغاز همه‌گیری تا کنون ۳۸۹ هزار نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و ۱۳ هزار و ۷۵۲ نفر جان باخته‌اند.

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از جهان