صندوق بین‌المللی پول هنوز با درخواست وام ایران موافقت نکرده است

تحریم‌های ایالات متحده و عدم شفافیت مالی، مانع بهره‌گیری ایران از منابع مالی بین‌المللی است

تحریم های ایالات متحده باعث شده تا پرداخت وام درخواستی ایران همچنان بی‌نتیجه بماند - Daniel SLIM / AFP

مدیر بخش خاورمیانه و آسیای میانه صندوق بین‌المللی پول در رابطه با درخواست وام پنج میلیارد دلاری ایران گفت که پرونده تقاضای وام ایران همچنان در دست بررسی است. این نخستین وام درخواستی ایران از سال ۱۹۶۲ میلادی است.

به گزارش آسوشیتدپرس، جهاد ازعور گفت ایران نیاز دارد تا تنش‌ها یا مسائل اجتماعی را به شکلی مورد توجه قرار دهد که اطمینان حاصل کند که اقدامات حفاظت اجتماعی در حمایت از «آسیب‌پذیرترین گروه‌ها» صورت می‌پذیرد.

او افزود هنوز خیلی زود است که بگوییم سیاست ایالات متحده در قبال منطقه چگونه خواهد بود.

در زمان انتخابات، جو بایدن ابراز تمایل کرده بود که ایالات متحده را به توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های جهانی برگرداند. اگرچه برخی مقام‌های ارشد آمریکا، به دلیل افزایش ذخایر اورانیوم تهران، سانتریفیوژهای پیشرفته و غنی‌سازی که ایران را به دستیابی به سلاح هسته ای نزدیک کرده، این موضوع را مسیری طولانی می دانند.

اقتصاد ایران همچنان با تورم بالا دست و پنجه نرم می‌کند و تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده فروش نفت را کاهش داده است. از سوی دیگر شیوع کرونا نیز باعث کاهش شدید رشد اقتصادی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر، دولت جمهوری اسلامی از صندوق بین المللی پول تقاضای مبلغ پنج میلیارد دلار وام کرده و دلیل این تقاضا را مقابله با پیامد ویران کننده ویروس کرونا عنوان کرده بود. عبدالناصر همتی، رئیس بانک‌مرکزی نیز این خبر را تایید کرد و در حساب کاربری خود در اینستاگرم نوشت: «هیچ‌کس نباید جانش را بهخاطر کمبود بودجه برای تجهیزات پزشکی از دست بدهد.»

در همین رابطه، وال استریت ژورنال نوشت، دولت جمهوری اسلامی هم اکنون نیز به حساب‌های میلیارد دلاری دسترسی دارد و وام صندوق بین‌المللی پول در جهت تضعیف نظام تحریم‌های آمریکا یا کمک به تامین مالی گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه هزینه خواهد شد، نه مهار همه‌گیری کرونا در ایران.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در توئیتی نوشت: «صندوق بین المللی پول باید به منشور خود وفادار مانده، در سوی درست تاریخ ایستاده و مسئولانه عمل کند.»

اما ایران همچنان زیر تحریم های مالی آمریکاست که دونالد ترامپ آنها را اعمال کرد. آمریکا یکی از اعضای اصلی صندوق بین المللی است و در عمل توانایی وتو تصمیمات آن را دارد. آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین سهام‌دار صندوق بین‌المللی پول، نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های این صندوق ایفا می‌کند. با وجود این، کشورهای عضو می‌توانند با استفاده از اکثریت آرا در حمایت از اعطای وام به جمهوری اسلامی، مخالفت ایالات‌متحده را خنثی کنند.

بیشتر از اقتصاد