وزرای خارجه آمریکا و تروییکای اروپا بزودی در باره ایران مشورت می‌کنند

زمان برگزاری نشست مجازی در باره برجام و مسائل دیگر هنوز اعلام نشده

آنتونی بلینکن،‌ وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا- REUTERS/Carlos Barria/Pool

وزیران امور خارجه ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان، به‌زودی در باره راه‌های احیای توافق‌ هسته‌ای ایران مذاکره خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از چهار منبع آشنا با موضوع که نخواستند نامشان فاش رود، گفت که دقیقا روشن نیست که این جلسه مجازی چه زمانی برگزار خواهد شد، اما دو منبع به رویترز گفتند که ممکن است جمعه این گفتگو صورت گیرد. دو منبع دیگر هم گفتند که شاید جلسه هفته آینده برگزار شود. بنا بر این گزارش، در این جلسه ممکن است موضوعات دیگری هم مطرح شود.

وزارت‌خارجه ایالات متحده از اظهار نظر در باره نشست مجازی قریب‌الوقوع چهار وزیر خارجه خودداری کرد. وزرای خارجه آلمان و فرانسه، و سفارت بریتانیا در واشنگتن هم تا زمان تنظیم این گزارش پاسخی به رویترز ندادند.
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی میان ایران و پنج عضو دائم اتحادیه اروپا (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا) به علاوه آلمان حاصل شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ کشورش را از این توافق خارج کرد و در پی آن، سیاست «فشار حداکثری» و اعمال تحریم‌های گسترده یک‌جانبه علیه ایران را به اجرا گذاشت.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت که هنوز راه درازی مانده تا بتوان پیشنهادی از سوی ایران را بررسی کرد یا با ایرانی‌ها مذاکره کرد.

به گزارش رویترز، آقای پرایس در یک نشست خبری گفت: «ما هیچ صحبتی با ایرانی‌ها نداشتیم، و انتظار هم ندارم تا زمانی که گام‌های اولیه برداشته شوند، با آن‌ها صحبت کنیم.»

اشاره آقای پرایس به مشورت دولت جو بایدن با متحدان و شرکای بین‌المللی خود و نیز کنگره ایالات متحده بود.

آقای پرایس گفت: «مراحل [زیادی] در این فرایند وجود دارد...تا بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که مستقیما با ایرانی‌ها وارد مذاکره شویم یا مایل به بررسی هر گونه پیشنهادی باشیم.»