هدر رفتن میلیون‌ها دوز واکسن کرونا در ژاپن به علت کمبود سرنگ مخصوص

ژاپن ۱۴۴ میلیون دوز واکسن فایزر تامین کرده که برای ۷۲ میلیون نفر کافی است

انتظار نمی‌رود که واکسیناسیون ۳۶ میلیون نفر از افراد بالای ۶۵ سال، پیش از اوایل آوریل آغاز شود-PHILIP FONG / AFP

کمبود سرنگ مخصوص در ژاپن، باعث شد واکسن فایزر کرونا به میلیون‌ها نفر تزریق نشود.

با سرنگ‌های معمولی نمی‌توان ششمین و آخرین دوز این واکسن را از آمپول‌های ساخت این شرکت آمریکایی بیرون کشید. بدون سرنگ‌های مخصوص، ششمین دوز باید دور ریخته شود.

ژاپن ۱۴۴ میلیون دوز واکسن فایزر تامین کرده که برای ۷۲ میلیون نفر کافی است اما اینک کمبود سرنگ مخصوصی که بتواند دوز ششم را بیرون بکشد، به این معنی است که ۱۲ میلیون نفر فعلا قادر به دریافت واکسن نخواهند بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته خبرگزاری کیودو، نوریهیسا تامورا، وزیر بهداشت، گفت: «سرنگ‌های مورد استفاده در ژاپن فقط می‌توانند برای بیرون کشیدن پنج دوز استفاده شوند.» وی افزود: «ما از تمام سرنگ‌هایی كه در اختیار داریم و می‌توانند شش دوز را بیرون بکشند، استفاده خواهیم کرد اما این كافی نخواهد بود.»

یک مقام وزارت بهداشت ژاپن به جیجی پرس گفت: «هنگامی که قرارداد منعقد شد، ما کاملا مطمئن نبودیم که هر بطری حاوی شش دوز واکسن است. نمی‌توانیم انکار کنیم که در تایید آن تعلل کردیم.»

کاتسونوبو کاتو، سخنگوی ارشد دولت، هم گفت هنگامی که ژاپن برنامه ایمن‌سازی کرونای خود را در اواخر ماه آغاز می‌کند، کارکنان بهداشتی که قادر به بیرون کشیدن دوز ششم نیستند، باید آن را دور بریزند.

این مشکل فقط مختص ژاپن نیست. ایالات‌متحده و برخی از کشورهای اتحادیه اروپا نیز از کمبود سرنگ مخصوص خبر می‌دهند که احتمالا به رقابت قوی برای تامین سرنگ‌های اضافی منجر خواهد شد.

اولویت اول برای واکسیناسیون در ژاپن ۱۰ تا ۲۰ هزار کادر مراقبت‌های بهداشتی در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند.

ژاپن واکسیناسیون را با ۱۰ تا ۲۰ هزار کادر بهداشتی آغاز می‌کند و بنا دارد تا اواسط ماه مارس واکسن را به ۳/۷ میلیون کادر بهداشتی این کشور برساند.

انتظار نمی‌رود که واکسیناسیون ۳۶ میلیون نفر از افراد بالای ۶۵ سال، پیش از اوایل آوریل آغاز شود.

آسترازنکا ماه گذشته درخواست تایید واکسن خود را به مقامات ژاپنی تحویل داد. انتظار می‌‌رود تحویل واکسن مدرنا هم زودتر از ماه مه انجام نشود.

© The Independent

بیشتر از جهان