افزایش رقابت برای دستیابی به آب آشامیدنی

حدود ۵ میلیارد از ۵/۷ میلیارد جمعیت جهان، در مناطقی زندگی می کنند که یافتن آب آشامیدنی در آن ها دشوار است. غالبا چاره ی این مشکل، حفر چاه آب عمیق تر است، اما یک مطالعه جدید منتشر شده از سوی محققان دانشگاه سانتا باربارای کالیفرنیا، به این نتیجه رسیده که ممکن است میزان آب آشامیدنی در ایالات متحده، نسبت به مقدار پیش بینی شده کمتر باشد. این محققان، آب شیرین چاه ها و آب های زیرزمینی در حوضه های رسوبی عمده ایالات متحده، از جمله سان خواکین، را مورد بررسی قرار دادند.

آلاینده های سطح زمین همراه با مایعاتی که در بستر زمین تزریق شده است، و با توجه به این واقعیت که آب های عمیق و قدیمی شوری بیشتری دارند، تصویر این موضوع را پیچیده تر می سازد. یکی از دلایلی که اهمیت این موضوع را نشان می دهد، آب شوری است که دارای نمک یا مواد جامد بیشتری به دلیل تماس با سنگ های زیرزمینی است که از سوی شرکت های فراوان تولید آب، از طریق فرآیند هایی همچون "اسمز معکوس"، به منظور ایجاد آب آشامیدنی، نمک زدایی می شود.

این مطالعه که بر بنیاد داده کاوی موسسه زمین شناسی ایالات متحده صورت گرفته است،میزان آب های زیرزمینی را به روش "از پایین به بالا" در آبخوان های سراسر کشور مورد تحقیق قرار داده است.  خانم دبرا پرون، استادیار بخش مطالعات محیط زیست دانشگاه سانتا باربارای کالیفرنیا، در رابطه به این تحقیق چنین توضیح داد: "ترکیب مطالعات از بالا به پایین و پایین به بالا می تواند ما را به یک دریچه ای برساند که آب های تازه و غیر آلوده ی زیرزمینی وجود دارد" او می افزاید: "البته در صورت پایین آمدن سقف و یا بالا رفتن کف، این دریچه کوچک تر خواهد شد".

اسکات جوچکو، یک همکار پژوهشی با مدرسه برن دانشگاه سانتا باربارای کالیفرنیا، گفت که این مطالعه میزان رقابت بر سر فضاهای زیرزمینی در میان کاربران مختلف از جمله صنایع نفت و گاز را مشخص می سازد. در برخی از این عملیات، مایعات انباشته شده یا آب های دور ریخته شده از فرآیند تولید نفت در نزدیکی آب های شیرین و یا شور تزریق می شود و این جریان، قابلیت آشامیدنی بودن آب ها را به صورت بالقوه به خطر می اندازد.

فاصله میان آب های شیرین تا عمق چاه های حفاری شده برای استخراج  نفت و گاز، از منطقه به منطقه و از چاه تا چاه متفاوت است. این گونه مطالعات، توان شناسایی چاه های آب آشامیدنی که می توانند در معرض خطر باشند را افزایش می دهد. آقای جوچکو گفت: " بایستی از آب های عمیق و شیرین زیرزمینی محافظت کنیم." "آب بر روی زمین فراوان است، اما تنها سهم کوچکی از آن شیرین و غیر منجمد است. البته هرچه بیشتر بیاموزیم، آن کسر از آب شیرین و آشامیدنی، کوچکتر و ارزشمندتر به نظر خواهد رسید.

یک پاورقی از این مطالعه به نویسندگی گرانت فرگوسن از دانشگاه ساسکاچوان و جنیفر مکینتاش از دانشگاه آریزونا که در ماه نوامبر در نشریه موسسه فیزیک منتشر شد، با اشاره به نقشه معافیت آبخوان فدرال، نشان می دهد که این چاه ها در فهرست مقررات آب آشامیدنی و قوانین کنترل تزریق زیرزمینی قرا نگرفته است.

ایالت کالفرنیا هم اکنون در حال دیجتالی ساختن این اطلاعات است تا زمینه ی گنجاندن آن ها را در نقشه، فراهم سازد.

طبق اظهارات مسئولین بهداشت محیط زیست کشور، قرار است گزارشی به سرپرستی خانم پرون در رابطه به عمیق سازی چاه های آب که در سانتا باربارا  از ۶۰ فوت عمق (سانتا ماریا) تا ۲۰۰۰ فوت عمق (گاویوتا) می باشد، در سال آینده منتشر شود.

بیشتر از