تب دوخت و دوز اندام در کلینیک‌های زیبایی ایران

ایران همچنان در ردیف کشورهایی با بیشترین عمل زیبایی بینی قرار دارد

جراحی‌های زیبایی حتی در دوران کرونا هم فروکش نکرده است - عکس از شبکه‌های اجتماعی

به راحتی تن می‌تراشند، نه جنسیت می‌شناسند، نه سن و سال را در نظر می‌گیرند. برخی می‌گویند علاقه‌ای جنون‌آمیز شده‌ است، میل به شبیه دیگری بودن یا وسواس چگونه بودن: پدیده‌ای به نام جراحی زیبایی و پیکرتراشی! شاید همین علاقه جنون‌آمیز باعث شده که آمار مراجعه‌کنندگان برای جراحی‌های زیبایی حتی در دوران کرونا هم فروکش نکند. حتی بحران‌های اقتصادی سال‌های اخیر در ایران هم نتوانسته میل افسار‌گسیخته به بریدن و دوختن تن‌ها را مهار کند.

به گفته رسانه‌های داخلی ایران، آمارها نشان می‌دهند که با افزایش تعداد مراجعان زن و مرد به کلینیک‌های زیبایی، سن متقاضیان عمل‌های زیبایی نیز کمتر شده و حتی نوجوانان نیز گرایش به انجام عمل‌های زیبایی پیدا کرده‌اند. هرچند گفته می‌شود که انجام جراحی‌های سنگین زیبایی برای جوان‌ها و نوجوانان عوارض خطرناکی در پی خواهد داشت، ولی تب دوخت و دوز اندام در ایران فروکش نمی‌کند. جالب اینکه این گروه‌های سنی برای انجام عمل‌های زیبایی از حمایت خانواده‌های خود برخوردارند.

شایع‌ترین عمل‌های زیبایی زنان در ایران، جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی)، جراحی‌های سینه، ابرو و پلک و نیز لیپوساکشن است.

اما انواعی از جراحی‌های نوظهور زیبایی نیز در ایران رایج شده که به آن «پیکرتراشی» یا جراحی تناسب اندام می‌گویند. هزینه انجام این عمل‌های زیبایی تنها با مراجعه به مطب و بعد از معاینه پزشک پیکرتراش مشخص می‌شود. میکل آنژ مدرن یا همان پزشک پیکر‌تراش، با انجام جراحی‌، تزریق چربی و گاهی با تراشیدن استخوان برخی نواحی بدن، هیکل مورد نظر مراجعه کننده را تحویل او می‌دهد. این نوع جراحی در چند سال اخیر مورد توجه زنان و تعداد کمی از مردان در ایران واقع شده ‌است.

ولی در تقسیم‌بندی جراحی‌های زیبایی زنان، با توجه به گفته‌های یک پزشک جراح زنان به ایندیپندنت فارسی، انواع جراحی‌های زیبایی مربوط به دستگاه تناسلی، هم پای پیکرتراشی مورد توجه زنان و دختران جوان قرار گرفته ‌است.

یکی از پرطرفدارترین‌ جراحی‌های زیبایی رایج بین زنان در ایران، انواع جراحی‌هایی است که برای زیباسازی و ترمیم واژن و جوان‌سازی آن در اکثر کلانشهرهای ایران انجام می‌شود. یکی از انواع این جراحی‌ها واژینوپلاستی است که نوعی جراحی زیبایی مهبل محسوب می‌شود. یک پزشک جراح در گفت‌و‌گو با  ایندیپندنت فارسی می‌گوید، لبیوپلاستی، افزایش G- spot، برداشتن پوست یا روکش کلیتوریس، فرونوپلاستی، پرینوپلاستی و مونس پلاستی از رایج‌ترین جراحی‌های زیبایی زنان در ایران است. مونس‌پلاستی نوعی از جراحی است که به افتادگی پوست شکم بر روی ناحیه تناسلی و یا بزرگی قسمت بالای ناحیه تناسلی زنان مربوط می‌شود.

در عین حال، از بین این عمل‌های جراحی زیبایی مربوط به ناحیه تناسلی، لایباپلاستی بیش از بقیه جراحی‌های زیبایی مورد توجه زنان در ایران قرار دارد. یک کلینیک تخصصی جراحی زیبایی زنان در ایران به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «عمل لایباپلاستی بسیار عمل متداولی است و حتی در دوران کرونا نیز روزانه انجام می‌شود. این عمل زیبایی به دو صورت جراحی در اتاق جراحی داخل کلینیک زیبایی یا تنها با لیزر انجام می‌شود.» به گفته مدیر این کلینیک که در شرق تهران و منطقه تهرانپارس واقع شده ‌است، جراحی زیبایی لایباپلاستی که مربوط به زیبایی واژن بوده و از پرطرفدارترین عمل‌های زیبایی بین زنان محسوب می‌شود برای اکثر افراد در مطب پزشک جراح زنان و با لیزر مونالیزا و بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. 

شرایط اقتصادی در سالهای اخیر در ایران طوری فقر را گسترده کرده که میانگین مصرف گوشت و مرغ در ایران دست‌کم در یک سال اخیر با کاهش شدید مواجه بوده ‎‌است. ولی به گفته مدیر این کلینیک زیبایی، فشارهای اقتصادی بر روی قشر خاصی از جامعه تاثیر محسوسی نداشته است. هرچند که استقبال به این نوع جراحی‌های زیبایی در یک سال گذشته کمتر شده ‌است، ولی مشخص نیست که کرونا در این کاهش علاقمندی به جراحی‌ها نقش داشته یا شرایط اقتصادی و یا هر دو مورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این کلینیک مجهز زیبایی زنان در تهران، حق‌الزحمه تقریبی عمل لابیاپلاستی با لیزر در مطب از سه میلیون و ۹۰۰هزار تومان تا چهار میلیون و ۸۰۰هزار تومان متغیر است. در صورت نیاز به اتاق عمل، تعرفه‌ کلینیک به این مبالغ، اضافه می‌شود. به گفته مدیر این کلینیک زیبایی، بیشتر مراجعان برای انجام عمل زیبایی واژن را زنان و دختران مجرد و در محدوده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال تشکیل می‌دهند.

در کلینیک‌های زیبایی زنان در تهران انواع دیگر جراحی‌های پرطرفدار از جمله تنگ کردن واژن، تزریق چربی، ترمیم لبه‌های مهبل هم انجام می‌شود. یکی از انواع جراحی‌های زیبایی یا ترمیمی هم روشن‌سازی ناحیه‌ ژنیتال و کشاله ران و اطراف مقعد است. انجام روشن‌سازی ناحیه‌ ژنیتال هم دومیلیون و ۱۰۰ هزار تومان هزینه دارد. انجام کربوکسی‌تراپی که از بین بردن تیرگی ناحیه واژن عنوان می‌شود نیز یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

اما این تنها زنان نیستند که مشتری انواع جراحی‌های زیبایی هستند. مردان نیز برای جراحی کوچک کردن سینه، زیبایی آلت تناسلی و جراحی پلک و گونه و بینی، خود را به تیغ می‌سپارند. ولی به طور نسبی لیپوساکشن شایع‌ترین عمل جراحی زیبایی بین مردان در ایران عنوان می‌شود.

اما کماکان آمار جراحی بینی در ایران به نسبت جمعیت آن، بالاتر از سایر جراحی‌ها است.

به گزارش وب سایت «نشنال نیوز» روند صعودی جراحی زیبایی بینی، ایران را در میان ۱۰ کشور دارای بالاترین میزان این جراحی‌ها قرار داده است. در سال ۲۰۱۳ ایران با حدود ۴۰ هزار جراحی بعد از برزیل، مکزیک و آمریکا در رده چهارم قرار داشت.

ایران همچنان در ردیف کشورهایی با بیشترین عمل زیبایی بینی قرار دارد. بابک معتقدی، عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی، نیز به تازگی در گفت‌و‌گو با رسانه‌های داخلی ایران به تب بالای جراحی بینی در ایران اشاره کرده و گفته بود که ایران یکی از کشورهایی است که آمار جراحی بینی در آن سرانه بالایی نسبت به جمعیت دارد.

تعداد عمل‌های جراحی بینی در ایران بر اساس آمار دقیق طبقه‌بندی نشده است. به همین دلیل برخی آمارها، از انجام سالانه حداقل ۲۵ هزار جراحی زیبایی بینی در کشور خبر می‌دهند ولی برخی نیز این تعداد را سالانه ۸۰ هزار جراحی اعلام می‌کنند.

گاردین در سال ۲۰۱۳ در گزارش در مورد میزان انجام جراحی‌های زیبایی بینی در ایران نوشت: «به نظر می‌رسد ایران پایتخت جراحی بینی در جهان است. سالانه ۲۰۰ هزار نفر در این کشور زیر چاقو می‌روند.»

انجام عمل‌های زیبایی در ایران هرچند برای گروهی از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی هزینه زیادی دارد، ولی برای برخی از مردم که از رفاه نسبی برخوردارند خیلی هم سخت به نظر نمی‌رسد. البته هزینه جراحی زیبایی در ایران به نسبت بسیاری از کشورها از نرخ خوبی برخوردار است و برای همین در برهه‌ای «گردشگری جراحی زیبایی» را برای کشور در پی داشته ‌است.

در سال ۱۳۹۵ سفر کندی چارمز بازیگر «فیلم‌های پورن» به ایران خبرساز شد. او بعد از خروج از ایران در گفت‌و‌گو با مجله «کایرو سنس» اعلام کرد که برای انجام عمل زیبایی به تهران سفر کرده بود.

گردشگری جراحی نه تنها در ایران بلکه در برخی کشورهای دیگر دنیا نیز جایگاه مهمی دارد.  

«گاردین » در سال ۲۰۱۹ در گزارشی با اشاره به حجم بالای گردشگری برای انجام جراحی پلاستیک در جمهوری دومینیکن از مرگ‌و‌میر در اثر گردشگری جراحی پلاستیک خبر داد. بیشتر این افراد شهروندان اهل نیویورک بودند که برای انجام جراحی پلاستیک ارزانتر به جمهوری  دومینیکن سرازیر شده بودند. به گزارش این روزنامه، متوسط ​​هزینه لیپوساکشن در ایالات متحده ۵ هزار و ۵۰۰ دلار است، در حالی که در جمهوری دومنیکن ۳ هزار و ۵۰۰ دلار است.

در سال ۲۰۱۸ ، بیش از ۲۳ هزار عمل جراحی پلاستیک در جمهوری دومینیکن انجام شده است و بیش از ۱۸ هزار مورد آن مربوط به خارجی‌ها بوده است.

ایران نیز برای  بسیاری از مهاجران ایرانی یکی از مقاصد گردشگری جراحی زیبایی و انجام امور مربوط به پزشکی محسوب می‌شود. هرچند هزینه‌های انجام عمل‌های زیبایی در داخل کشور برای گروه زیادی از شهروندان ایرانی زیاد است ولی برای قشری خاص و از جمله کسانی که خارج از ایران زندگی و کار می‌کنند به صرفه است. انجام عمل‌های فانتزی که ضرروت پزشکی هم ندارند، بیشتر در الویت این افراد است.

بیشتر از زندگی