آیا ایران به سیستم آب آشامیدنی شهری کوچک در آمریکا حمله کرد؟‌

«ایران پیش از این نشان داده که خیلی به سیستم‌های آب در سایر کشورها مثل اسرائیل و حتی آمریکا علاقمند است»

تاسیسات آب آشامیدنی در کارولینا-Logan Cyrus / AFP

حمله سایبری به تجهیزات تصفیه آب در شهر کوچکی در ایالت فلوریدای آمریکا این سوال را مطرح کرده که آیا این حمله کار هکرهای جمهوری اسلامی بوده است؟‌ و در این صورت آیا آب آشامیدنی سایر شهرهای آمریکا نیز در معرض حمله اقدامات سایبری کشورهای مخالف آمریکا قرار دارد؟

فاکس‌نیوز، در حالی این پرسش را مطرح می‌کند که مقامات آمریکا تلاش می‌کنند منشا حملات سایبری به فلوریدا را پیدا کنند. در این حمله، مهاجمین تلاش کردند دو روز پیش از برگزاری فینال جام فوتبال آمریکایی موسوم به «ابرجام» (سوپربول) آب آشامیدنی شهری کوچک در نزدیکی محل برگزاری این مسابقه را مسموم کنند. این مسابقه در بندر تامپا برگزار شد و شهری که به آن حمله شد در ۱۹ کیلومتری این بندر واقع شده است. شهر اولدزمار حدود ۱۳ هزار نفر جمعیت دارد.

روز چهارشنبه کمیته امنیت کشور در مجلس نمایندگان آمریکا جلسه‌ای در این مورد برگزار کرد که در آن چهره‌های مختلف امنیت سایبری نظریات خود را مطرح کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کریس کربز، مدیر سابق زیرساخت‌های امنیت سایبری در وزارت امنیت کشور، با حضور در این جلسه گفت: «به نظرم امکان دارد کار کسی از درون سیستم یا یکی از کارمندان ناراضی سابق بوده باشد. اما این امکان هم هست که پای بازیگری خارجی در میان باشد.»

از جمله چهره‌هایی که مشخصا به ایران اشاره کرد، مایکل دنیل، رئیس و مدیر کل گروه «ائتلاف خطرهای سایبری» بود. دنیل خطاب به قانونگذاران گفت:‌ «ایران پیش از این نشان داده که خیلی به سیستم‌های آب در سایر کشورها مثل اسرائیل و حتی آمریکا علاقمند است.»

 کربز گفت منابع مالی بیشتری برای بهبود نرم‌افزارهای ده‌ها هزار سیستم تصفیه آب در سراسر کشور نیاز است. مگر نه تمام این سیستم‌ها که به اینترنت متصل هستند در خطر حمله سایبری کشورهایی مثل ایران قرار دارند.

در حمله جمعه هفته گذشته تلاش شد میزان سودیم هیروکسید (یا همان قلیاب)‌ صد برابر شود. یکی از ناظرین اما متوجه شد و به موقع اهرمی کامپیوتری را حرکت داد تا سطح این ماده شیمیایی در آب آشامیدنی مردم افزایش نیابد. به گفته مقامات، هکر تنها به مدت حدود پنج دقیقه در سیستم نفوذ کرده بود.

مامورین امنیتی این شهر کوچک گفته‌اند هنوز نمی‌دانند حمله از درون یا بیرون آمریکا صورت گرفته است. پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) مشغول تحقیق بیشتر در این مورد است.

سال گذشته سه حمله سایبری مشابه علیه ذخایر آب در اسرائيل انجام شد. در حمله ماه آوریل، که قصد آن افزایش میزان کلر در آب آشامیدنی مناطق مسکونی بود، ظن دست داشتن هکرهای ایرانی می‌رفت. در ماه ژوئیه حمله‌ای مشابه موفق شد پمپ آب‌های کشاورزی منطقه جلیل در استان شمالی اسرائیل را مدتی از کار بیاندازد.

با توجه به شباهت چشمگیر حمله فلوریدا به حملات سال گذشته به اسرائیل، مقامات این کشور گفتند آماده همکاری با آمریکا هستند. اداره ملی سایبری اسرائیل به «فاکس نیوز» گفت اسرائیلی‌ها در این زمینه با همتایان آمریکایی خود تماس گرفته‌اند.

در سال ۲۰۱۳ هکرهای ایرانی موفق شدند به سیستم کنترل یک سد کوچک در نزدیکی نیویورک، بزرگ‌ترین شهر آمریکا، نفوذ کنند. با وجود گذشت بیش از هفت سال جزئیات آن حمله هنوز روشن نشده‌اند.

فرسودگی زیرساخت‌ها یکی از مشکلات جاری در آمریکا است که هنوز اقدامات کافی در مورد آن انجام نشده است.  روز پنجشنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با گروهی از سناتورهای هر دو حزب اصلی آمریکا دیدار کرد تا در این مورد گفتگو کنند. ترمیم این زیرساخت‌ها اکنون نه تنها منطق اقتصادی دارد و می‌تواند باعث کاهش بیکاری شود که منطق امنیتی نیز دارد و به همین علت جلب حمایت کنگره از آن امکان بالاتری دارد.

بیشتر از جهان