«ایران با شوک الکتریکی کودکان دگرباش جنسی را شکنجه می‌کند»

گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کرده که این شکنجه‌ها تحت عنوان درمان تمایلات و هویت جنسی صورت می‌گیرد

عکس تزیینی از اعتراضات حامیان ازدواج همجنس‌گرایان در لس‌آنجلس – DAVID MCNEW / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

هفته گذشته گزارشی از سازمان ملل منتشر شد که در آن به اعمال خشونت جمهوری اسلامی ایران علیه کودکان دگرجنس‌گرا، دوجنس‌گرا و ترنس سکچوال با ادعای درمان با شوک الکتریکی اشاره شده بود.

در گزارش جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران، نسبت به گزارش‌هایی که در خصوص رفتار با کودکان اقلیت جنسی و اجبار آنها به استفاده از هورمون‌ها و داروهای قوی روان‌پزشکی وجود دارد، ابراز نگرانی شده است.

در گزارش سازمان ملل، این اقدامات مصداق شکنجه و برخورد بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز و نیز در تضاد با تعهدات دولت جمهوری اسلامی به میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک عنوان شده است.

پیتر تچل، فعال اقلیت‌های جنسی و حقوق بشر در انگلیس، به اورشلیم پست گفت: «این یک افشاگری تکان‌دهنده است که رژیم ایران کودکان اقلیت جنسی را در معرض شوک الکتریکی، هورمون درمانی و داروهای روان‌درمانی قرار می‌دهد تا تمایلات و هویت جنسی آنها را درمان کند. این آزارها یادآور درمان‌هایی است که نازی‌ها و دیگر رژیم‌های فاشیستی در مورد اقلیت‌های جنسب به کار می‌بردند.»

او با تاکید بر اینکه ایران باید از انجمن‌ها و کنفرانس‌های پزشکی بین‌المللی اخراج شود، افزود: «گزارشگر ویژه سازمان ملل آزار و اذیت سیستماتیک زنان، دگرباشان جنسی، مدافعان حقوق بشر، منتقدان رژیم، فعالان اتحادیه‌های صنفی و اقلیت‌های قومی و مذهبی را تایید کرده است.»

بر اساس این گزارش، گزارشگر ویژه سازمان ملل ابراز تاسف کرده است که دگرباشان جنسی در ایارن نقض حقوق بشر و تبعیض گسترده را تجربه می‌کنند و مقامات ارشد آنها را با عبارتی همچون «نفرت‌انگیز» توصیف می‌کنند یا به آنها برچسب «غیرانسانی« و «بیمار» می‌زنند.

تچل در ادامه صحبت‌هایش گفت که «فعالیت جنسی توافقی بین اعضای همجنس، در جمهوری اسلامی ایران ممکن است مجازات اعدام به‌دنبال داشته باشد.»

روزنامه اورشلیم پست پیش از این گزارش داده بود که یک منبع ویکی‌لیکس در سال ۲۰۰۸ گفته است که رژیم ایران از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تا کنون چهار تا شش هزار همجنس‌گرا را اعدام کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجازات غیرقابل جبرانی به نام اعدام

این گزارش با اشاره به اعدام نوید افکاری به دلیل اعتراض مسالمت‌آمیز علیه وخیم‌تر شدن تورم و فساد سیاسی در جمهوری اسلامی، آورده است: «گزارشگر ویژه سازمان ملل نسبت به اعدام‌های مخفی در ارتباط با اعتراضات، صدور احكام اعدام در پس از محاكمات غیرمنصفانه و پس از استفاده منظم از شكنجه برای گرفتن اعترافات اجباری، ابراز نگرانی کرده است.

رحمان افزود: «آقای افكاری در اعتراضات آگوست ۲۰۱۸ در شیراز شركت كرده بود و متعاقباً به اتهام قتل و محاربه دستگیر، و به دو بار اعدام محكوم شد. او این اتهامات را انكار كرد و اظهار داشت كه برای اعتراف شكنجه شده است. این اعترافات در دادگاه علیه او استفاده شد و قاضی ادعای شکنجه او را بررسی نکرد.»

دو برادر افکاری، وحید و حبیب، به به اتهام نقش داشتن در اعتراض در سال ۲۰۱۸ به ترتیب به ۵۴ و ۲۷ سال زندان محکوم شده‌اند.

در این گزارش به سرکوب فراگیر زنان و دختران هم اشاره شده و آمده است که «گزارشگر ویژه به شدت نگران تبعیض مداوم علیه زنان و دختران در زندگی عمومی و خصوصی است.»

او خاطرنشان کرد که «نگرانی‌هایی درباره سن قانونی ازدواج دختران در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که ۱۳ سال است و حتی اجازه می‌دهد دختران کم سن و سال‌تر با رضایت پدر و مادر ازدواج کنند.»

در خصوص روابط کار، رحمان به «نبود اتحادیه‌های صنفی مستقل» اشاره کرده که «توانایی کارگران را برای چانه‌زنی در زمان رکود اقتصادی محدود کرده است.» در ماه‌های اخیر برخوردهای شدید با چندین اعتصاب در بخش‌های مختلف گزارش شده است.»

گزارش جاوید رحمان نمونه‌هایی از آزار و اذیت مداوم رژیم ایران علیه مورد جامعه بهایی را ذکر کرده است. در تاریخ ۱۵ آگوست سال ۲۰۲۰، لیزا تبیانیان دستگیر و به جرم «تعلیم دین بهایی» به هفت ماه زندان محکوم شد.