دستور بایدن برای پیوستن سریع به شورای حقوق بشر سازمان ملل

دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از شورای حقوق بشر خارج شده بود

آمریکا به عنوان یک ناظر به شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌پیوندد و پرسش‌هایش را به شورا ارایه می‌دهد - REUTERS/Denis Balibouse

وزارت امور خارجه آمریکا با استناد به دستور رئیس‌جمهور بایدن اعلام کرد که ایالات متحده «بلافاصله و با جدیت» دوباره با شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد همکاری خواهد کرد. این اقدام، تصمیم دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ مبنی بر کناره‌گیری از این شورا را معکوس می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اوایل روز دوشنبه در بیانیه‌ای اظهار داشت: «این اقدام در راستای تغییر شکل سیاست خارجی آمریکا و مرکزیت دادن به دموکراسی، حقوق بشر و تساوی صورت می‌گیرد.»

به گزارش ان‌پی‌آر، دولت ترامپ از دو لحاظ از شورای سازمان ملل انتقاد کرده بود. او گفته بود که این شورا با گنجاندن کشورهایی که سوابق اسفناک حقوق بشر دارند، مانند چین و ونزوئلا، اعتبار خود را از دست داده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق هم این شورا را به داشتن «تمرکز نامتناسب بر اسرائیل» متهم کرد، اظهاراتی که جانشین وی امروز دوشنبه، تکرار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن امروز گفت: «ما درک می‌کنیم که شورای حقوق بشر یک نهاد دارای نقص است و نیاز به اصلاح برنامه، عضویت و تمرکز خود دارد، از جمله اینکه تمرکز نامتناسبی بر اسرائیل دارد. با این حال، خارج شدن ما در ژوئن ۲۰۱۸ هیچ تاثیری در ایجاد تغییر معنادار نداشت، اما در عوض خلاء رهبری ایالات متحده را ایجاد کرد، و کشورهای اقتدارگرا از این شرایط به نفع خود استفاده کردند.»

بلینکن گفت که شورای حقوق بشر سازمان ملل حتی با نقایص خود راهی برای ارتقای حقوق اساسی بشر، که مورد حمله است فراهم می‌کند. وی «آزادی بیان، اجتماعات و مذهب یا عقاید، و همچنین حقوق اساسی زنان، دختران، دگرجنس‌باشان و سایر گروه‌های در حاشیه» را متذکر شد.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه، ایالات متحده بلافاصله به عضویت این نهاد  ۴۷ عضوی درنخواهد آمد. وزیر امور خارجه گفت که اکنون به عنوان یک ناظر عمل می‌کند، و پرسش‌هایش را به شورا ارایه می‌دهد. ایالات متحده همچنین با همکاری با متحدان دیپلماتیک خود برای معرفی قطعنامه‌های جدید کار خواهد کرد.

اعضای فعلی شورا شامل متحدان قدیمی ایالات متحده مانند انگلستان، فرانسه و آلمان هستند. اما این فهرست همچنین شامل کشورهایی مانند چین، روسیه، کوبا، سومالی، اریتره، ازبکستان و سودان است؛ کشورهایی که در آخرین رتبه‌بندی نهاد خانه آزادی (Freedom House )، که یک سازمان ناظر مستقل است، کشورهایی «آزاد» نیستند.

کرسی‌های شورای حقوق بشر به تفکیک مناطق اختصاص داده می شود. آفریقا، آسیا و اقیانوسیه هر کدام ۱۳ کرسی به دست می‌آورند – در مجموع بیش از نیمی از اعضا را تشکیل می‌دهند.

بیشتر از جهان