آمریکای بایدن تفاوتی با آمریکای ترامپ نداشته است

سخنگوی وزارت‌خارجه ایران می‌گوید اگر تحریم‌ها برداشته نشود «قطعا» روز سوم اسفند اجرای پروتکل الحاقی متوقف می‌شود

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران- MFA

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود گفت که تاکنون دولت جو بایدن تفاوتی با دولت دونالد ترامپ نداشته است.

او گفت که برای ایران این مهم است که تحریم‌ها برداشته شود و تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است: «این حرف نیست که ملاک نظر ماست. آمریکا همچنان هیچ فرقی با دوران ترامپ در خصوص اعمال تحریم‌ها نکرده است. اگر سیاست اصولی یعنی بازگشت به چندجانبه‌گرایی، اصلاح مسیر غلط را پیشه کنند ایران هم پاسخ مناسب را به اصلاح سیاست‌های آمریکا خواهد داد.. آمریکا متاسفانه همچنان بر رویه غلط دولت قبلی حرکت می‌کند و آنچه امروز اتفاق می‌افتد با قبل ۲۰ ژانویه هیچ فرقی نکرده و فشار حداکثری و جنایت علیه ملت ایران و در نظر نگرفتن حقوق بین‌الملل امروز هم ادامه دارد.»

از روز ۲۰ ژانویه و با تغییر دولت در آمریکا، مقام‌های جمهوری اسلامی انتظار داشته‌اند که جو بایدن به فوریت و بدون پیش‌شرط به برجام بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند. در مقابل دولت جو بایدن نیز اعلام کرده است که بازگشت به برجام و اجرای تعهدات آمریکا در صورتی ممکن است که ایران تعهدات هسته‌ای خود را عملی کند.

در آذرماه و با روشن شدن شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس ایران طرحی برای توقف اجرای تعهدات هسته‌ای ایران به تصویب رساند. براساس این طرح که اکنون به قانون تبدیل شده است، چنانچه کشورهای عضو برجام به تعهدات خود در مورد توقف تحریم‌ها، روابط عادی بانکی و مالی و همچنین سازوکار فروش نفت و دسترسی ایران به منابع ناشی از آن عمل نکنند، ایران مجموعه‌ای از اقدامات را انجام خواهد داد.

احیای رآکتور آب سنگین اراک، آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی، رسیدن به توان تولید ۱۹۰ هزار سو و توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بخشی از مواردی است که در این طرح به آن اشاره شده است.

دولت حسن روحانی گرچه بارها مخالفت خود با این قانون را اعلام کرد ولی محمدجواد ظریف در یک مصاحبه گفت که علی خامنه‌ای از او و دولت خواسته تا به قانون مصوب مجلس پایبند باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این قانون ایران باید روز ۳ اسفند اجرای پروتکل الحاقی و بازرسی سرزده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متوقف کند.

سعید خطیب‌زاده درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در موعد مقرر گفت: «اگر تا آن روز تعهدات طرف‌های مقابل انجام نپذیرفته باشد دولت مکلف است براساس قانون مصوب مجلس اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. این زمان‌بر نیست و هر روزی فرا برسد می‌تواند اجرا شود.»

او گفت تنها بخشی از نظارت‌های آژانس که مربوط به پادمان است به صورت محدود انجام خواهد شد: «نظارت‌های فراپادمانی متوقف می‌شود که نظارت‌هایی است که ایران در چارچوب پروتکل پذیرفته و به معنی توقف تمامی نظارت‌ها نیست. ایران بخشی از نظارت‌ها را نگه خواهد داشت. پروتکل الحاقی قطعا متوقف خواهد شد.»

با این حال وزارت خارجه اعلام کرده که این اقدام جمهوری اسلامی مانند تمامی اقدامات ماه‌های اخیر برگشت‌پذیر است: «همه این اقدامات ایران به سادگی برگشت‌پذیر هستند به شرطی که طرف‌های مقابل به تعهداتشان برگردند.»

کارمند کنسولگری نیست، تبعه ایران است

خطیب‌زاده در این نشست خبری به موضوع جنجالی دستگیری یکی از کارمندان کنسولگری ایران در استانبول در ارتباط با ترور مسعود مولوی هم اشاره کرد. او با رد تمامی شواهدی که رسانه‌های ترکیه منتشر کرده‌اند گفت که فرد دستگیرشده نه کارمند کنسولگری که سک شهروند عادی ایرانی است: «هیچ کارمند سرکنسولگری ایران بازداشت نشده است و آنچه رخ داده بازداشت یکی از اتباع ایرانی در هنگام ورود است.»

او گفت که وزارت خارجه در تماس با دولت ترکیه درصدد حل این موضوع است.

مسعود مولوی یکی از چهره‌های افشاگر مخالف جمهوری اسلامی بود که در روز ۱ آذر ۱۳۹۸ در شهر استانبول ترور شد. شواهد و اطلاعات به دست آمده از تحقیقات پلیس ترکیه نشان می‌دهد که ترور این فعال سیاسی به دستور نیروهای امنیتی ایران و از سوی گروه‌های تبه‌کار و قاچاقچی مواد مخدر که با ایران در ارتباط هستند انجام شده است.