ابعاد سیاسی همگرایی اقتصادی میان سوریه و الجزایر

الجزایر و سوریه، علی‌رغم بحرانی که منجر به تعلیق عضویت دمشق در اتحادیه عرب شد، روابط خود را ادامه دادند

الجزایر در تلاش برای بازگرداندن نقش خود در جهان عرب است. عكس از:  AFP

اقدامات اخیر سوریه و الجزایر نشان می‌دهد که روابط دو کشور در حال گذر از دایره محدود سیاسی به فراخنای فعالیت‌ها و همکاری‌های اقتصادی است و درخواست نُمیر وُهیب الغانم، سفیر دمشق در الجزایر برای دیدار با وزارای بازرگانی و کار الجزایر حاکی از تصمیم دو کشور برای آغاز فعالیت‌های مشترک اقتصادی است.

جلساتی که سفیر سوریه در الجزایر در این اواخر با مقامات مختلف آن کشور داشت، پرده از این مسئله بر می‌دارد که الجزایر قصد دارد حمایت از دولت سوریه را به توسعه فعالیت‌های اقتصادی بین دو کشور ارتقا دهد، به ویژه این‌که سفیر سوریه در الجزایر دیدارهایش با مسئولان مختلف آن کشور را برای آغاز فعالیت‌های اقتصادی میان الجزایر و سوریه مفید و موثر توصیف کرد.

الغانم تأكید كرد كه مسئله فعال سازی مجدد شورای بازرگانی مشترک سوریه و الجزایر و بازنگری ساختار آن بنا به درخواست الجزایر با مسئولان آن کشور در میان گذاشته شده است و ایجاب می‌کند توافق‌نامه‌های همکاری اقتصادی امضا شده میان دو جانب به اجرا درآید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر سوریه در الجزایر خاطرنشان کرد که حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در سال‌های قبل از جنگ تا حدودی قابل پذیرش، اما کمتر از حد انتظارات بود و این رقم پیش از سال ۲۰۱۱، به حدود ۶۰۰ میلیون دلار در سال می‌رسید. وی افزود که حجم صادرات سوریه به الجزایر نسبت به وارداتش از آن کشور بیشتر بوده و شامل مواد غذایی، دارو، پارچه، پنبه، پوشاک، کفش و کالاهای دیگر می‌شود، در حالی‌که الجزایر، مواد شیمایی را به سوریه صادر می‌کند.

در همین حال، کمال رزیق، وزیر بازرگانی الجزایر پس از دیدار با سفیر سوریه اظهار داشت که الجزایر قصد دارد همکاری‌های خود را با سوریه در عرصه اقتصادی و تجاری افزایش دهد تا این‌که کالاهای الجزایر در بازرهای سوریه و کالاهای سوریه در بازارهای الجزایر عرضه شود. وی افزود الجزایر در زمینه‌های متعددی از جمله عرضه سیمان و آهن توانایی‌هایی بسیاری دارد و در حال حاضر سعی دارد توافق‌نامه منطقه آزاد آفریقا را امضا کند و این امر می‌تواند مسیر ورود سرمایه‌گذاران سوریه به آفریقا را هموار کند. همچنان، سوریه نیز می‌تواند به عنوان سکوی برای شهروندان الجزایری که قصد سرمایه‌گذاری در کشورهای آسیایی را داشته باشند، مورد استفاده قرار گیرد. وزیر بازرگانی الجزایر افزود که سوریه در آستانه ورود به مرحله بازسازی است و الجزایر می‌تواند با امکانات بسیاری که در اختیار دارد، نقش موثری در بازسازی سوریه ایفا کند، به ویژه این‌که الجزایر گرایش به گسترش همکاری‌های اقتصادی با سوریه دارد.

در همین حال، سلیمان شرقی، فعال سیاسی و حقوق بشر، معتقد است که الجزایر یکی از کشورهایی بود که پس از سال ۲۰۱۱، روابطش با رژیم سوریه را ادامه داد و به حمایت از آن پرداخت، افزون بر آن‌که تلاش‌های بسیاری را برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب انجام داد. وی گفت که حرکت اخیر الجزایر ممکن است بخشی از فشارهای الجزایر برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب پیش از برگزاری اجلاس آینده سران کشورهای عربی باشد، به ویژه این‌که اتحادیه عرب در صدد تعیین مجدد احمد ابوالغیط به عنوان دبیر کل اتحادیه عرب برای یک دوره دیگر است و دیپلماسی الجزایر نتوانست در طرح پیشنهادی تعیین دبیرکل اتحادیه عرب موفقیتی کسب کند. سلیمان شرقی افزود آرامش نسبی که هم اکنون سوریه آن را تجربه می‌کند ممکن است باعث آغاز همکاری‌های اقتصادی و باز شدن بازارهای دو کشور به نفع دو ملت شود، با توجه به این‌که سوریه در آستانه بازسازی کشور قرار دارد.

قابل ذکر است که الجزایر از آغاز بحران جنگ در سوریه حمایت از رژیم دمشق را متوقف نکرد و انتخاب عبدالمجید تبون به عنوان رئیس جمهوری جدید الجزایر نیز تغییری در سیاست این کشور در قبال سوریه ایجاد نکرد و عبدالمجید تبون بار دیگر خواستار لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب شد و تأکید کرد که الجزایر همواره به اصول دیپلماتیک خود متعهد خواهد بود.

از سوی دیگر، رشد شیاحی، روزنامه‌نگار الجزایری علاقه‌مند به امور بین‌الملل معتقد است که روابط الجزایر و سوریه هرگز قطع نشده است، بنابراین صحبت در مورد از سرگیری روابط میان دو کشور منعکس کننده واقعیت اوضاع نیست. وی افزود دو کشور الجزایر و سوریه نه از امروز بلکه از گذشته در صدد گسترش همکاری‌های مشترک هستند، طوری که هدف از دیدار عماد خمیس، نخست وزیر وقت سوریه با صالح بوشه، سفیر الجزایر در دمشق در سپتامبر ۲۰۱۶ که رسانه‌های خبری به طور گسترده‌ای آن را پوشش دادند، توسعه همکاری میان دو کشور بود. در آن نشست، دو کشور مسئله گسترش روابط و افزایش همکاری میان دوجانب را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و توسعه، بررسی راه‌های افزایش حجم مبادلات تجاری با فعال سازی توافق نامه‌های موجود و امضای توافق‌نامه های جدید در زمینه حمل و نقل و صنایع مختلف را مورد بحث و بررسی قرار دادند. بدین ترتیب، تداوم روابط سیاسی میان دو کشور نمی‌تواند به هیچ صورتی از منافع و همکاری‌های اقتصادی جدا تلقی شود.

شیاحی خاطرنشان کرد که روسیه به عنوان متحد سنتی دو کشور، نیز گسترش روابط میان سوریه و الجزایر در زمینه‌های مختلف را به نفع خود می‌داند، تا این‌که یک بازیگر اصلی که از موضع‌گیری‌ها و سیاست‌های مسکو در منطقه حمایت می‌کند را از دست ندهد. همچنان، الجزایر نیز به دنبال بازگرداندن نقش خود در سطح منطقه و جهان عرب است، به ویژه پس از آن‌که نقش این کشور در دوره عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری پیشین الجزایر در منطقه و در میان کشورهای عربی به شدت کاهش یافته بود.

© IndependentArabia