استقبال عربستان سعودی از تعهد بایدن به ادامه حمایت‌های دفاعی

وزارت خارجه عربستان سعودی از راه‌حل سیاسی جامع برای بحران یمن حمایت کرد

شاهزاده فیصل بن‌فرحان: «عربستان سعودی از تعهد آمریکا به همکاری برای دفاع از امنیت و حاکمیت ارضی عربستان استقبال می‌کند»-CHARLY TRIBALLEAU / AFP

عربستان سعودی از تعهد جو بایدن برای حمایت از این کشور در دفاع از تمامیت ارضی و مردم خود و همچنین تعهد به راه‌حل دیپلماتیک در یمن استقبال کرد.

جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز پنجشنبه ۱۶ بهمن‌ماه، در نخستین سخنرانی خود در زمینه سیاست خارجی پس از روی کار آمدن، گفت: «عربستان سعودی با حمله‌های موشکی و پهپادی و دیگر تهدیدهای نیروهای مورد حمایت ایران در چند کشور روبه‌رو است. ما کمک به عربستان سعودی برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی و مردمش را ادامه خواهیم داد.»

به‌گزارش عرب‌نیوز، شاهزاده فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، در واکنش به سخنرانی رییس جمهوری آمریکا گفت: «عربستان سعودی از تعهد ایالات متحده آمریکا به همکاری با این کشور برای دفاع از امنیت و سرزمینش که امروز در سخنرانی رییس‌جمهور بایدن بیان شد، استقبال می‌کند.» او افزود: «ما مشتاقانه منتظریم تا همکاری با تیم لندرکینگ را آغاز کنیم و به هدف مشترک یک راه‌حل سیاسی جامع در یمن به‌عنوان بخشی از چشم‌انداز مشترکمان برای یک منطقه آرام و مرفه دست یابیم.» 

تیم لندرکینگ، یک دیپلمات باسابقه آمریکایی در خاورمیانه است که بایدن در سخنرانی خود اعلام کرد به‌عنوان نماینده ویژه در یمن منصوب شده است.

شاهزاده خالد بن‌سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی، نیز از تعهد رییس جمهوری آمریکا در همکاری با متحدان برای حل منازعات استقبال کرد. او همچنین با استقبال از انتصاب لندرکینگ، گفت که پادشاهی عربستان سعودی درپی همکاری با شرکای آمریکایی خود برای «بهبود وضعیت انسانی، یافتن راه‌حلی برای بحران یمن و تضمین صلح و پایداری» است. 

شاهزاده خالد بن‌سلمان علاوه‌بر این، بر تعهد عربستان سعودی برای جست‌وجوی راه‌حل صلح‌آمیز برای پایان دادن به درگیری یمن تأکید کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن در سخنرانی خود، با تاکید بر این‌که جنگ یمن باید از راه دیپلماسی خاتمه یابد، گفته بود: «از مشاوران خاورمیانه‌ای خود خواسته‌ام تا مقدمات میانجیگری سازمان ملل در یمن و آغاز مذاکره برای صلح را فراهم کنند.»

وزارت خارجه عربستان سعودی نیز روز پنجشنبه ۱۶ بهمن‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای از تعهد بایدن برای کمک به عربستان سعودی در دفاع از خود و همچنین تعهد واشینگتن به راه‌حل دیپلماتیک در یمن استقبال کرد.

در این بیانیه آمده است: «پادشاهی عربستان سعودی تصریح می‌کند که موضع ثابت این کشور حمایت از یک راه‌حل سیاسی جامع برای بحران یمن بوده و از تأکید ایالات متحده آمریکا بر اهمیت حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران یمن، از جمله تلاش‌های فرستاده سازمان ملل متحد، مارتین گریفیث همواره استقبال کرده است.»

براساس آنچه در این بیانیه آمده که «عربستان سعودی برای پیشبرد راه‌حل سیاسی قدم‌هایی برداشته است» و از آن جمله، به اعلام آتش‌بس یک‌طرفه ازسوی ائتلاف اشاره می‌کند که در پاسخ به درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، انجام شد.

وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد: «پادشاهی امیدوار است که با همکاری دولت بایدن و نماینده تازه منصوب‌شده ایالات متحده آمریکا در امور یمن، تیم لندرکینگ، سازمان ملل متحد، کشورهای عضو ائتلاف عربی و همه احزاب یمنی، به یک راه‌حل سیاسی جامع در یمن دست یابد.» 

همچنین در این بیانیه آمده است: «عربستان سعودی به تلاش‌های چشمگیر خود برای کاهش درد و رنج انسانی برادران یمنی خود ادامه خواهد داد و طی چند سال گذشته بیش از ۱۷میلیارد دلار در این راه صرف کرده است.»

عربستان سعودی همچنین اعلام کرده است که قصد دارد «برای حل چالش‌های منطقه‌ای» ازجمله پیشبرد روند صلح خاورمیانه، همکاری خود با ایالات متحده را تقویت کند.