اولین استفاده از «تعویض ضربه مغزی» در بازی وستهام و منچستر یونایتد 

این تصمیم به منظور کمک به سرمربی‌ها برای کاهش حجم کار بازیکنان خود و جلوگیری از مصدومیت گرفته شده است

قوانین جدید ضربه‌مغزی به این معنی است که می‌توان در صورت آسیب به سر، یک تعویض اضافی انجام داد- MICHAEL REGAN / POOL / AFP

سه شنبه شب، برای اولین بار در فوتبال انگلیس، وستهام در بازی رفت جام حذفی در مقابل منچستریونایتد از یک تعویض «ضربه‌مغزی» استفاده کرد. در این بازی هر دو تیم مجاز به انجام حداکثر هفت تعویض شدند.

تیم‌های این فصل در جام حذفی، مجاز به انجام حداکثر پنج تعویض و سه تعویض با توقف بازی هستند. این تصمیمی است که با فشار لیگ برتر به منظور کمک به سرمربی‌ها برای کاهش حجم کار بازیکنان خود و جلوگیری از مصدومیت گرفته شده است.

علاوه بر این، قوانین جدید ضربه‌مغزی به این معنی است که می‌توان در صورت آسیب به سر، یک تعویض اضافی انجام داد. با برخورد عیسی دیوپ با آنتونی مارسیال در نیمه اول، وستهام تصمیم گرفت تا در وقت استراحت با تعویض ضربه‌مغزی، این مدافع میانی را تغییر دهد. در نتیجه یونایتد نیز اجازه یک تعویض اضافه دریافت کرد. این بدان معنی است که هر دو تیم می‌توانستند شش تعویض داشته باشند.

هنگامی که بازی به وقت اضافی کشیده شد، همانطور که در مسابقات مرسوم است به هر دو سرمربی اجازه یک تعویض دیگر هم داده شد. این امکان، تعویض از میان ۹ بازیکن نیمکت‌نشین را به حداکثر مجاز آن افزایش داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس مقررات جام حذفی، «باشگاه‌ها اکنون می‌توانند حداکثر ۹ بازیکن را به عنوان نیمکت‌نشین اعلام کنند و پنج نفر از آن‌ها می‌تواند وارد زمین شود. (به‌استثنای وقت استراحت)، تیم‌ها حداکثر سه فرصت برای انجام تعویض در طول بازی دارند. اجازه‌های بلااستفاده برای تعویض‌ را می‌توان جمع کرد. در صورت کشیده شدن بازی به وقت اضافی، هر تیم می‌تواند یک تعویض دیگر نیز انجام دهد.»

«باشگاه‌هایی که در جام حذفی امارات شرکت می‌کنند قادر به تعویض ضربه‌مغزی دائمی اضافی خواهند بود. پس از مشاوره گسترده با کارشناسان پزشکی و انجمن‌های ملی برای یافتن راه‌هایی برای بهبود مدیریت آسیب‌های احتمالی به مغز و اعصاب در مسابقات فوتبال، هیئت بین‌المللی اتحادیه فوتبال (ایفاب) استفاده آزمایشی از تعویض ضربه‌مغزی دایمی را تایید کرده است.»

«ایفاب بر این باور است كه در صورت تردید درباره ضربه خوردن به سر یک بازیکن، برای محافظت وی، باید او را از زمین بیرون کشید. برای تسهیل این امر و اولویت به سلامت بازیکنان، این تعویض جز تعویض‌های مجاز تیم به حساب نخواهد آمد. جام حذفی بر اساس بند ۱۵ سی۲ قانون جام حذفی، با استفاده از پروتکل بی ایفاب از مرحله پنجم مسابقات به بعد که به هر تیم اجازه می‌دهد حداکثر از دو تعویض دائمی ضربه‌مغزی استفاده کند، به صورت آزمایشی موافقت کرده است.»

«در نتیجه، به هر تیم اجازه داده می‌شود حداکثر از دو تعویض دایمی ضربه‌مغزی از لیست ۹ بازیکن نیمکت‌نشین استفاده کند. از تعویض دائمی ضربه‌مغزی می‌توان فارغ از شمار تعویض‌های استفاده شده، استفاده کرد. اما هر تعویض ضربه‌مغزی یک اجازه تعویض اضافه به تیم حریف خواهد داد.»

© The Independent

بیشتر از ورزش