پیشنهاد مکرون برای «میانجی‌گری صادقانه» بین آمریکا و ایران

مکرون ماه گذشته گفته بود برخی شرکای منطقه‌ای قدرت‌های جهانی، از جمله عربستان، باید در مذاکرات با ایران حضور داشته باشند

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه- LUDOVIC MARIN / AFP

رئیس‌جمهوری فرانسه روز پنجشنبه، ضمن اعلام حمایت از رویکرد دولت جدید آمریکا در برابر ایران در زمینه توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، پیشنهاد میانجی‌گری بین واشنگتن و تهران را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون گفت، «من هر کاری بتوانم برای پشتیبانی از هر ابتکاری از سوی آمریکا برای ورود دوباره به یک گفت‌وگوی مطلوب، انجام می‌دهم.»

وی در بخشی از سخنان خود در اندیشکده شورای اتلانتیک، پیشنهاد میانجی‌گری برای گفت‌وگو بین ایالات متحده و ایران را ارائه داد و خود را یک «میانجی صادق و متعهد» توصیف کرد.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی در همین زمینه نوشت، رئیس جمهوری فرانسه همچنین خواهان مشارکت اسرائیل و عربستان سعودی در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران شد.

آقای مکرون تاکید کرد که «ما حقیقتا نیاز داریم یک گفت‌وگوی جدید با ایران داشته باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی ماه گذشته نیز در مصاحبه با العربیه گفته بود نباید اشتباه سال ۲۰۱۵ را تکرار کرد و برخی شرکای منطقه‌ای قدرت‌های جهانی، از جمله عربستان، باید در مذاکرات با ایران حضور داشته باشند.

ایران و شش قدرت جهانی ایالات‌متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، ۲۳ تیر ۱۳۹۴ بر سر محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران توافق کردند؛ توافقی که واشنگتن سه سال بعد، از آن خارج شد.

جو بایدن، که آن زمان معاون رییس جمهوری وقت آمریکا بود، اکنون خود در مقام ریاست جمهوری قصد دارد با گفت‌وگو برای بازگشت به برجام، زمینه‌ را برای مذاکره در مورد مسائل دیگر فراهم کند.

ایالات متحده و متحدان آن می‌گویند برجام به تنهایی برای مهار جاه‌طلبی‌های جمهوری اسلامی در منطقه کافی نیست و باید به تهدیدهای ناشی از فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران نیز رسیدگی شود.

تهران مذاکره دوباره بر سر برجام و همچنین برنامه موشکی خود را رد کرده و بازگشت به تعهدات خود تحت توافق هسته‌ای وین را مشروط به بازگشت واشنگتن به برجام و لغو تحریم‌ها کرده است.