نژادپرستی در فوتبال حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای ۵۰ درصد افزایش یافته است

عکس از NEWS GROUP NEWSPAPERS LTD

طبق آمار جدید، در دوره ۲۰۱۸-۲۰۱۹ گزارشات مربوط به نژادپرستی در فوتبال حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای تقریبا ۵۰ درصد افزایش یافته است و رفتار تبعیض‌آمیز در همه زمینه‌ها مجموعا ۳۲ درصد بیشتر شده است.

Kick It Out، که یک سازمان فعال در حوزه برابری و مشارکت همگانی است، در فصل گذشته ۴۴۲ مورد تبعیض ثبت کرده که در مقایسه با ۳۱۹ مورد سال گذشته افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد. ۶۵ درصد از مجموع گزارش‌ها مربوط به آزار نژادی بوده و این یعنی این نوع تبعیض رایج‌ترین نوع تبعیض در ورزش فوتبال است. گزارش‌های این فصل در مقایسه با فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۸ حاکی از افزایشی ۴۳ درصدی است.

این هفتمین سال متوالی است که گزارش‌ها حاکی از افزایش رفتار تبعیض‌آمیز در فوتبال است.

در این مدت گزارش‌های مربوط به تبعیض دینی، از جمله اسلام‌هراسی و یهودستیزی، بیش از هر نوع تبعیض دیگری افزایش یافته است و از ۳۶ درصد به ۶۳ درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر این نوع تبعیض ۷۵ درصد بیشتر شده است.

تبعیض مربوط به گرایش جنسی از ۶۱ درصد به ۶۸ درصد افزایش یافته است، یعنی این نوع تبعیض ۱۲ درصد بیشتر شده است. شمار گزارش‌های مربوط به تبعیض جنسیتی در همان سطح قبلی (هشت درصد) باقی مانده است، اما گزارش‌های مربوطه به تبعیض علیه معلولان از ۱۵ تا ۹ درصد کاهش یافته است.

رویزین وود، مدیر اجرایی Kick It Out درباره افزایش این آمار می‌گوید: «فوتبال نماینده جامعه‌ای است که در آن بازی می‌شود و دیده می‌شود و متأسفانه این آمار جای تعجب نیست. این واقعیت که گزارش‌های نژادپرستی ۴۳ درصد افزایش یافته است، به وضوح نشان می‌دهد که مجموعه فوتبال باید کارهای زیادی بکند تا بتواند با این معضل مقابله کند. در سال ۲۰۱۹ ما باید از خود بپرسیم چه چیزهایی را می‌توانیم بهتر انجام دهیم و چه چیزهایی ایراد دارند؟ افزایش شدید تبعیض دینی نیز نگران‌کننده است و همه ما را با چالشی جدی روبرو می‌کند - ما واقعا برای حل مشکل عدم تحمل چه کار کرده‌ایم؟»

وود همچنین ابراز نگرانی کرد که به دلیل عدم اعتماد به توانایی مقامات برای رسیدگی به چنین مواردی، بسیاری از موارد تبعیض در کف هرم فوتبال گزارش داده نمی‌شوند.

این واقعیت را می‌توان در عدم پاسخگویی انجمن فوتبال به Kick It Out در ۷۹ درصد از ۱۰۹ موردی که در سطح فوتبال غیرحرفه‌ای گزارش شده و ۴۰ درصد آن مربوط به فوتبال جوانان (زیر ۱۸ سال) بوده است، مشاهده کرد.

وود می‌گوید: «ما احساس می‌کنیم که موارد گزارش شده در سطح فوتبال غیر حرفه‌ای هنوز کمتر از میزان واقعی است و این می‌تواند به خاطر طولانی بودن زمان لازم برای رسیدگی به شکایات تا رسیدن به نتیجه رضایت‌بخش باشد و حتی نوع مجازاتی که اعمال می‌‌شود بیشتر مواقع ناامیدکننده است. ما باید این اعتماد را ایجاد کنیم که اگر در سطح غیر حرفه‌ای موردی گزارش شود، به طور موثر و کارآمد به آن رسیدگی خواهد شد».

گزارش‌های مربوط به تبعیض در بازی حرفه ای با ۴۶ درصد افزایش به ۳۱۳ مورد رسیده است و ۶۲ درصد از آنها به نتیجه رسیده‌اند.

این سازمان در فصل گذشته همچنین ۱۵۹ گزارش تبعیض از رسانه‌های اجتماعی دریافت کرده است و باز هم گزارش‌های مربوط به نژادپرستی (۶۲ درصد) رایج‌ترین نوع آزار و بدرفتاری بوده‌اند.

وود می‌گوید: «آمار آنلاینی که می‌بینیم تنها مشتی از یک خروار است و ما یک بار دیگر از رسانه‌های اجتماعی و دولت می‌خواهیم که کمک کنند تا برای مشکل افزایش نفرت‌پراکنی در اینترنت چاره‌ای بیندیشیم».

این آمار از تمام سطوح فوتبال انگلستان، از جمله لیگ برتر، لیگ فوتبال انگلستان (EFL)، لیگ برتر زنان AF، و مراکز فوتبال غیرلیگ و غیرحرفه‌ای جمع‌آوری می‌شود.

© The Independent

بیشتر از زندگی