نشست وزیران دفاع ناتو؛ بازگشت آمریکا به بازی 

وزیر دفاع جدید آمریکا درباره کار مشترک با ناتو پیام مثبت ارسال خواهد کرد

وزیران دفاع پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه جلسه خواهند داشت - JOHN THYS / AFP

لوید آستین، وزیر دفاع جدید آمریکا، در جلسه این هفته وزیران دفاع پیمان آتلانتیک ناتو به متحدان اروپایی خود اطمینان خواهد داد که هیچ تصمیم مهم بین‌المللی بدون مشورت آنها اتخاذ نمی‌شود.

این موضع‌گیری فصل جدیدی در روابط آمریکا و ناتو خواهد گشود که پس از چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ و اتخاذ تصمیم‌های یکجانبه در جریان ماموریت‌های مشترک، متحدان ناتو را ناراحت کرده بود.  

جان کربی، سخنگوی پنتاگون می‌گوید که نشست مجازی وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری برگزار می‌شود و آستین پیام مثبتی درباره کارآیی ناتو خواهد داد.

او افزود: «ما می‌خواهیم تعهد خود به پیمان ناتو را احیا کنیم.»

این سیاست در تضاد روشن با تصامیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا قرار دارد که بارها از ناتو به دلیل سطح بودجه دفاعی انتقاد کرده بود.

کربی گفت، تاکید وزیر دفاع جدید آمریکا این خواهد بود که اثرگذاری کار کشورها در صورت همکاری با هم بیشتر خواهد شد، کار تیمی کشورها را قوی‌تر خواهد کرد و امنیت جمعی نیز مسئولیت مشترک است.

مهمترین مسئولیت ناتو در حال حاضر ماموریت این سازمان در افغانستان است. طبق توافق آمریکا و طالبان روند خروج سربازان آمریکایی باید در ماه مه سال جاری تکمیل شود. هیچ مشورتی در این مورد با ناتو که همچنان ۱۰ هزار نیرو در افغانستان دارد، نشده است. 

سخنگوی پنتاگون گفت، جو بایدن، رئیس جمهور جدید در مورد ماموریت افغانستان تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.

اما او افزود: «این تصمیم فرمانده کل قوا است که زمان خروج را اعلام کند. بدیهی است که وزیر دفاع در فرایند تصمیم‌گیری رئیس جمهور را مطلع خواهد کرد.»

کشورهای عضو ناتو از تصمیم‌های دولت ترامپ در چهار سال گذشته در خصوص افغانستان ناراضی بودند. آلمان نیز تصمیم گرفته است که ماموریت خود در افغانستان را تمدید کند.

سخنگوی پنتاگون گفت: «ما هیچ تصمیمی بدون مشورت درست و گفت‌وگو با همتایان ناتو خود در مورد افغانستان اتخاذ نخواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئله دیگر مورد بحث در نشست ناتو، حضور نیروهای آمریکایی در آلمان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ در ماه ژوئن سال گذشته از پنتاگون خواسته بود که سقف نیروهای آمریکایی در آلمان را از ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر به ۲۵۰۰ نفر کاهش دهد. انتظار می‌رود این روند متوقف شود.

وزیران دفاع ناتو درباره حضور جنگجویان خارجی داعش در اردوگاه‌های شمال شرق سوریه که تحت مدیریت نیروهای کرد قرار دارند، نیز گفت‌وگو خواهند کرد.

سازمان ملل متحد می‌گوید که بیش از ۶۴ هزار نفر در این اردوگاه‌ها که شبیه‌ بازداشتگاه‌ها هستند، زندگی می‌کنند و ۱۵ درصد آنها خارجی هستند. بیشتر این بازداشتیان زنان و کودکان جنگجویان داعش و برخی شهروندان کشورهای اروپایی هستند. اما کشورهای متبوع از پذیرش دوباره آنها خودداری می‌کنند.

بحث ناتو با ترکیه به ویژه بعد از اقدام آنکارا به خرید سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسی از دیگر موضوعات مورد بحث وزیران دفاع کشورهای ناتو خواهد بود. آمریکا از ترکیه خواسته است که این برنامه را لغو کند.

بیشتر از جهان