ناتو نگران بازگشت افراط‌‌گرایی به افغانستان است

تا استقرار ثبات در افغانستان، ناتو این کشور را ترک نخواهد کرد

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو گفته است نیروهای ناتو تا زمان برقراری ثبات از افغانستان خارج نخواهند شد - WAKIL KOHSAR / AFP

در آستانه برگزاری اجلاس وزرای دفاع سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، این سازمان گفت که بدون این که افغانستان به ثبات لازم برسد، از این کشور خارج نخواهد شد.

ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان ناتو، پیش از آغاز نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل به رسانه‌ها گفت که وضعیت در افغانستان شکننده است و ناتو هراس دارد که در صورت خروج از افغانستان، این کشور دوباره به دام افراطیت بیفتد.

وزرای دفاع ناتو از فردا چهارشنبه نشست دو روزه‌ای را در بروکسل برگزار خواهند کرد. یکی از سرفصل‌های این نشست مساله آینده حضور نیرو‌های ناتو در افغانستان است. هرچند آمریکا حضور نیرو‌هایش را در افغانستان براساس توافق صلح با طالبان به عدد ۲۵۰۰ رسانده است اما ناتو هنوز در افغانستان در حدود ۷۵۰۰ نیرو دارد.

بحث تداوم حضور نیرو‌های ناتو پس از اتمام ضرب‌الاجل ماه می ‌که در توافق صلح با طالبان مطرح شده بود، عمده‌ترین بحث وزرای دفاع ناتو خواهد بود. با این حال دبیر کل ناتو معتقد است که تا زمان مناسب باید نیرو‌های ناتو در افغانستان باقی بمانند.

آقای استولتنبرگ می‌گوید هیچ کدام از اعضای ناتو دوست ندارند بیشتر از زمان مناسب در افغانستان باقی بمانند. اما تا آن زمان نیز باید نیرو‌های ناتو در افغانستان باشند. او از طالبان می‌خواهد که به خشونت‌ها در افغانستان پایان بدهند و با مذاکره برای ایجاد یک افغانستان متحد به نتیجه برسند. 

به باور دبیر کل ناتو افغانستان و نیرو‌های امنیتی این کشور هنوز به مشاوره و حمایت ناتو نیاز دارند. 

اظهارات دبیر کل ناتو درست زمانی صورت می‌گیرد که دولت آمریکا هم در تک و تاب بازنگری توافق صلح با طالبان است. دولت دموکرات آمریکا به این باور رسیده که مواردی در توافق صلح وجود دارد که هنوز از سوی طالبان عملی نشده است و به نحوی طالبان توافق را دور زده و تنها ناتو را ملزم به رعایت تمامی موارد توافق ساخته‌اند. 

مشاورین نظامی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به وی مشاوره داده‌اند که تا زمان بررسی دقیق توافق صلح و موضع‌گیری پس از آن، نیرو‌های آمریکایی را از افغانستان خارج نسازد. آنان گفته‌اند که خروج نیرو‌های آمریکایی نباید براساس توافق صلح، بلکه براساس پیشرفت‌هایی که در روند صلح افغانستان شکل می‌گیرد باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگاه کشور‌های اروپایی عضو ناتو در قبال روند صلح افغانستان تا حد زیادی با آمریکا متفاوت است. در وضعیتی که آمریکا دوست داشت از افغانستان به سرعت خارج شود. کشور‌های اروپایی عضو ناتو با تردید به این مساله نگاه می‌کردند. حتی زمزمه‌هایی وجود داشت که احتمالا ناتو بدون آمریکا ماموریت خود را در افغانستان ادامه خواهد داد. زیرا نگرانی کشور‌های اروپایی از تبدیل شدن افغانستان به پایگاه افراط‌‌گرایی در منطقه، در میان جامعه اروپایی بیش از آمریکا است.

بحران ده سال گذشته در افغانستان، عراق و سوریه باعث شده تا صد‌ها هزار مهاجر از این کشور‌ها به اروپا سرازیر شوند. این مهاجرین با این که از ترس جنگجویان مسلمان جهادیست به اروپا فرار کرده‌اند، با این حال ظرفیت افراط‌گرایی در برخی از این مهاجران وجود دارد. حالا اگر در چنین وضعیتی، افغانستان تبدیل به پایگاه امن برای جریان‌های مسلح افراطی مسلمان شود، آنان می‌توانند با ایجاد رابطه با مهاجران مسلمان در اروپا، از آنان به عنوان چریک‌های پشت جبهه جنبش‌های جهادیست استفاده کنند. به همین دلیل برای کشور‌های اروپایی عضو ناتو، سنگر اصلی جنگ افغانستان است. عقب‌نشینی از این سنگر، خطر جنگ را دقیقا به داخل اروپا خواهد آورد. به همین دلیل ناتو دوست دارد تا زمانی که در افغانستان ثبات قابل لمس به وجود نیاید در این کشور باقی بماند. 

در وضعیتی که گفت‌وگو‌های صلح در قطرعملا به بن‌بست خورده است و در یک ماه گذشته، هیچ گونه تماسی میان دو تیم مذاکره‌کننده صورت نگرفته است. مطرح کردن ادامه ماموریت ناتو در افغانستان، نوعی حربه‌ای است که طالبان را مجبور کند تا دوباره به میز مذاکره برگردد.

برخلاف تبلیغات طالبان، این گروه برای تمویل خود و ادامه سربازگیری برای جنگ با دولت افغانستان به مشکل برخورده است. پاکستانی‌ها دوست ندارند تا بار دیگر به صورت مستقیم به جنگ علیه دولت افغانستان بپردازند. طالبان هم مانند گذشته نمی‌توانند از روستا‌های افغانستان سربازگیری کنند. در چنین وضعیتی، گرم نگه داشتن تنور جنگ در افغانستان از طرف طالبان زیاد ممکن نیست.

تداوم حمایت ناتو از دولت افغانستان، شاید طالبان را مجبور کند تا با اخذ امتیاز کمتر روند صلح را به پیش ببرند. در حال حاضر مهم‌ترین مساله برای دولت افغانستان، اتحاد درونی است که به نحوی دست و پای دولت افغانستان را گرفته است.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه