فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن وارد تهران شد

ایالات متحده قصد دارد بحران یمن را به‌سرعت حل کند

ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن برای رایزنی با مقام های جمهوری اسلامی وارد تهران شد - Manuel ELIAS / UNITED NATIONS / AFP

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، به‌منظور گفتگو درباره حل بحران یمن، وارد تهران شده و قرار است با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در این باره رایزنی کند.

وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه، به کنگره این کشور گفت که قصد دارد نام حوثی‌ها را از فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده خارج کند.

این تصمیم با استقبال تلویحی جمهوری اسلامی مواجه شد که از نیروهای حوثی در یمن حمایت می‌کند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که دولت جدید ایالات متحده پیش‌تر از تعلیق تحریم‌های حوثی‌ها به‌منظور امکان رساندن کمک‌های بشردوستانه خبر داده بود. دفتر کنترل دارایی‌های خزانه‌داری آمریکا زمان این معافیت‌ها را برای مجوز‌های نقل و انتقال مالی شرکت‌های تحت مالکیت حوثی‌ها، یک ماه در نظر گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره نوشت این معافیت‌ها شامل اعضای خاص حوثی‌ها، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان آسوشیتدپرس به نقل از جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نوشت که آمریکا از عملیات نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان در جنگ یمن حمایت نمی‌کند. بااین‌حال او تأکید کرد که از عربستان در برابر حملات حوثی‌ها دفاع می‌کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ در واپسین روزهای کاری خود اعلام کرده بود که افزودن نام حوثی‌ها به لیست سیاه تروریسم را بررسی می‌کند. بسیاری نگران بودند که قرار گرفتن نام حوثی‌ها در لیست گروه‌های تروریستی، رساندن کمک‌های بشردوستانه به یمن را دشوار کند.

حوثی‌ها مسئولیت بسیاری از حمله‌ها به متحدان آمریکا در منطقه از جمله عربستان سعودی را برعهده گرفته‌اند. یکی از مهم‌ترین این حملات، حمله شهریور ۱۳۹۸ به تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی بود. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بعداً در گزارشی تأیید کرد که منشاء سلاح‌های استفاده شده در این حمله، ایران بوده است.

دولت پیشین یمن مورد حمایت عربستان بود و حوثی‌ها در سال ۲۰۱۴ آن را برکنار کردند و قدرت را در دست گرفتند. عربستان، آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر، حوثی‌ها را وابسته به ایران می‌دانند و معتقدند این کشور حمایت‌های نظامی و اقتصادی بسیاری از حوثی‌ها می‌کند. جمهوری اسلامی در مقابل، دولت حوثی‌ها را تنها دولت قانونی یمن می‌داند.

بیشتر از جهان