عامل ترور فخری‌زاده، عضو سپاه انصارالمهدی بود؟

وزیر اطلاعات ایران: فردی که نقش اصلی را در تدارکات ترور داشت عضو نیروهای مسلح بود

مراسم خاکسپاری محسن فخری زاده -- عکس از تسنیم

بیش از دو ماه از ترور حسن فخری‌زاده رئیس پیشین برنامه هسته‌ای ایران و پدر سلاح اتمی جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد. تروری که ده روز پس از آن مقامات آمریکایی از نقش موساد سرویس اطلاعاتی اسرائیل در آن پرده برداشتند. سرانجام شب گذشته وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، محمود علوی طی یک مصاحبه زنده در جریان برنامه خبر ساعت ۲۲:۰۰ به وقت تهران ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ اظهاراتی را در راستای دفاع از وزارت‌خانه‌اش در برابر انتقاداتی که به آن در رابطه با ضعف عملکردش پس از این ترور وارد شده بود بیان کرد. او مدعی شد که وزارت‌خانه‌اش از پنج روز قبل از ترور خبر داشت که مدیر سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی (سپند) به زودی در منطقه آبسرد دماوند مورد سوءقصد واقع خواهد شد اما زمان دقیق آن برای وزارت‌خانه‌اش مشخص نبوده است. او همچنین ادعا کرد که محل تقریبی این ترور نیز از دو ماه قبل از آن برای وزارت‌خانه او روشن بود اما از آن جا که فردی که نقش اصلی را در تدارکات ترور داشت عضو نیروهای مسلح بوده است، وزارت خانه او از انجام کار اطلاعاتی در آن جا عاجز بود و به همین دلیل نتوانسته است از ترور جلوگیری کند. 

این اظهارات زمانی بیان می‌شود که بیش از دو ماه بود که سران حکومتی و برخی از فرماندهان کنونی و سابق سپاه پاسداران در تلاش بودند تا بر نقش عوامل انسانی در ترور محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی (سپند) سرپوش بگذارند و در این راستا اظهاراتی عجیب مطرح کرده بودند که موجب تعجب و تمسخرشان از سوی بسیاری از کارشناسان نظامی داخلی و خارجی شده بود. اما حال به نظر می‌رسد که وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی برای  حفظ سمت خود و همچنین دفاع از عملکرد وزارت‌خانه‌اش دست به افشای اطلاعاتی زده باشد که بعضا بیان آن‌ها می‌تواند حیثیت فرماندهان سپاه و به خصوص سپاه انصارالمهدی و سازمان اطلاعات سپاه را خدشه‌دار کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادعای محمود علوی در رابطه با این که تدارک‌دهنده اصلی ترور فخری‌زاده از اعضای نیروهای مسلح ایران بوده است، متوجه سپاه پاسداران است. زیرا هم محسن فخری‌زاده ضمن همکاری با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هنوز از اعضای نیروی هوافضای سپاه پاسداران بود و هم نیروهای محافظت‌کننده او از سپاه انصارالمهدی سپاه پاسداران بودند. سپاهی بودن فرد مورد اشاره از آن جا بیشتر ممکن می‌شود که پس از ترور فخری‌زاده، وزارت اطلاعات تصاویر چهار نفر را که ادعا می‌شد از اعضای سپاه و در ترور فخری‌زاده دست داشته‌اند در هتل‌های غرب کشور پخش کرد و به دنبال شناسایی و دستگیری‌شان بود. همچنین اعضای تیم حفاظت از فخری‌زاده نیز مدتی بازداشت و مورد بازجویی واقع شده بودند. 

محمود علوی تلاش‌ برای پنهان کردن نقش عوامل انسانی در ترور فخری‌زاده را ناکام گذاشت، تنها چند روز پس از ترور محسن فخری‌زاده که در تاریخ ۷ آذر ۱۳۹۹ رخ داد، محسن رضایی فرمانده سابق سپاه، یحیی رحیم صفوی مشاور ارشد نظامی علی خامنه‌ای، حسین سلامی فرمانده کل سپاه و گروهی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران مدعی شدند که این ترور به وسیله یک مسلسل کنترل از راه دور و هدایت‌شونده از طریق ماهواره که عقب یک نیسان وانت کنترل از راه دور تعبیه شده بود، صورت گرفته است! 

صحت این اظهارات از همان ابتدا مورد تردید کارشناسان نظامی و بسیاری از خبرنگاران ایرانی و خارجی بود زیرا فیلم‌های تهیه‌شده از مصاحبه با شاهدان عینی از سوی خبرنگاران صداوسیمای جمهوری اسلامی حاکی از حضور عوامل ترور در صحنه بود. عواملی که از یک خودروی شاسی بلند برای فرار استفاده کردند. خودرویی که برخی از روزنامه‌نگاران نزدیک به سپاه مدعی بودند یک سانتافه سفید بود که در برخی از فیلم‌های تهیه شده مردم محلی نیز دیده می‌شد. 

علاوه بر گزارش شاهدان محلی همچنین تصاویر با کیفیت بالا از لاشه خودروی نیسان وانت جونیور آبی رنگی که فرماندهان سپاه ادعا داشتند مسلسلی کنترل از راه دور در پشت آن تعبیه شده بود نیز در فضای مجازی از طرف رسانه‌ها منتشر شد که نشان‌دهنده ‌عدم وجود هرگونه قطعه و ابزار و یا حتی آنتن هدایت ماهواره‌ای بود که ادعای فرماندهان سپاه را مبنی بر وجود سلاح کنترل از راه دور تایید کند. تصاویر نشان‌دهنده از محل برخورد گلوله‌ها به خودروی نیسان فخری‌زاده نیز نشان‌دهنده آن بود که گلوله‌های شلیک شده نه از یک مسلسل اتوماتیک با نواخت تیر بالا بلکه از طرف یک فرد و با استفاده از سلاح کمری با دقت بسیار زیاد از روبه‌رو شلیک شده بودند. 

نفوذ موساد به دستگاه های امنیتی ایران

با وجود تلاش مقامات جمهوری اسلامی در راستای پنهان‌کاری نقش اعضای سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) در ترور محسن فخری‌زاده، تنها چند روز پس از این ترور، وزارت اطلاعات در شهرهای استان کردستان و به خصوص در هتل‌ها و مسافرخانه‌های مناطق مرزی تصاویر چهار نفر را که مدعی بود در ترور محسن فخری‌زاده نقش داشتند پخش کرد و از صاحبان هتل‌ها و مسافرخانه‌ها خواست تا در صورت مشاهده این افراد سریعا با اداره اطلاعات شهرشان تماس حاصل کنند. تصاویر این افراد پس از مدتی در چند کانال تلگرامی منجمله کانال حکمت کارت وابسته به سازمان اتکا وزارت دفاع برای دقایقی منتشر شد و سریعا حذف شد. در آن زمان مشخص نبود که این اقدام در راستای پرونده‌سازی برای این افراد صورت گرفته بود و یا این افراد واقعا در این ترور نقش داشتند. 

پس از مدتی اخبار مربوط به تلاش وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی برای شناسایی و دستگیری چهار فرد مورد نظر که ادعا می‌شد در ترور فخری‌زاده نقش داشتند در رسانه‌های خارجی و به خصوص در اسرائیل منتشر شد و در نهایت گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این‌که این افراد خود از اعضای سپاه پاسداران بوده باشند وجود داشت. این گمانه‌زنی زمانی قوت گرفت که محافظ مجروح محسن فخری‌زاده، حامد اصغری پس از جراحی و به هوش آمدن برای مدتی بازداشت شد و خانواده‌اش از دیدنش محروم شدند. همچنین سایر محافظان محسن فخری‌زاده نیز مورد بازجویی قرار گرفتند. 

افشای نقش عضو و یا اعضای سپاه پاسداران در ترور محسن فخری‌زاده بار دیگر نشان‌دهنده موفقیت موساد، سرویس اطلاعاتی اسرائیل در نفوذ میان بالاترین رده نیروهای سپاه پاسداران است. نفوذی که در سال‌های گذشته دستاوردهای مهم اطلاعاتی برای موساد به همراه داشته است. از افشای جزئیات ساخت کلاهک هسته‌ای برای موشک‌های بالیستیک شهاب ۳ در سال ۱۳۸۲ شمسی تا خروج چندین تن آرشیو اسناد برنامه هسته‌ای ایران از طرقوزآباد، انفجار سوله محل مونتاژ و آزمایش نهایی سانتریفیوژهای نسل جدید در مرکز غنی‌سازی شهید احمدی روشن در نطنز و بسیاری از موارد دیگر همه حاکی از قدرت بالای موساد در نفوذ در بالاترین سطوح لشکری و کشوری ایران است. 

مقامات اطلاعاتی و امنیتی و همچنین سران حکومتی همواره در تلاش بودند تا موفقیت موساد را در انجام عملیات‌هایش در قلب تهران و حساس‌ترین مراکز نظامی و هسته‌ای ایران پنهان کنند. به عنوان مثال عده‌ای از نمایندگان مجلس پس از انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز ادعا کردند که پهپادهای اسرائیلی در آن نقش داشتند اما تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده از محل انفجار اثبات کرد که این امر با استفاده از یک بمب کار گذاشته شده در یک خودروی سنگین و پارک شده در مجاورت سوله صورت گرفته بود. 

حتی پس از آن که موساد موفق شد عبدالله احمد عبدالله معروف به ابومحمد المصری، یک عضو مهم القاعده و دخترش را بعدازظهر ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ در خیابان گلستان یکم در منطقه پاسداران شهر تهران ترور کند، مقامات امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای پنهان‌کاری نقش موساد و ناتوانی‌شان در دستگیری عواملش در تهران، این عضو ترور شده القاعده را یک استاد تاریخ لبنانی به نام حبیب داوودی و دخترش را مریم داوودی معرفی کردند و گزارش‌های منتشر شده را در رابطه با نقش موساد در این ترور در رسانه‌های آمریکایی انکار کردند. 

محسن فخری‌زاده همچون بسیاری از دانشمندان و مسئولان درگیر در پروژه آماد برای طراحی، توسعه و ساخت کلاهک هسته‌ای به منظور تعبیه بر روی موشک بالیستیک شهاب ۳ که در سال ۱۳۸۰ آغاز شد از اهداف اصلی ترور موساد بود. پس از ترور گروهی از دانشمندان هسته‌ای چون مصطفی احمدی روشن مسئولیت محافظت از فخری‌زاده و سایر افراد درگیر در پروژه آماد از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به سپاه انصارالمهدی متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که وظیفه محافظت از مقامات کشوری را برعهده دارد منتقل شد. ترور این فرد از طرف موساد و آن هم اعضای ایرانی آن که عضو سپاه پاسداران بودند یک موفقیت تاریخی دیگر در عملیات‌های جاسوسی اسرائیل محسوب می‌شود.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه